Education as a peacebuilding. Case study about the social Ecuadorian crises
DOI:
https://doi.org/10.70141/mamakuna.25.1037Keywords:
peace education, State, community participation, conflict resolution, violenceAbstract
Ecuador is currently experiencing a social crisis marked by violence. This is causing concern and unease among the population and is having a direct impact on the education system. It also demands the creation of peaceful societies through education. For this reason, this paper proposes analysing options for educating citizens to promote peaceful coexistence. The study was conducted in an educational institution in the Biblián canton in Cañar, involving 127 legal representatives and 15 teachers. The qualitative case study approach involved using data collection instruments such as interviews and surveys. The results emphasised the importance of the State establishing and following up on peace awareness programmes, as well as the importance of the home and school in promoting human values and practising them by example. Finally, the importance of using dialogue to peacefully resolve problems is emphasised.
Downloads
References
Aguiar, J. (2021). Metodología de la investigación cualitativa. Reflexiones epistémicas. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 10(3), 57-71. https://shorturl.at/eTHmS
Assefa, Y., Shouket, A. y Bekalu, T. (2023). The impact of armed violence on educational institutions, students’ educational attainment and the role of actors in governance of the education process. Cogent Education, 10(1), 1-25. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2189503
Azar, P. (2022). Politics as a determinant of primary school provision: The case of Uruguay. Cliometrica, 16(2), 333-367. https://doi.org/10.1007/s11698-021-00228-3
Banco Mundial. (2021). Homicidios intencionales (por cada 100 000 habitantes)-Ecuador. Banco Mundial. https://t.ly/YZdvy
Biermann, J. (2022). Review of translating Human Rights in education: the influence of article 24 UN CRPD in Nigeria and Germany. Journal of International Students, 13(3), 5-5. https://shorturl.at/GxIPn
Brítez, G. (2021). Importancia del currículum oculto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 13859-13870. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1361
Calderón, F. (2011). Los conflictos sociales en América Latina. Editorial Plural.
Calderón, F. (2012). Diez tesis sobre el conflicto social en América Latina. Revista de la CEPAL, (107), 7-30. https://www.un-ilibrary.org/content/journals/16820908/2012/107/1
Canta, J. y Quesada, J. (2021). El uso del enfoque del estudio de caso: Una revisión de la literatura. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 775-786. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.236
Centeno, A. y Grebe, M. (2021). El currículo oculto y su influencia en la enseñanza en las ciencias de la salud. Investigación en Educación Médica, 10(38), 89-95. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.38.21350
Cisneros, A., Guevara, A., Urdánigo, J. y Garcés. J. (2022). Técnicas e instrumentos para la recolección de datos que apoyan a la investigación científica en tiempo de pandemia. Dominio de las Ciencias, 8(1), 1165-1185. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383508
Constitución Política de Ecuador [Const]. Art. 26 (20 de octubre del 2008). https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Danniels, E. y Pyle, A. (2023). Teacher perspectives and approaches toward promoting inclusion in play-based learning for children with developmental disabilities. Journal of Early Childhood Research, 21(3), 288-302. https://doi.org/10.1177/1476718X221149376
Declaración Universal de los Derechos Humanos. Adoptada y proclamada por la Asamblea General de la Organización de las Naciones Unidas en su resolución 217 A (III), de 10 de diciembre de 1948. http://www.europarl.europa.eu/charter/pdf/text_es.pdf
Feria, H., Matilla, M. y Mantecón, S. (2020). La entrevista y la encuesta ¿métodos o técnicas de indagación empírica? Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(3), 62-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7692391
Goldberg, M. J. e Iruka, I. U. (2023). The role of teacher–child relationship quality in black and Latino boys’ positive development. Early Childhood Education Journal, 51(2), 301-315. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01300-3
Gómez, A. (2015). Una apuesta educativa para América Latina: educación para la paz. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 45(1), 17-62. https://www.cee.edu.mx/rlee/revista/r2011-2020/r_texto/t_2015_1_02.pdf
Hevia, F. (2022). Gobierno Abierto y educación en América Latina y el Caribe. Estudios Sociológicos, 40(118), 85-121. http://dx.doi.org/10.24201/es.2022v40n118.2112
Jiménez, V. (2012). El estudio de caso y su implementación en la investigación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 8(1), 141-150. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S222640002012000100009&lng=en&tlng=es
Jürges Hendrik, L., Sameh, H. y Schwarz, A. (2022). Cohort at risk: long-term consequences of conflict for child school achievement. Journal of Population Economics, 35(1), 1-43. https://link.springer.com/article/10.1007/s00148-020-00790-6
