Transforming teaching practices in Early Childhood Education. Experiences with the NéoPass@ction methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70141/mamakuna.25.1053

Keywords:

Néopass@ction, Early Childhood Education, educational innovations, teacher training, teaching practice

Abstract

This research aims to analyse how the implementation of the NéoPass@ction methodology has contributed to transforming teaching practices in Early Childhood Education, with a particular focus on teaching-learning dynamics and teacher-student interaction. The study also explores the application of this methodology in an educational centre, focusing on innovative teaching strategies. At the same time, the importance of this methodology in promoting reflection on teaching practice is emphasised by identifying critical moments and typical situations through class recordings. Subsequently, analysis and reflection are encouraged through individual, group and educational expert feedback, which is then provided to the teacher. To gain insight into the results of the methodology, interviews were conducted with teachers and experts to collect data on its implementation. Significant improvements in the pedagogical practices of teachers who participated in the study were evident. Finally, the effectiveness of this methodology in promoting teacher reflection and improving the teaching and learning process in Early Childhood Education is emphasised.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, J. y Cochancela, M. (2021). Una mirada a la práctica preprofesional en Educación Inicial en la modalidad virtual. Mamakuna, (16), 39-46. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/458

Arregui, V., Rivadeneira, J., Avilés, P. y Medrano, E. (2024). Desarrollo profesional y formación continua en la educación: Estrategias efectivas para potenciar el rendimiento del personal académico. MQRInvestigar, 8(1), 5343-5363. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1172/4313

Barbery, O. y Ordoñez, J. (2021). Mejora de la praxis del docente de Educación Inicial: Néopass@ction. En O. Barbery y L. Molerio (Eds.), Prácticas, investigación, innovación y perspectivas de la educación inicial (pp. 43-49). Editorial UNAE. https://libros.unae.edu.ec/index.php/editorialUNAE/catalog/book/Practicas-investigacion-innovacion-y-perspectivas-de-la-educacio

Brown, M. (2014). Educación Inicial: ni guardería ni escuela. Documentos para el aula, 4, 4-7. https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-06/pea_011_0004.pdf

Blondeau, M., Hanin, V., Lambert, F. y Van Nieuwenhoven, C. (2024). Conception continuée de la plateforme Néopass Stages : le point de vue des formateurs et formatrices et des utilisateurs et utilisatrices. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 21(1), 55-76. https://www.erudit.org/en/journals/ritpu/2024-v21-n1-ritpu09691/1114665ar/

Consejo de la Unión Europea. (2014). Conclusiones del Consejo, de 20 de mayo de 2014, sobre formación eficaz de los docentes. Consejo de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014XG0614(05)&from=IT

Coronel, P., Boconzaca, M., Ortega, Z. y Molina, M. A. (2024). Estrategias de juego dirigido para el desarrollo cognitivo y socioemocional en la educación inicial. Revista Científica Multidisciplinar SAGA, 1(4), 20-31. https://revistasaga.org/index.php/saga/article/view/10

D’Aubeterre, L. (2025). Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass. Prefacio. En L. D’Aubeterre y L. Ria (Coords.), Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass (pp. 17-23). Editorial UNAE. https://www.calameo.com/books/0079004449d69e8f3f750

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (2020). Orientaciones programáticas sobre la importancia de la calidad de la educación para la primera infancia en América Latina y el Caribe. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://www.unicef.org/lac/media/11061/file/Importancia-Calidad-Educacion-Inicial-ALC.pdf

Galván, F., Huaylinos, F. y Huayta, Y. (2023). Desafíos de la formación continua docente: una revisión sistemática. Revista Conrado, 19(93), 465-472. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3210

García, A. (2019). Desarrollo profesional continuo: la clave para lograr la excelencia docente. Illari, 8, 10-13. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1262

García, N. Rivero, M. y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos, (28), 76-85. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/download/9/17

Heurtebize, S. y Ria, L. (2022). Concevoir un Environnement Numérique pour la pédagogie universitaire : le programme NéopassSup. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 38, 1-24. 10.4000/ripes.4025

Leblanc, S. (2025). Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass. Prefacio. En L. D’Aubeterre y L. Ria (Coords.), Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass (pp. 17-23). Editorial UNAE. https://www.calameo.com/books/0079004449d69e8f3f750

López, A. (2022). Investigación cualitativa: grupos focales y su aplicación en las ciencias sociales. Cuadernos de Sociología, 2(4), 66-84. https://doi.org/10.54549/cs.2022.2.4.4539

Mendieta, C., Ullauri, J. y Mejía, P. (2024). Néopass@ction: una plataforma para la formación y reflexión de la práctica docente. En C. Crespo y M. Ortiz (Coord.), Trabajo docente en tiempos de crisis (Coordinación) (pp. 469-486). Editorial Universitaria Abya-Yala. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/29315/31/Ne%cc%81opass%40ction.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador [Mineduc]. (2014). Currículo de Educación Inicial 2014. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf

Miranda, S. y Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Ride, 21(11), 1-18. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v11n21/2007-7467-ride-11-21-e064.pdf

Moreno, O., Pérez, I. y Martínez, L. (2020). Reflexión de la práctica: la profesionalización del docente. Revista digital universitaria, 21(5), 1-9. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/a8_Reflexion-de-la-practica-la-profesionalizacion-del-docente.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OECD]. (2011). ¿La asistencia a educación infantil se traduce en mejores resultados en el aprendizaje escolar? Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PiF1_esp_revised.pdf

Peñafiel, E. (2023). Evaluación docente y desempeño profesional pedagógico: Percepción del profesorado. Mamakuna, (20), 77-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8874512

Picard, P. y Ria, L. (2011). Neopass@ction: a training tool for beginning teachers. En Beginning teachers: a challenge for educational systems. ENS de Lyon (pp. 119-130). HAL. https://core.ac.uk/download/pdf/52312506.pdf

Puche, D. (2024). Desarrollo profesional del docente desde el enfoque transformador humanístico. Delectus, 7(1), 12-31. http://portal.amelica.org/ameli/journal/390/3904832002/html/

Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-5. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7746475.pdf

Rodríguez, E., Sánchez, P. y Pérez, R. (2022). Video based Feedback for Collaborative Reflection Among Mentors, University Tutors and Student Teachers. Education Sciences, 13(9), 879-891. https://doi.org/10.3390/educsci13090879

Sánchez, L. y Rosado, G. (2024). Videoformación para docentes de Educación Inicial. Expectativas en pandemia. Revista Scientific, 9(31), 166-187. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.31.8.166-187

Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso de enseñanza. Cuadernos, 58(1), 68-74. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v58n1/v58n1_a11.pdf

Vargas, J., Rodríguez, M. y Peña, J. (2023). El mejoramiento de la formación continua del docente de educación inicial en lectura y escritura. Varona. Revista Científico Metodológica, (77), 1-13. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n77/1992-8238-vrcm-77-e1819.pdf

Villa, N. y Martín, A. (2020). Educación inclusiva y digital: desafíos y propuestas a partir del COVID-19. Virtu@lmente, 8(2), 7-27. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/2715

Published

2025-07-29

How to Cite

Segarra Buestán, R. C., español, español, Pacurucu Jaramillo , D. L., & Flores Vázquez Jessica Nayeli Flores Vázquez , J. N. (2025). Transforming teaching practices in Early Childhood Education. Experiences with the NéoPass@ction methodology. Mamakuna, (25), 7–17. https://doi.org/10.70141/mamakuna.25.1053