Pedagogical experience in Environmental Education: "Zero Waste" institutional project in the city of Cuenca

Authors

  • Erick Esteban Jara Matute Estudiante
  • Johanna Azucena Urgiles Rivas Estudiante

Keywords:

environmental education, environmental awareness, zero waste, ecological footprint, strategies

Abstract

The article presents a pedagogical experience about the project called "Zero Garbage" in the Dolores J. Torres Educational Institution. Its main objective was to build from the informal Environmental Education, an individual and collective conscience in the practicing teachers about the main problems of the environmental crisis. The project gives an answer to the research question: How to promote environmental practices that build an environmental conscience in all the members of the educational unit? To do this, it was necessary for the practicing teachers to disseminate their knowledge in each designated classroom.The project promotes an improvement and invites to expand the environmental friendly practices already implemented in the institution, such as the use of reusable plastic utensils for food consumption. The ecological footprint was detected in order to establish the problem called "2/4 of Trash", this analysis opened the project, which with the previous preparation of contents, consolidated an environmental conscience guided in the philosophy of Zero Trash; ending with an open house and the realization of murals. Finally, a set of pedagogical strategies was presented that allowed the proposed objective to be carried out; among them, conferences, debates, games and projects.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erick Esteban Jara Matute, Estudiante

 

     

Johanna Azucena Urgiles Rivas, Estudiante

 

 

References

Acosta Expinosa, A. (2014). La iniciativa Yasuní ITT: Una crítica desde la economía política. Coyuntura, 31-50.

Anónimo. (17 de noviembre de 2019). Testimonio de consumo de alimentos. (E. Jara, & J. Urgiléz, Entrevistadores)

Calvay, J. (mayo de 2018). Contaminación por plásticos HD. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=MkE3XvaK444

Carillo-García, S., & Nevado Castellanos, K. (2017). El debate académico como estrategia didáctica para la formación de competencias argumentativas y para la aproximación al diálogo científico. Rastros Rostros, 18-30.

Chacón Vintimilla, G., & Méndez Espinoza, E. (2014). Determinación de la huella ecológica de la Empresa Eléctrica Regional Centro Sur. Cuenca, Azuay, Ecuador: Universidad del Azuay. Recuperado de http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/4022

Collado, J. (2017). Educación ambiental en Ecuador - Reflexiones bioalfabetizadoras para el desarrollo sostenible. Universidad Nacional de Educación (UNAE), 307-325. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/321426751_Educacion_Ambiental_en_Ecuador_-_Reflexiones_bioalfabetizadoras_para_el_desarrollo_sostenible

FRANCE 24. (febrero de 2019). Brasil y la industria minera: una tragedia humana y ambiental que se repite. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?time_continue=79&v=r9mMt_RKVx8&feature=emb_logo

García Vera, B. L., & Obregón Burgos, I. M. (2018). Estrategias educativas inclusivas para niños entre 7 y 12 años con dificultades de aprendizaje. Guayaquil: Universidad de Guayaquil Facultad de Ciencias Psicológicas. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/35354

Iniciativa Regional para el Reciclaje Inclusivo . (2014). Reciclaje inclusivo y recicladores de base en el Ecuador. Quito: IRR. Recuperado de https://reciclajeinclusivo.org/wp-content/uploads/2016/04/Reciclaje-Inlcusivo-y-Recicladores-de-base-en-EC.pdf

Jiménez Alegría, J. A. (2014). Planificación y ejecución de estrategias de educación ambiental para el desarrollo de la inteligencia naturalista en los estudiantes del centro de educación inicial "Carlos Chavez Guerrero" de la parroquia Veintimilla, cantón Guaranda, provincia Bolivar. Guaranda: Universidad Estatal de Bolívar.

León, L. M. (2018). Estrategias de educación ambiental que promuevan el adecuado manejo de residuos sólidos, en. Bucaramanga: Universidad Santo Tomás. Recuperado de https://repository.usta.edu.co/handle/11634/13823

Martinez, A. M. (2016). Programa Basura Cero en la Universidad de Sonora. Hermosillo: Universidad de Sonora: Departamento de Ingeniería Industrial. Recuperado de http://repositorioinstitucional.uson.mx/bitstream/handle/unison/335/diazmartinezangelamarcelam.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Medir i Huerta, R. M., Heras Colás , R., & MaguinValenti, C. (2016). Una propuesta evaluativa para actividades de educación ambiental para la sostenibilidad. Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, 331-355. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:EducacionXXI-2016-19-1-5070

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Quito, Ecuador: Ministerio de Educación. Recuperado de https://educacion.gob.ec/curriculo/

Ministerio del Ambiente del Ecuador. (2013). Reporte de la Huella Ecológica del Ecuador: 2008 y 2009. Quito: Ministerio del Ambiente.

Rengifo Rengifo, B. A., Quitiaquez Segura, L., & Mora Córdoba, F. J. (2012). La Educación Ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de problemática ambiental en Colombia. XII Coloquio internacional de Geopolítica, 16.

ToxicoChevron. (Enero de 2018). Chevron contaminó las principales fuentes de agua en la Amazonía ecuatoriana. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=55wE4E6jQvM

Vásquez Ferreaut, N. (2013). Ecología a Escala Escolar: Una propuesta didáctica de educación acción para hacer educación ambiental. En D. d. Ambiente-Chile, Educación Ambiental: Experiencias Metodológicas (pág. 180). Maval Ltda.

Vélez Rojas, Ó. A., & Londoño Pineda, A. A. (2016). De la educación ambiental hacia la configuración de redes de sostenibilidad de Colombia. Perfiles Educativos, 175-187. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/article_plus.php?pid=S0185-26982016000100175&tlng=es&lng=es

Veliz Zambrano, N. A. (2017). Bases para un programa de educación ambiental formal para niños de 6to y 7mo año de educación básica en escuelas de la Cuidad De Esmeraldas. PUCESE - Escuela de Gestión Ambiental, 100. Recuperado de https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/1004

Verde, E. (junio de 2019). BASURA CERO o ZERO WASTE ¿Qué es y Cómo serlo? Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=txxxQkIA_2A

Villadiego-Lorduy, J., Huffman-Schwocho, D., Guerrero Gómez, S., & Cortecero-Bossio, A. (2017). Base pedagógica para generar un modelo no formal de educación. Luz Azul, 316-333. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321750362019

WWF, D. (abril de 2018). La Gran Mancha de Basura del Pacífico. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=sccKuBunaJM

Zambrano Soledispa, A. L., & Bombón Pozo, K. J. (2016). Derramamiento de petróleo en la amazonia ecuatoriana: caso TexacoChevron (1964-1992). UNILA, 151-167.

Published

2020-09-29

How to Cite

Jara Matute, E. E., & Urgiles Rivas, J. A. (2020). Pedagogical experience in Environmental Education: "Zero Waste" institutional project in the city of Cuenca. Mamakuna, (15), 12–21. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/421