the Challenge of the basic education teacher facing educational inclusion in Paute, Chordeleg and Gualaceo
Keywords:
challenges, teacher, inclusion, education, practiceAbstract
This research identifies the main challenges on inclusion in the pedagogical processes and practices faced by basic education teachers in Paute, Chordeleg and Gualaceo, in order to determine the knowledge and applicability of legal regulations on the object of study. The research is based on the interpretative paradigm, with qualitative and quantitative approaches and the deductive method. It uses the survey technique to collect data from the application of a questionnaire of fourteen questions, in Google Forms, to 187 teachers working in public schools, mainly. The results show that they face multiple problems. The most significant is the difficulty in operationalizing the term inclusion, in terms of serving students with special educational needs (SEN) associated or not with a disability. It is also concluded that the teaching staff usually faces challenges in aspects related to physical, didactic and methodological resources and the concrete application of the law.
Downloads
References
Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y desafíos. Universidad de Murcia. https://n9.cl/mjf8
Asamblea Nacional. (2022). Ley Orgánica de Educación Intercultural [LOEI]. Asamblea Nacional.
Bermúdez, M. y Navarrete, I. (2020). Actitudes de los maestros ante la inclusión de alumnos con discapacidad. Ciencias Psicológicas, 14(1), 33-48. https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2107
Bernal, E.; García, I.; Guillen, L. y Luperón, M. (2019) La inclusión educativa en la educación inicial: enfoque prospectivo en la formación del profesional. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(2), 173-187. https://n9.cl/9uo3u
Borzi, S.; Cardós, P. y Gómez, M. (2016). El uso de estudio de caso/s y la elaboración de informes en investigación psicoeducativa. Relevamiento bibliográfico. Orientación y Sociedad, 16, 73-84. http://www.scielo.org.ar/pdf/orisoc/v16/v16a09.pdf
Briceño, G. (30 de abril de 2021). Aspectos que dificultan la inclusión: los problemas que persisten en el sistema educativo. Servicios sociales. https://n9.cl/quf28
Bustamante, J.; Bozano, E. y Cano, A. (2023). Inclusión educativa de la diversidad en la formación inicial docente de la carrera de Psicopedagogía. En A. Matamoros y M. González (comps.), Educar en la diversidad (pp. 30-42). Binario Editorial. https://n9.cl/87fzq
Calle, T. (2021). La educación inclusiva en Ecuador. Aplicabilidad durante la virtualidad en el nivel inicial. Orientación y Sociedad, 21(1), 1-24. https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/12363/11167
Clavijo, R. y Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad revista de educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Colás, A.; González, R.; Ramírez, E. y Rodríguez, B. (2019). La inclusión educativa: retos y perspectivas desde la Agenda 2030. Pedagogía 2019. La Habana: Sello editor Educación Cubana. 5-30.
Guillen, P.; Esteves, Z. y Valle, C. (2022). Desafíos de la inclusión en la educación universitaria desde la praxis educativa transformadora. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(1), 171-183. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1759
Hernández, P. y Samada, Y. (2021). La educación inclusiva desde el marco legal educativo en el Ecuador. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(3), 52-67. https://zenodo.org/record/5512949
Herrera, J.; Parrilla, Á.; Blanco, A. y Guevara, G. (2018). La formación de docentes para la educación inclusiva. Un reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 21-38. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021
Márquez, N. y Andrade, A. (2020). Prácticas inclusivas de estudiantes en formación docente. Educación Física y Ciencia, 22(1), 2-10. http://www.scielo.org.ar/pdf/efyc/v22n1/2314-2561-efyc-22-1-e109.pdf
Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Gedisa.
Ministerio de Educación [Mineduc] (2017). Manual para la implementación y evaluación de los estándares de calidad educativa. Gestión escolar, desempeño profesional directivo y desempeño profesional docente. Ministerio de Educación. https://n9.cl/pw48d
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2021) Educación especializada e inclusiva. Ministerio de Educación. https://n9.cl/icqgw
Miranda, S. y Ortiz, J. (2021). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-18. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717
Mondragón, E. y Moreno, H. (2020). Revisión del concepto de buenas prácticas educativas que integran tecnologías digitales en el nivel superior enfoques para su detección y documentación. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-23. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.916
Morales, C. (2018). Estrategias Incluyentes para atender a la diversidad educativa de 6to. Año de E.G.B. de la Unidad Educativa “Pérez Pallares”, con énfasis en las dificultades sensoriales [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio de la Universidad Andina Simón Bolívar. https://n9.cl/7fg0u
Murillo, L.; Ramos, D.; García, I. y Sotelo, M. (2020). Estrategias educativas inclusivas y su relación con la autoeficacia de docentes en formación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-25. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40060
Orozco, M. y Moriña, J. (2020). Estrategias metodológicas que promueven la inclusión en educación infantil, primaria y secundaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 81-98. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.004
Páez, A.; Serrato, P. y Jaramillo, Y. (2022). Competencias del siglo XXI en el ámbito educativo: una mirada al interior de la escuela [Tesis de maestría, Universidad El Bosque]. Repositorio Universidad El Bosque. https://repositorio.unbosque.edu.co/handle/20.500.12495/9692
Palmett, A. (2020). Métodos inductivo, deductivo y teoría de la pedagogía crítica. Revista Petroglifos, 3(1), 36-42. https://n9.cl/sajq3
Porta, M.; Motz, R.; Tomczyk, L.; Oyelere, S.; Eliseo, M.; Viola, M.; Farinazzo, V.; Costas, V. y Yasar, O. (2020). SELI: Ecosistemas inteligentes para el aprendizaje y la inclusión. Topos, (12), 20-32. https://n9.cl/kw136
Quevedo, R.; Pazmiño, M. y San Andrés, E. (2020). La educación inclusiva y su aporte en la práctica docente Portoviejo-Ecuador. Dominio de las ciencias, 6(2), 181-209. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7491414
Ramírez, C.; Gonzáles, J. y Llautong, A. (2017). Inclusión educativa. Desafío docente en los salones de Ecuador. Revista Atlante. https://n9.cl/nf5orp
Rodríguez, D.; Mendoza, F. y Méndez, J. (2018). Diagnóstico sobre las Buenas Prácticas Docentes en la Facultad de Contaduría y Administración y la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 163-179. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100163
Simari, M. (2021). El desafío de la Inclusión educativa [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica Argentina]. Repositorio de la Pontificia Universidad Católica Argentina. https://n9.cl/1wysu
Troya, I.; Troya. B. y Briones, D. (2019). Desafíos de la formación docente en la educación inclusiva. En 3er Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas (pp. 1573-1582). https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/discos/c82361fe429f9df151fd0ca0ab77f9cf.pdf
Unión de las Naciones para la Educación la Ciencia y la Cultura [Unesco] (2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia: informe sobre inclusión y educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa
Varguillas, C.; Urquizo, A.; Bravo, P. y Moreno, P. (2021). Experiencias en el proceso de inclusión educativa en la educación superior iberoamericana. Chakiñan, (15), 180-195. https://n9.cl/y1rso
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.