orkshop based on universal design for learning (UDL) and design thinking to generate inclusive learning experiences
Keywords:
Inclusive education, universal design for learning, design thinkingAbstract
This article presents the process of creating a training workshop within the project Universal Design for Learning and Design Thinking for the Generation of Inclusive Learning Experiences. The problem is the teacher’s lack of knowledge about the inclusive education approach, as well as the barriers they encounter when planning learning experiences for all their students. The workshop was articulated through the design thinking scheme and was carried out with the teachers of the Escuela de Educación Básica de Innovación de la UNAE. The research is based on a socio-critical paradigm, with a qualitative approach and the participatory action research methodology. The semi-structured interview was applied to collect information as well as content analysis and triangulation to extract results; they show confusion and lack of knowledge about the inclusive education approach, about the tools to plan for all, as well as mistrust about the teachers’ own creative capacity.
Downloads
References
Alba, C. (2017). Diseño universal para el aprendizaje: un modelo teórico práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación educativa, 55-66. e
Alba, C. (2012). Aportaciones del diseño universal para el aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. En J. Navarro, M. Fernández, T. Soto y F. Tortosa (coords.), Respuestas flexibles en contextos educativos diversos (pp. 1-12). Consejería de Educación, Formación y Empleo. http://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/dea2012/docs/calba.pdf.
Alba, C., Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2014). Diseño universal para el aprendizaje (DUA) Pautas para su introducción en el currículo. s.e. https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf
Argüello, A. (2011). La educación en derechos humanos como pedagogía de la alteridad. Cinco tesis a partir de la historia de vida de Rodolfo Stavenhagen. Perfiles educativos, 34(138), 148-166. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v34n138/v34n138a10.pdf
Ball, J. (1 de octubre de 2022). The double diamond: A universally accepted depiction of the design process. Design Council. https://www.designcouncil.org.uk/our-work/news-opinion/double-diamond-universally-accepted-depiction-design-process/
Booth, T. y Ainscow, M. (2000). The Index for Inclusion: Developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education. https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf
Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Sage.
Cross, N. (2001). Designerly ways of knowing: design discipline versus design science. Design Issues, 17(3), 49-55. https://www.jstor.org/stable/1511801
Espada, R., Gallego, M. y González, R. (2019). Diseño universal del aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. Alteridad-Revista de Educación, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05
Fernández, F. (2002). El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista de Ciencias Sociales, 2(96), 35-53. https://www.redalyc.org/pdf/153/15309604.pdf
Folgueiras, P. (2016). Técnicas de recogida de información: la entrevista. Repositorio digital de la Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/99003/1/entrevista%20pf.pdf
Gardner, H. (2002). Las inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós.
Guillén-Guerrero, G., Mogrovejo, C. y Klein, C. (2022). Design thinking para la educación inclusiva: una revisión de literatura. Quaestiones disputatae, 15(31), 175-202. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2702/2173
Hernández, S. y Ávila, D. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín científico de las ciencias económicas administrativas, 9(17), 51-53. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/icea/article/view/6019/7678
Ibertic. (2013). Entrevistas en profundidad guía y pautas para su desarrollo. Ibertic. https://oei.org.ar/ibertic/evaluacion/pdfs/ibertic_guia_entrevistas.pdf
IDEO. (2012). Design Thinking for Educators. IDEO. https://www.ideo.com/post/design-thinking-for-educators
Johansson-Sköldberg, U., Woodilla, J. y Çetinkaya, M. (2013). Design thinking: past, present and possible futures. Creativity and Innovation Management, 22(2), 121-146. doi:10.1111/caim.12023
López, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación Educativa, (21), 37-54. https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/6223/pg_039056_in21_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lor, R. (24-26 de mayo de 2017). Design Thinking in Education: A Critical Review of Literature. En Asian Conference on Education and Psychology (org.), International Academic Conference on Social Sciences and Management (pp. 36-68). https://digitalknowledge.cput.ac.za/bitstream/11189/7810/1/Design%20thinking%20in%20education_%20A%20critical%20review%20of%20literature.pdf
Ministerio de Educación. (2021). Guía del diseño universal para el aprendizaje: una respuesta a la diversidad. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/12/Pasa-la-Voz-Diciembre-2020.pdf
Mejía, P. (2023). La práctica preprofesional en la formación del docente de la Carrera de Educación Básica para una educación inclusiva. En Universidad Nacional de Educación (ed.), Las prácticas pedagógicas en la formación profesional docente: experiencias significativas en América Latina y el Caribe (pp. 255-260). Editorial UNAE.
Meyer, A., Rose, D. y Gordon, D. (2012). Universal design for learning. Teory and practice. CAST Profesional Publishing.
Moriña, A. (2018). Formación del profesorado para una educación inclusiva en la universidad. Editorial Síntesis.
Nieto, S. (2004). Affirming diversity: the sociopolitical context of multicultural education. Pearson Education.
Ocampo, A. (2021). Ontología de la educación inclusiva: devenires neomaterialistas. Revista Educação, 46(1), 1-22. https://www.aacademica.org/aldo.ocampo.gonzalez/77.pdf
Panke, S. (2019). Design thinking in education: perspectives, opportunities, and challenges. Open Education Studies, (1), 281-306. https://doi.org/10.1515/edu-2019-0022
Reason, P. (2006). Acción y conocimiento: rompiendo el monocultivo del pensamiento. Narcea Ediciones.
Sánchez, S. y Duk, C. (2022). La importancia del entorno. Diseño universal para el aprendizaje contextualizado. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 16(2), 21-31. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782022000200021
Skliar, C. (2008). Conmover la educación. Ensayos para una pedagogía de la diferencia. Noveduc.
Skliar, C. (2017). Pedagogía (improbable) de la diferencia: un encuentro con Jacques Derrida. Ediciones Manantial.
Tschimmel, K., Loyens, D., Soares, J. y Oraviita, T. (2017). Design thinking applied to education and training. Matosinhos.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco] (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://doi.org/10.2307/j.ctv153k3m3.6
Vázquez, P. (2008). Diseño universal para el aprendizaje (DUA). Una oportunidad de aprendizaje para todos. Cenarec. https://www.lenguajevirtual.com/wp-content/uploads/2020/04/FOLLETO-DUA.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.