Implementation of inclusive strategies in Identity and Autonomy in children from three to four years of age
Keywords:
diversity, Inclusive education, Educational strategies, Childhood educationAbstract
The present research focused on the implementation of inclusive strategies in Identity and Autonomy in children from three to four years of age at the Early Education Center (CEI) Alberto Astudillo Montesinos in Cuenca, Ecuador. The theoretical contributions come from the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and other referent authors. The objective of this article is to contribute with resources of attention to diversity in the teaching-learning process. Thus, the paradigm used was socio-critical. On the other hand, the methodology was oriented to action research (AR). In addition, data were collected through surveys, interviews and participant observation. As a result, the eight-activity guide Todo lo bueno comienza sin barreras was designed and implemented. Finally, it reveals the value of implementing actions with other organizational and methodological forms in the teaching work, promoting the recognition of differences as a value.
Downloads
References
Ainscow, M. (2004). El desarrollo de sistemas educativos inclusivos: ¿Cuáles son las palancas de cambio? Journal of Educational Change, 5(4), 1-20. https://n9.cl/ur754
Anijovich, R. (2018). Guía didáctica basada en la ponencia ¿La diversidad suma? Fundación Lúminis. https://n9.cl/nl4qw
Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Ley Orgánica de Educación Intercultural [LOEI]. Asamblea Nacional Constituyente.
Barraza, A. (2010). Elaboración de propuestas de intervención educativa. Universidad Pedagógica de Durango. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/ElaboracionPropuestas.pdf
Bisquerra, R. (2009). Metodológica de la investigación educativa. La Muralla.
Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Centre for Studies on Inclusive Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000138159
Cabrera, J.; Cale, J. y Cabrera, E. (2019). La inclusión en el aula en escuelas con alto rendimiento escolar: estudio de caso en escuelas de la provincia de Carchi. Revista Espacios, 40(44), 1-12. https://n9.cl/dwdu5
Calle, T. (2022). Caminos estratégicos hacia aulas heterogéneas en Educación Inicial. En M. Valencia y A. Malpica (Eds.), Cuadernos PPIN. Programa de Promoción a los Investigadores Noveles (pp. 37-52). Editorial Conejo.
Calle, M. y Flores, A. (2022). Inclusión educativa en el ámbito Identidad y Autonomía de los niños de 3 a 4 años del Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo Montesinos”. [Trabajo de licenciatura, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio de la Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2737
Delgado, K.; Barrionuevo, L. y Essomba, M. (2021). La educación inclusiva en el nivel inicial. Estudio de caso. Revista Espacios, 42(3), 27-41. https://www.revistaespacios.com/a21v42n03/a21v42n03p03.pdf
Durán, L. (2019). Modelos de atención frente a la diversidad educativa: Camino hacia las barreras. En J. Bello y G. Guillén (Eds.), Educación inclusiva. Un debate necesario (pp. 81-103). Editorial Universidad Nacional de Educación. https://n9.cl/htk7s
García, L. (2014). La guía didáctica. Contextos Universitarios Mediados, 14(5), 1-8. https://n9.cl/lmyp4
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Herrera, J. y Guevara, G. (2019). Las estrategias organizativas y metodológicas para la atención a la diversidad en el aula: innovar para enseñar. En J. Bello y G. Guillén (Eds.), Educación inclusiva. Un debate necesario (pp. 37-65). Editorial Universidad Nacional de Educación. https://n9.cl/htk7s
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
Loor, T.; Lara. F.; Nogales, S. y Loor, M. (2021). Inclusión educativa a familias con estudiantes de Educación Inicial en Ecuador. Aula de Encuentro, 23(1), 23-44. https://n9.cl/c1lsy
Mejía, P. (2021). Estrategias inclusivas: atención al estudiantado con diversidad en educación básica, experiencia del profesorado hondureño. Innovaciones Educativas, 24(36), 131-145. https://doi.org/10.22458/ie.v24i36.3913
Ministerio de Educación de Ecuador [Mineduc]. (2014). Currículo de Educación Inicial. https://n9.cl/47zr
Ministerio de Educación de Ecuador [Mineduc]. (2015). Guía metodológica para la implementación del currículo de Educación Inicial. https://n9.cl/fqkf
Monge, V. (2015). La codificación en el método de investigación de la Grounded Theory o Teoría Fundamentada. Innovaciones Educativas, 17(22), 77-84. https://doi.org/10.22458/ie.v17i22.1100
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco] (2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia: informe sobre inclusión y educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa
Orozco, J. (2016). La investigación acción como herramienta para la formación docente. Revista Científica de FAREM-Estelí, (19), 5-17. https://doi.org/10.5377/farem.v0i19.2967
Presidencia de la República. (2023). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. S.e. https://n9.cl/fljem
Real Academia Española [RAE]. (2023). Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. https://dle.rae.es/diversidad
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.