Koul, R. y Bansal, G. (2023). Science teacher beliefs in conflict-affected zones of Jammu and Kashmir. Cultural Studies of Science Education, 18(2), 423-446. https://doi.org/10.1007/s11422-023-10181-4
López, M. y Trelles, G. (2021). Influencia del currículo oculto en la adquisición de valores en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Illari, (9), 40-47. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/628
Lowe, K., Skrebneva, I., Burgess,C., Harrison, N. y Vass, G. (2021) Towards an Australian model of culturally nourishing schooling. Journal of Curriculum Studies, 53(4), 467-481. https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1764111
Mendoza, J., Uría, M. y Colca, H. (2023). Influencia de la educación en la sociedad del conocimiento en la educación superior universitaria. Delectus, 6(2), 65-76. http://portal.amelica.org/ameli/journal/390/3904299001/
Ministerio de Educación. (2021). Currículo priorizado en énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. Ministerio de Educación. https://t.ly/2Xhmz
Matsumoto, M. (2012). Education and the risk of violent conflict in low-income and weak states, with Special Reference to schooling: the case of Sierra Leone [Tesis doctoral, University of Oxford]. Oxford University Research Archive. https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:781a36db-f270-456f-b43c-218d85d9cdf7
Mora, M. (2020). Educación como disciplina y como objeto de estudio: aportes para un debate. Desde el Sur, 12(1), 201-211. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592020000100201
Moreno, W., Acevedo, P. y Pérez, E. (2021). Del conflicto social y sus expresiones en la práctica de formación del profesorado de educación física. Ágora para la Educación Física y el Deporte, (23), 178-198. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8246362
Mouly, C. (2022). Estudios de paz y conflictos Teoría y práctica. Peter Lang International Academic Publishers. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/56655
Muthanna, A., Almahfali, M. y Haider, A. (2022). The interaction of war impacts on education: experiences of school teachers and leaders. Education Sciences, 12(10), 1-15. https://doi.org/10.3390/educsci12100719
Observatorio de Crimen Organizado. (2024). Boletín Semestral de Homicidios Intencionales en Ecuador. Observatorio de Crimen Organizado. https://shorturl.at/r4ZfB
Organización de las Naciones Unidas. (2023). 52 personas perdieron la vida por homicidio cada hora en el mundo durante 2021, según un nuevo informe de UNODC. Organización de las Naciones Unidas. https://n9.cl/x3vu2
Pherali, T. (2019). Education and conflict: Emergence, growth and diversification of the field. Education and Conflict Review, (2), 7-14. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10081478/
Ramírez, S. (2022). Educación y conflicto armado. Gran reto para escuelas de Tumaco Colombia. Mérito. Revista de Educación, 4(10), 25-45. https://doi.org/10.33996/merito.v4i10.839
Rodwell, G. (2022). Educational policy and the political right, the burning fuse beneath Schooling in the US, UK and Australia. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003185956
Shohel, M. (2022). Education in emergencies: challenges of providing education for Rohingya children living in refugee camps in Bangladesh. Education Inquiry, 13(1), 104-126. https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1823121
Skårås, M. (2021). Teaching and learning the most recent history in divided societies emerging from conflict: A review of the literature through the lens of social justice. Journal of Peace Education, 18(3), 282-308. https://doi.org/10.1080/17400201.2021.1965971
Smith, A. (2009). The hidden crises: armed conflict and education. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000191338
Swart, F., Burk, W., Van Efferen, E., Van der Stege, H. y Scholte, R. (2023). The teachers’ role in behavioral problems of pupils with EBD in Special Education: teacher-child relationships versus structure. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 31(4), 260-271. https://doi.org/10.1177/10634266221119169
Teitelbaum, K. (2022). Curriculum, conflict, and critical race theory. Phi Delta Kappan, 103(5), 47-53. https://doi.org/10.1177/00317217221079979
Tur, G. (2016). Evolución histórica educativa en Ecuador “La educación, un cambio visible. Illari, (1), 36-42. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/212/171
Valencia, V., Miranda, P., Watson, G. y Garcés, M. (2024). Enseñanza del golpe de Estado: memoria, controversialidad y planificación de la enseñanza a cincuenta años de su conmemoración. Revista Sophia Austral, 29(13), 1-18. https://shorturl.at/oFQ03
Villareal, J. y Cid, M. (2022). La aplicación de entrevistas semiestructuradas en distintas modalidades durante el contexto de la pandemia. Revista Científica Hallazgos21, 7(1), 52-60. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v7i1.556
Zambrano, H. y Bernardo, J. (2025). Violencia social y cultura de paz: un análisis de la realidad ecuatoriana y sus implicaciones. Maestro y Sociedad, 22(1), 193-204. https://shorturl.at/PSswW
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Nacional de Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.