Learning experience for oral language stimulation in pre-primary through children’s literature
Keywords:
languaje, linguistic skills, family bond, experiential learning, children’s literatureAbstract
The global health crisis caused by COVID-19 affected all areas of daily life. At the educational level, for example, the modality of teaching changed from face-to-face to virtual, causing isolation and communication difficulties for students, especially those in the initial sub-level. Based on the above, this article presents the results of the application of a learning experience applied to a group of pre-primary students of the Manuela Garaicoa de Calderón Educational Unit, in which literature is proposed as a resource to promote linguistic competences. It also recognises the importance of family participation in this process. Finally, this work was based on a qualitative methodology and the use of tools such as participant observation, interviews and surveys in order to extract significant information about the pedagogical experience.
Downloads
References
Alvarado, F. y Becerra, D. (2022). Estimulación del lenguaje oral a través de la literatura infantil en niños y niñas de 3 a 4 años de la Unidad Educativa Herlinda Toral [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio de la Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2436
Archila, D., Botache, K. y Gamboa, E. (2020). La importancia de la literatura infantil en el desarrollo y reconocimiento emocional de los estudiantes en edades tempranas [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio de la Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/50065/La%20importancia%20de%20la%20literatura%20infantil%20en%20el%20desarrollo%20y%20reconocimiento%20emocional%20de%20los%20estudiantes%20en%20edades%20tempranas%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Calderón, L. (2011). Lenguaje: algo más que un mecanismo para la comunicación. Revista Electrónica Educare, 15(1), 161-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194118804013
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2014). Currículo de Educación Inicial. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2019). Instructivo para elaborar planificaciones curriculares del sistema nacional de educación. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/06/Instructivo_planificaciones_curriculares-FEB2017.pdf
Parra, J., Gomariz, M., Hernández, M. y García, M. (2017). La participación de las familias en educación infantil. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 23(1), 1-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91655439005
Rekalde, I., Vizcarra, M. y Macazaga, A. (2014). La observación como estrategia de investigación para construir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos educación. Educación XX1, 17(1), 201-220. https://www.redalyc.org/pdf/706/70629509009.pdf
Rodríguez, A. y Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, (82), 1-26. https://www.redalyc.org/pdf/206/20652069006.pdf
Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo [Senplades]. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir. Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo. http://ftp.eeq.com.ec/upload/informacionPublica/2013/PLAN-NACIONAL-PARA-EL-BUEN-VIVIR-2013-2017.pdf
Servín, J. (2022). Desarrollo de material didáctico para nivel preescolar basado en herramientas digitales [Tesis de licenciatura, Universidad Autónoma de Querétaro]. Repositorio de la Universidad Autónoma de Querétaro. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/3557
Tamayo, C. y Caramón, M. (2022). Análisis de la correlación entre acompañamiento familiar y rendimiento académico en estudiantes de séptimo grado de la IE Sagrado Corazón de Jesús, turbo, antes y durante la pandemia por COVID-19. Panorama, 16(30), 1-18. https://www.redalyc.org/journal/3439/343969897010/
Velázquez, D., Pedroza, R. e Incio, F. (2019). Investigación-acción: herramienta metodológica para la praxis docente [Ponencia]. En Academia Journals (pp. 3747-3926). https://static1.squarespace.com/static/55564587e4b0d1d3fb1eda6b/t/5ff88977b7f6f03004ba75bc/1610123750425/Tomo+23+-+Diseminaci%C3%B3n+de+la+investigaci%C3%B3n+en+la+educaci%C3%B3n+superior+-+Celaya+2019.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.