Implementation of inclusive strategies in Identity and Autonomy in children from three to four years of age

Authors

Keywords:

diversity, Inclusive education, Educational strategies, Childhood education

Abstract

The present research focused on the implementation of inclusive strategies in Identity and Autonomy in children from three to four years of age at the Early Education Center (CEI) Alberto Astudillo Montesinos in Cuenca, Ecuador. The theoretical contributions come from the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and other referent authors. The objective of this article is to contribute with resources of attention to diversity in the teaching-learning process. Thus, the paradigm used was socio-critical. On the other hand, the methodology was oriented to action research (AR). In addition, data were collected through surveys, interviews and participant observation. As a result, the eight-activity guide Todo lo bueno comienza sin barreras was designed and implemented. Finally, it reveals the value of implementing actions with other organizational and methodological forms in the teaching work, promoting the recognition of differences as a value. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Monserrath Calle García, Universidad Nacional de Educación

Lcda. en Estimulación Temprana-Universidad de Cuenca

Lcda. (c) Educación Inicial- Universidad Casa Grande

Diplomada en Investigación Ciencias Sociales-Flacso Uruguay 

Diplomado en detección NEA Universidad Central

Certificación en Bases cientificas de Comunidades de Aprendizaje - Universidad de Barcelona 

Máster en Atención a Necesidades Educativas en el nivel infantil y primario-Universidad Rey Juan Carlos de España

Varios años he desempeñado mi rol de docente en el nivel infantil, directora de un CEIP y actualmente Docente Universitaria de la Carrera de Educación Inicial. 

Investigadora Novel: líneas de interes Educación Inclusiva para la atención a la diversidad y Desarrollo profesional docente 

María Catalina Calle Ulloa, Centro de Educación Inicial Alberto Astudillo Montesinos

Lcda. en Educación Inicial -UNAE

References

Ainscow, M. (2004). El desarrollo de sistemas educativos inclusivos: ¿Cuáles son las palancas de cambio? Journal of Educational Change, 5(4), 1-20. https://n9.cl/ur754

Anijovich, R. (2018). Guía didáctica basada en la ponencia ¿La diversidad suma? Fundación Lúminis. https://n9.cl/nl4qw

Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Ley Orgánica de Educación Intercultural [LOEI]. Asamblea Nacional Constituyente.

Barraza, A. (2010). Elaboración de propuestas de intervención educativa. Universidad Pedagógica de Durango. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/ElaboracionPropuestas.pdf

Bisquerra, R. (2009). Metodológica de la investigación educativa. La Muralla.

Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Centre for Studies on Inclusive Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000138159

Cabrera, J.; Cale, J. y Cabrera, E. (2019). La inclusión en el aula en escuelas con alto rendimiento escolar: estudio de caso en escuelas de la provincia de Carchi. Revista Espacios, 40(44), 1-12. https://n9.cl/dwdu5

Calle, T. (2022). Caminos estratégicos hacia aulas heterogéneas en Educación Inicial. En M. Valencia y A. Malpica (Eds.), Cuadernos PPIN. Programa de Promoción a los Investigadores Noveles (pp. 37-52). Editorial Conejo.

Calle, M. y Flores, A. (2022). Inclusión educativa en el ámbito Identidad y Autonomía de los niños de 3 a 4 años del Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo Montesinos”. [Trabajo de licenciatura, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio de la Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2737

Delgado, K.; Barrionuevo, L. y Essomba, M. (2021). La educación inclusiva en el nivel inicial. Estudio de caso. Revista Espacios, 42(3), 27-41. https://www.revistaespacios.com/a21v42n03/a21v42n03p03.pdf

Durán, L. (2019). Modelos de atención frente a la diversidad educativa: Camino hacia las barreras. En J. Bello y G. Guillén (Eds.), Educación inclusiva. Un debate necesario (pp. 81-103). Editorial Universidad Nacional de Educación. https://n9.cl/htk7s

García, L. (2014). La guía didáctica. Contextos Universitarios Mediados, 14(5), 1-8. https://n9.cl/lmyp4

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Herrera, J. y Guevara, G. (2019). Las estrategias organizativas y metodológicas para la atención a la diversidad en el aula: innovar para enseñar. En J. Bello y G. Guillén (Eds.), Educación inclusiva. Un debate necesario (pp. 37-65). Editorial Universidad Nacional de Educación. https://n9.cl/htk7s

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Loor, T.; Lara. F.; Nogales, S. y Loor, M. (2021). Inclusión educativa a familias con estudiantes de Educación Inicial en Ecuador. Aula de Encuentro, 23(1), 23-44. https://n9.cl/c1lsy

Mejía, P. (2021). Estrategias inclusivas: atención al estudiantado con diversidad en educación básica, experiencia del profesorado hondureño. Innovaciones Educativas, 24(36), 131-145. https://doi.org/10.22458/ie.v24i36.3913

Ministerio de Educación de Ecuador [Mineduc]. (2014). Currículo de Educación Inicial. https://n9.cl/47zr

Ministerio de Educación de Ecuador [Mineduc]. (2015). Guía metodológica para la implementación del currículo de Educación Inicial. https://n9.cl/fqkf

Monge, V. (2015). La codificación en el método de investigación de la Grounded Theory o Teoría Fundamentada. Innovaciones Educativas, 17(22), 77-84. https://doi.org/10.22458/ie.v17i22.1100

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco] (2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia: informe sobre inclusión y educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa

Orozco, J. (2016). La investigación acción como herramienta para la formación docente. Revista Científica de FAREM-Estelí, (19), 5-17. https://doi.org/10.5377/farem.v0i19.2967

Presidencia de la República. (2023). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. S.e. https://n9.cl/fljem

Real Academia Española [RAE]. (2023). Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. https://dle.rae.es/diversidad

Published

2023-07-25

How to Cite

Calle García, T. M., Calle Ulloa, M. C., & Flores Solórzano, A. S. (2023). Implementation of inclusive strategies in Identity and Autonomy in children from three to four years of age . Mamakuna, (21), 20–33. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/873