Transforming teaching practices in Early Childhood Education. Experiences with the NéoPass@ction methodology
DOI:
https://doi.org/10.70141/mamakuna.25.1053Keywords:
Néopass@ction, Early Childhood Education, educational innovations, teacher training, teaching practiceAbstract
This research aims to analyse how the implementation of the NéoPass@ction methodology has contributed to transforming teaching practices in Early Childhood Education, with a particular focus on teaching-learning dynamics and teacher-student interaction. The study also explores the application of this methodology in an educational centre, focusing on innovative teaching strategies. At the same time, the importance of this methodology in promoting reflection on teaching practice is emphasised by identifying critical moments and typical situations through class recordings. Subsequently, analysis and reflection are encouraged through individual, group and educational expert feedback, which is then provided to the teacher. To gain insight into the results of the methodology, interviews were conducted with teachers and experts to collect data on its implementation. Significant improvements in the pedagogical practices of teachers who participated in the study were evident. Finally, the effectiveness of this methodology in promoting teacher reflection and improving the teaching and learning process in Early Childhood Education is emphasised.
Downloads
References
Abad, J. y Cochancela, M. (2021). Una mirada a la práctica preprofesional en Educación Inicial en la modalidad virtual. Mamakuna, (16), 39-46. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/458
Arregui, V., Rivadeneira, J., Avilés, P. y Medrano, E. (2024). Desarrollo profesional y formación continua en la educación: Estrategias efectivas para potenciar el rendimiento del personal académico. MQRInvestigar, 8(1), 5343-5363. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1172/4313
Barbery, O. y Ordoñez, J. (2021). Mejora de la praxis del docente de Educación Inicial: Néopass@ction. En O. Barbery y L. Molerio (Eds.), Prácticas, investigación, innovación y perspectivas de la educación inicial (pp. 43-49). Editorial UNAE. https://libros.unae.edu.ec/index.php/editorialUNAE/catalog/book/Practicas-investigacion-innovacion-y-perspectivas-de-la-educacio
Brown, M. (2014). Educación Inicial: ni guardería ni escuela. Documentos para el aula, 4, 4-7. https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-06/pea_011_0004.pdf
Blondeau, M., Hanin, V., Lambert, F. y Van Nieuwenhoven, C. (2024). Conception continuée de la plateforme Néopass Stages : le point de vue des formateurs et formatrices et des utilisateurs et utilisatrices. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 21(1), 55-76. https://www.erudit.org/en/journals/ritpu/2024-v21-n1-ritpu09691/1114665ar/
Consejo de la Unión Europea. (2014). Conclusiones del Consejo, de 20 de mayo de 2014, sobre formación eficaz de los docentes. Consejo de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014XG0614(05)&from=IT
Coronel, P., Boconzaca, M., Ortega, Z. y Molina, M. A. (2024). Estrategias de juego dirigido para el desarrollo cognitivo y socioemocional en la educación inicial. Revista Científica Multidisciplinar SAGA, 1(4), 20-31. https://revistasaga.org/index.php/saga/article/view/10
D’Aubeterre, L. (2025). Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass. Prefacio. En L. D’Aubeterre y L. Ria (Coords.), Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass (pp. 17-23). Editorial UNAE. https://www.calameo.com/books/0079004449d69e8f3f750
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (2020). Orientaciones programáticas sobre la importancia de la calidad de la educación para la primera infancia en América Latina y el Caribe. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://www.unicef.org/lac/media/11061/file/Importancia-Calidad-Educacion-Inicial-ALC.pdf
Galván, F., Huaylinos, F. y Huayta, Y. (2023). Desafíos de la formación continua docente: una revisión sistemática. Revista Conrado, 19(93), 465-472. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3210
García, A. (2019). Desarrollo profesional continuo: la clave para lograr la excelencia docente. Illari, 8, 10-13. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1262
García, N. Rivero, M. y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos, (28), 76-85. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/download/9/17
Heurtebize, S. y Ria, L. (2022). Concevoir un Environnement Numérique pour la pédagogie universitaire : le programme NéopassSup. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 38, 1-24. 10.4000/ripes.4025
Leblanc, S. (2025). Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass. Prefacio. En L. D’Aubeterre y L. Ria (Coords.), Videofromación docente: la experiencia internacional del programa Néopass (pp. 17-23). Editorial UNAE. https://www.calameo.com/books/0079004449d69e8f3f750
López, A. (2022). Investigación cualitativa: grupos focales y su aplicación en las ciencias sociales. Cuadernos de Sociología, 2(4), 66-84. https://doi.org/10.54549/cs.2022.2.4.4539
Mendieta, C., Ullauri, J. y Mejía, P. (2024). Néopass@ction: una plataforma para la formación y reflexión de la práctica docente. En C. Crespo y M. Ortiz (Coord.), Trabajo docente en tiempos de crisis (Coordinación) (pp. 469-486). Editorial Universitaria Abya-Yala. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/29315/31/Ne%cc%81opass%40ction.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador [Mineduc]. (2014). Currículo de Educación Inicial 2014. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf
Miranda, S. y Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Ride, 21(11), 1-18. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v11n21/2007-7467-ride-11-21-e064.pdf
Moreno, O., Pérez, I. y Martínez, L. (2020). Reflexión de la práctica: la profesionalización del docente. Revista digital universitaria, 21(5), 1-9. https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/a8_Reflexion-de-la-practica-la-profesionalizacion-del-docente.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OECD]. (2011). ¿La asistencia a educación infantil se traduce en mejores resultados en el aprendizaje escolar? Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PiF1_esp_revised.pdf
Peñafiel, E. (2023). Evaluación docente y desempeño profesional pedagógico: Percepción del profesorado. Mamakuna, (20), 77-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8874512
Picard, P. y Ria, L. (2011). Neopass@ction: a training tool for beginning teachers. En Beginning teachers: a challenge for educational systems. ENS de Lyon (pp. 119-130). HAL. https://core.ac.uk/download/pdf/52312506.pdf
Puche, D. (2024). Desarrollo profesional del docente desde el enfoque transformador humanístico. Delectus, 7(1), 12-31. http://portal.amelica.org/ameli/journal/390/3904832002/html/
Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-5. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7746475.pdf
Rodríguez, E., Sánchez, P. y Pérez, R. (2022). Video based Feedback for Collaborative Reflection Among Mentors, University Tutors and Student Teachers. Education Sciences, 13(9), 879-891. https://doi.org/10.3390/educsci13090879
Sánchez, L. y Rosado, G. (2024). Videoformación para docentes de Educación Inicial. Expectativas en pandemia. Revista Scientific, 9(31), 166-187. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.31.8.166-187
Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso de enseñanza. Cuadernos, 58(1), 68-74. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v58n1/v58n1_a11.pdf
Vargas, J., Rodríguez, M. y Peña, J. (2023). El mejoramiento de la formación continua del docente de educación inicial en lectura y escritura. Varona. Revista Científico Metodológica, (77), 1-13. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n77/1992-8238-vrcm-77-e1819.pdf
Villa, N. y Martín, A. (2020). Educación inclusiva y digital: desafíos y propuestas a partir del COVID-19. Virtu@lmente, 8(2), 7-27. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/2715
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Nacional de Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.