Building learning experiences for all students: contributions of universal design of learning and design thinking

Authors

Keywords:

inclusive education, universal design for learning, design thinking, learning experiences, innovative proposals

Abstract

This article presents the results of a qualitative study based on the perceptions of teachers who took part in the workshop Diseño Universal para el Aprendizaje y Design Thinking para la Generación de Experiencias de Aprendizaje Inclusivas. The research affirms that a new epistemological foundation for inclusive education must be built based on the diversity of people. It also investigates the relevance of applying innovative processes and methodological approaches in education. At the same time, it evaluates the use of universal design for learning (UDL) and design thinking for teachers to build didactic experiences that allow all students to learn together. Finally, it is highlighted that they have the potential to have a positive impact on teachers' perceptions of innovation as part of their practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba, C.; Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2018). DUA. Diseño universal para el aprendizaje. Documento adaptado a la versión 2018. Edelvives. https://n9.cl/zmspy

Alba, C.; Sánchez, P.; Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2013). Pautas sobre el diseño universal para el aprendizaje (DUA). Universidad Complutense de Madrid. https://educadua.es/doc/dua/dua_pautas_2_0.pdf

Artiles, L. (1990). Análisis del discurso: introducción a su teoría y práctica. Editora Búho. https://n9.cl/kmxgh

Bassi, J. (2015). Formulación de proyectos de tesis en ciencias sociales. Manual de supervivencia para estudiantes de pre- y posgrado. Ediciones El Buen Aire. https://n9.cl/6h971

Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review, 1-11. https://n9.cl/b1c6l

Cárcamo, H. (2005). Hermenéutica y análisis cualitativo. Cinta de Moebio: Revista de Ciencias Sociales, (23), 204-216. https://www.moebio.uchile.cl/23/carcamo.html

Carroll, M. (2014). Learning from what doesn’t work: the power of embracing a prototyping Mindset. RED Lab. Research in Education & Design, 1-2. https://n9.cl/vr0f2

Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. Design Studies, 3(4), 221-227. http://dx.doi.org/doi:10.1016/0142-694X(82)90040-0

Díaz-Bravo, L.; Torruco-García, U.; Martínez-Hernández, M. y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf

Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.

Entre comillas. (12 de agosto de 2013). Carlos Skliar. “El Lugar del otro en los discursos sobre inclusión y diversidad” (parte 1). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=-z0eqA8h9-E

Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultural Económica.

Hasso Plattner Institute of Design at Stanford. (S.f.). Introduction to design thinking. Process guide. S.e. https://n9.cl/2ut56

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de investigación. McGraw-Hill. https://n9.cl/k2xv

Ideo. (2022). Design Thinking for educators. Ideo. https://n9.cl/f6458

Kelly, R. (2012). Educating for creativity: a global conversation. Brush Education.

Lindberg, T.; Noweski, C. y Meinel, C. (2010). Evolving discourses on design thinking: how design cognition inspires meta-disciplinary creative collaboration. Technoetic Arts, 8(1), 31-37. doi:10.1386/tear.8.1.31/1

Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano. Dolmen Ediciones.

Micheli, P.; Wilner, S.; Bhatti, S.; Mura, M. y Beverland M. (2019). Doing design thinking: conceptual review, synthesis, and research agenda. Journal of product innovation management, 36(2), 124-148. https://doi.org/10.1111/jpim.12466

Ocampo, A. (2015). De la Neurodiversidad a la Neurodidáctica: algunas evidencias para comprender cómo diversificar la enseñanza de forma más oportuna. Revista Psicopedagógica REPSI, 139, 2-25. https://n9.cl/760jl

Pastor, C. (2016). Diseño universal para el aprendizaje: educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Ediciones Morata.

Pérez-Gómez, A. (2000). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Ediciones Morata.

Rittel, H. y Webber, M. (1973). Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences, 4(2), 155-169. https://doi.org/10.1007/BF01405730

Sales, A.; Moliner, O. y Traver, J. (2010). La construcción de la escuela intercultural inclusiva desde procesos de investigación-acción. Universitat Jaume I, Universidad de Valencia.

Sánchez-Gómez, V. y López, M. (2020). Comprendiendo el diseño universal desde el paradigma de apoyos: DUA como un sistema de apoyos para el aprendizaje. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 143-160. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100143

Serrat, O. (2017). Knowledge Solutions. Tools, methods and approaches to drive organizational performance. Springer Open. doi:10.1007/978-981-10-0983-9_18

Skliar, C. y Larrosa, J. (2016). Experiencia y alteridad en educación. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Tarrés, L. (2015). Cómo aprendemos: la visión desde la teoría de las inteligencias múltiples [Tesis de licenciatura, Universidad de Zaragoza]. Repositorio Institucional de Documentos Universidad de Zaragoza. https://core.ac.uk/download/289980704.pdf

Valencia, C. y Hernández, O. (2017). El diseño universal para el aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, 4(40), 105-120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055150008

Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Editorial Síntesis.

Van Dijk, T. (2010). Discurso, conocimiento, poder y política. Hacia un análisis crítico epistémico del discurso. Revista de Investigación Lingüística, (13), 167-215. http://revistas.um.es/ril/article/view/114181/108121

Published

2023-07-25

How to Cite

Arciniegas Sigüenza, M. L., Klein Bermeo, C., Mogrovejo Cárdenas, C. P., & Portal Molerio, D. (2023). Building learning experiences for all students: contributions of universal design of learning and design thinking. Mamakuna, (21), 95–109. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/875