Project-based learning applied to universal learning design to improve the attention and interest of children with intellectual disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70141/mamakuna.25.982

Keywords:

project-based learning, universal design for learning, intellectual disabilities, motivation, interest

Abstract

Project-based learning is a popular tool for achieving a goal, in this case the final product. However, the planning of this project is based on the principles of universal learning design. The objective of this study was to develop a project-based learning strategy based on universal learning design to improve the attention and interest of children with mild intellectual disabilities aged seven to eleven at the Unidad de Diagnóstico, Investigación Psicopedagógica y Apoyo a la Inclusión (UDIPSAI). This qualitative study used participant observation and a checklist to collect information. The study concludes that the proposed strategy strengthens the concentration and motivation of students with mild intellectual disabilities in teaching and learning processes by offering different ways to represent information and providing motivation to learn and express knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alulima, L., Mena, L. y Guevara, E. (2023). El aprendizaje de los estudiantes con discapacidad intelectual en la Educación Superior. Maestro y Sociedad, 20(1), 25-33. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5831

Arboleda, X. (2021). Propuesta metodológica para el mejoramiento de la asignatura de matemática en octavo grado, de una unidad Educativa Rural, del Cantón Jipijapa, aplicando la metodología del ABP (aprendizaje basado en proyecto) [Tesis de maestría, Universidad Casa Grande]. Repositorio de la Universidad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/3323

Bassedas, E. (2010). Alumnado con discapacidad intelectual y retraso en el desarrollo. GRAÓ.

Calvo, M., Verdugo, M. y Amor, A. (2016). La participación familiar es un requisito imprescindible para una escuela inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 99-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100006

Carrillo, M. (2012). Inteligencia, conducta adaptativa y calidad de vida. Interacciones explicativas de la discapacidad intelectual y la intervención optimizadora [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. Repositorio de la Universitat Autònoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/117780

Cobeñas, P., Grimaldi, V., Broitman, C., Sancha, I. y Escobar, M. (2021). La enseñanza de las matemáticas a alumnos con discapacidad. Edulp. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.4590/pm.4590.pdf

Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades del Ecuador. (2025). Tipos de discapacidad. Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades del Ecuador. https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/estadisticas-de-discapacidad/

Espada, R., Gallego, M. y González-Montesino, R. (2019). Diseño universal del aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05

Ferrer-Escartín, E. (2022). La variabilidad neuronal y el diseño universal para el aprendizaje (DUA). Journal of Neuroeducation, 3(1), 9-16. https://revistes.ub.edu/index.php/joned/article/download/38611/37924

Flores, M. (2024). Manual de diseño universal para el aprendizaje (DUA) para docentes de básica elemental de la Unidad Educativa Miguel Moreno de la Cuidad de Cuenca, 2023 [Tesis doctoral, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/27365/1/UPS-CT011322.pdf

López, T. y Mendoza, F. (2021). El enfoque inclusivo del diseño universal del aprendizaje para estudiantes con discapacidad intelectual. Foro educacional, 38, 99-123. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8512493

Ochoa, M. (2017). Los métodos de enseñanza-aprendizaje de los docentes de educación general básica (EGB): un acercamiento desde la experiencia desde las prácticas preprofesionales. Illari, (4), 18-22. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/256

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (1990). Declaración mundial sobre Educación para todos: Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.humanium.org/es/wp-content/uploads/2013/09/1990

Padlog, M. (2009). La potencia del enfoque cualitativo para el estudio de la percepción de riesgo. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 18(3), 413-421. https://sapientiatechnological.aitec.edu.ec/index.php/rst/article/view/1/2

Pandelo, M. (2020). La motivación por aprender en estudiantes con retraso mental leve. Estudio a través del Habla Privada [Tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina]. Repositorio de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/16836

Pastor, C. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: un modelo teórico-práctico. Participación educativa, 55-66. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:c8e7d35c-c3aa-483d-ba2e-68c22fad7e42/pe-n9-art04-carmen-alba.pdf

Quilez, E. (2016). Estudio de la atención en personas con discapacidad intelectual leve. Revista internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 2(1), 55-65. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6941135.pdf

Sacoto, E. (2020). Estrategias de preparación a los docentes para la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la escuela Oriente Ecuatoriano [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio de la Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1611

Published

2025-07-29

How to Cite

Guamán Panjón, J. P., & Muñoz García, F. I. (2025). Project-based learning applied to universal learning design to improve the attention and interest of children with intellectual disabilities. Mamakuna, (25), 105–116. https://doi.org/10.70141/mamakuna.25.982