Correction marks, a fun way to improve spelling learning
Keywords:
correction marks, spelling errors, handwriting, fun learningAbstract
The aim of the pedagogical proposal was to reduce and correct spelling mistakes in dictation or writing in a playful way by using correction marks. The participating sample was the student population of the fifth A and sixth B of the Unidad Educativa 9 de Octubre in the canton Santa Ana (Manabí, Ecuador). The use of marks promoted spelling awareness, the ability to self-correct and the stimulation of creativity. In turn, from an interpretative paradigm, with a constructivist and active pedagogical approach, based on the theory of learning through discovery and a descriptive scope, the thesis details the procedure followed, the results and certain limitations of the process. Finally, it analyses the importance of spelling and the challenges of learning this fundamental skill, focusing on the transition from traditional methods of spelling correction to a dynamic and visually stimulating procedure.
Downloads
References
Carp, G. (2019). El dictado en el aula [Trabajo de licenciatura no publicada]. Universitat Jaume.
Cereceda, C. y González, D. (2023). Aprendizaje activo como modelo de enseñanza en ciencias de la salud. Revista de la Sociedad Española del Dolor, 30(2), 146-147. DOI: 1020986/resed20224020/2022
Espinosa, R. (2021). Propuesta de investigación pedagógica para el tratamiento y mejora de la ortografía en los alumnos del Centros de Bachillerato Tecnológico. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2), 41-51. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2553
García, I. (2024). La importancia de la ortografía en la escritura. Varona.
Macías, R. y Vélez, C. (2022). Ortografía divertida con la tecnología. Una experiencia de aprendizaje con estudiantes de básica media. Mamakuna, (18), 8-19. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/650
Mieles, P. y Vergara, K. (2020). La metodología TiNi, una práctica para el logro de los objetivos de desarrollo sostenible 2030. Mamakuna, (15), 32-43. https://revista s.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/405
Nieto Rojas, J. (2021). Editorial: la importancia de la ortografía. Revista Dialogus, (2), 8-9. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i2.494
Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19), 93-110. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846096005.pdf
Osorio, M., Ayestarán, R. y Fuentes-Lara, M. (2020). Aprendizaje por descubrimiento de la crisis de refugiados y de los inmigrantes en el grado de Marketing de la Universidad Francisco de Vitoria. Formación Universitaria, 13(4), 165-172. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000400165
Real Academia Española [RAE]. (s.f.). Ortografía. En Diccionario de la Lengua Española. Recuperado el 28 de marzo de 2024 de https://dle.rae.es/ortograf%C3%ADa
Sotomayor, C., Ávila, N., Bedwell, P., Domínguez, A., Gómez, G. y Jéldrez, E. (2017). Desempeño ortográfico de estudiantes chilenos: claves para la enseñanza de la ortografía. Estudios Pedagógicos, 43(2), 315-332. https://doi.org/10.4067/s0718-07052017000200017
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Nacional de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.