STEM approach in education and teacher training in the Northwestern District of the Commonwealth of the Andean Chocó
Keywords:
STEM, E-STEM, education, methodologies, teacher training, evaluation, ethicsAbstract
The STEM approach refers to the development of science, technology, engineering and mathematics in education and in close relationship with nature and the environment as a learning space and transformative experience for children and adolescents in Higher Basic Education and High School of the Public Educational Institutions of District 17D01 North-West Education of the Commonwealth of Andean Chocó in the province of Pichincha, Quito, Ecuador. This article, precisely, compiles the systematization of the application of E-STEM in this sector, as a collaborative and ethical work, applied by the Foundation for the Integration and Development of Latin America (Fidal) and the rectory of the Ministry of Education. Thus, the advantages of this approach in the teaching-learning process of students and teacher training are described.
Downloads
References
Arcos, E. y Torres, O. (2019). Metodología Bosque Escuela para la Red Bosque Escuela del Chocó Andino. Fundación Imaymana. https://mancomunidadchocoandino.gob.ec/procesos/bosque-escuela-del-choco-andino/
Apolo, D. (2023). Recuperación de Aprendizajes y Tecnología. ABC-D. La sociedad digital. Fundación Telefónica. https://fundaciontelefonica.com.ec/cultura-digital/abc-d-la-sociedad-digital/
Cano, L. y Ángel, I. (2020). Medellín Territorio STEM+H. Un diagnóstico de la Secretaría de Educación de Medellín sobre el desarrollo del enfoque en las instituciones educativas de la ciudad. Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/6205/Medellin%20Territorio%20STEM%2BH.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Casal, J., Lope, S. y Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre aprendizaje basado en proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 1-16. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/4762/5376
Coello, S., Crespo Vaca, T., Hidalgo Crespo, J. y Díaz Jiménez, D. (2018). El modelo STEM como recurso metodológico didáctico para construir el conocimiento científico critico de estudiantes de Física. Latin-American Journal of Physics Education, 12(2), 1-8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6556407
Ferrada, C., Díaz Levicoy, D., Salgado Orellana, N. y Parraguez, R. (2019). Propuesta de actividades STEM con Bee-bot en matemática. Educación matemática en la infancia, 8(1), 33-43. https://revistas.uva.es/index.php/edmain/article/view/5908/4429
Díaz, F. (2006). Enseñanza situada vínculo entre la escuela y la vida. McGraw-Hill.
Bogdan, R. y García, A. (2021). “De STEM nos gusta todo menos STEM”. Análisis crítico de una tendencia educativa de moda. Enseñanza de las Ciencias, 39(1), 65-80. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/10.5565-rev-ensciencias.3093/479915
Genevieve Chia, R. (06 de enero de 2023). En Singapur, las mujeres se mantienen alejadas de las carreras científicas. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://courier.unesco.org/es/articles/en-singapur-las-mujeres-se-mantienen-alejadas-de-las-carreras-cientificas
Rojas, G. y Gras, M. (2023). Educación STEM y su aplicación. Una estrategia inclusiva, sostenible y universal para preescolar y primaria. Movimiento STEAM y Fundación SM. https://www.movimientostem.org/wp-content/uploads/2023/08/Educacion-STEM-y-su-aplicacion-_-preescolar-y-primaria.pdf
Mahecha Valero, A., Rodríguez Aguazaco, C. y Arboleda Barrantes, C. (2021). La educación STEM en la práctica docente: Una propuesta pedagógica para fortalecer las 4 C´S del siglo XXI en los estudiantes de grado 9° del colegio Champagnat de Bogotá [Tesis de maestría, Universidad La Gran Colombia]. Repositorio de la Universidad La Gran Colombia. https://repository.ugc.edu.co/handle/11396/6992
Martín, O. y Santaolalla, E. (2020). Formación con “con-ciencia”. Padres y Maestros, (381), 41-46. doi:10.14422/pym.i381.y2020.006
Meza, H. y Duarte, E. (2020). La metodología STEAM aplicada en el desarrollo de competencias y la resolución de problemas. En Universidad Nacional: una nueva mirada en la mediación pedagógica al encuentro con el sentido de aprendizaje en los procesos educativos (pp. 105-128). Universidad Nacional de Costa Rica. https://www.jadecr.com/librosdigitales/libroeducativo/HTML/
Ministerio de Educación [Mineduc]. (11 de octubre de 2023). Docentes de Quito recibirán capacitaciones en metodología E-STEM. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/docentes-de-quito-recibiran-capacitaciones-en-metodologia-e-stem/
Ministerio de Educación Nacional. (2022). STEM Educación Expandida para la vida. Ministerio de Educación Nacional. https://eduteka.icesi.edu.co/articulos/explora-oei-men-vision-stem
Ramia, P. (2 de septiembre de 2021). Educación STEM para el desarrollo sostenible. Portal de noticias USFQ. https://noticias.usfq.edu.ec/2021/02/educacion-stem-para-el-desarrollo.html
RED de Educación STEM Latinoamérica. (19 de enero de 2023). II encuentro STEM Latinoamérica. RED de Educación STEM Latinoamérica. https://monterrey.encuentroredstemlatam.org/declaracion-de-monterrey/
Reyes, A. (2019). Visiones sobre la educación STEM en el sector educativo de la ciudad de Bogotá [Tesis de licenciatura, Universidad de los Andes]. Repositorio de la Universidad de los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/entities/publication/12d80690-af4b-4091-b2a1-af74d22d1ed6
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación [Senescyt]. (Boletín de prensa No. 178, Quito 30 de octubre de 2018). Obtenido de https://www.educacionsuperior.gob.ec/stem-ecuador-incentiva-el-estudio-de-las-ciencias-en-la-ninez/
Educación STEM Latinoamérica. (04 de diciembre de 2023). Declaración de Santiago: El compromiso de la Red para este 2024. Educación STEM Latinoamérica. https://educacion.stem.siemens-stiftung.org/la-declaracion-de-santiago-un-compromiso-educativo/
Universidad Nacional de Educación [UNAE]. (2015). Modelo Pedagógico de la UNAE. Universidad Nacional de Educación. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2019/11/modelo-pedagogico-unae.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible: objetivos de aprendizaje. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Nacional de Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.