Children's perspectives on school inclusion
Keywords:
inclusion, childhood, schooling, educationAbstract
The (re)structuring of the concept of inclusion is given, mostly, by theories that include specific, technical and theoretically articulated worldviews with a high level of complexity. In this context, the present research had the objective of analyzing the children's perspectives on school inclusion of students from nine to twelve years of age, who attend General Basic Education at the Dolores J. Torres Educational Unit in Cuenca. The research had an exploratory-descriptive character with a qualitative approach. The focus group technique and a guide of questions on inclusion were used. The main conclusion is that students refer that inclusion should be taken as an element that addresses diversity by gender, race, social class, among others, and not only related to disability.
Downloads
References
Aldo, T. (2022). Polisemia e sinonimia tra lessico scolastico e linguaggio scientifico: distorsione dei significati e ostacoli al diritto di cittadinanza. Civitas Educationis, Education, Politics and Culture, 11(2), 192-213. https://lc.cx/sc_uA4
Annovazzi, C.; Camussi, E.; Meneghetti, D.; Stiozzi, U. y Zuccoli, F. (2019). Orientamento e peer tutoring. Un processo pedagogico innovativo per facilitare e accompagnare l'avvio del percorso universitario. Formazione, lavoro, persona, (25), 201-209. https://lc.cx/BZJ9H3
Balongo, E. y Mérida, R. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil. Perfiles Educativos, 38(152), 146-162. https://lc.cx/kADU7x
Bernal, R.; García, I.; Guillen., L. y Luperón, J. (2019). La Inclusión Educativa en la Educación Inicial: Enfoque prospectivo en la formación del profesional. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(2), 173-187. https://lc.cx/CUhGG8
Blanco, R. (2008). Construyendo las bases de la inclusión y la calidad de la educación en la primera infancia. Revista de Educación, 347, 33-54. https://lc.cx/f-_7_m
Booth, T.; Ainscow, M. y Kingston, D. (2007). Index para la Inclusión: Desarrollo del juego, el aprendizaje y la participación en Educación Infantil. CSIE. https://lc.cx/KVAAMy
Canevaro, A. (2022). Che scuola immaginiamo? L’integrazione scolastica e sociale, 21(22). 1-5.
De Pieri, S. (2015). Psicologia dell’orientamento educativo e vocazionale. Fondamenti teorici e buone pratiche. Franco Angeli.
Demetriou, K. (2020). Special Educational Needs Categorisation Systems: To Be Labelled or Not? International Journal of Disa‐bility, Development and Education, 69(5), 1772-1794. https://doi.org/10.1080/1034912X.2020.1825641
Espada, R.; Gallego, M. y González-Montesino, R. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05
Ferraro, A. (2022). Ri-Valutare la scuola. Armando Editore.
Garzón, J. y Herrera, M. (2020). De la integración a la inclusión educativa en el Ecuador. Rimarina. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 13-19. https://lc.cx/74Pcx4
González, I. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación las Américas, 8, 1-13. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/7/6
Gounari, P. (2020). Critical Pedagogies and Teaching and Learning Languages in Dangerous Times/ Introduction to the Special Issue. L2 Journal, 12(2), 3-20. https://lc.cx/vfamMN
Goussot, A. (2015). I rischi di medicalizzazione nella scuola. Paradigma clinicoterapeutico o pedagogico? Educazione Democratica, (9), 15-47. https://cris.unibo.it/handle/11585/435174
Gutiérrez, M.; Martín, M. y Jenaro, C. (2018). La cultura, pieza clave para avanzar en la inclusión en los centros educativos. Revista de Educación Inclusiva, 11(2), 13-26. https://lc.cx/LLomk7
Hernández, J. (2019). Política de educación inclusiva. Consejo Nacional de Educación. https://n9.cl/v37ms
Lasso, M. (2015). Cultura inclusiva en la escuela. Revista para el Aula, 14(1), 24-25. https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-06/pea_014_0012.pdf
Margiotta, U. (2015). Teoria della formazione. Ricostruire la pedagogia. Carocci.
Marín, C. (2019). Enfoques educativos de la concepción de integración e inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 5(1), 115-124. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4599/3797
Mateus, L.; Vallejo, D.; Obando, D. y Fonseca, L. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177-191. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854
Meo, A. (2022). Facciamo un patto!: i patti educativi di comunità e la partecipazione delle ragazze e dei ragazzi. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5273097
Molina Correa, M.; Suárez López, D.; Eliécer Villarreal, J.; Ibarra Mares, A. y Calvo Muñoz, C. (2016). Escuela inclusiva y subjetividad, categorías para el desarrollo del talento en niños y niñas. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 103-115. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69549127011
Moreno, L.; Torres Correa, X.; Luzuriaga, E.; Luis, G.; Secaira, F.; Sandoval, V.; Clara, P.; Villacís, V. y Angulo Quiñónez, M. (2011). Módulo 1: Educación inclusiva y especial. Ministerio de Educación del Ecuador. https://lc.cx/nksA76
Muñiz, A. (2021). Plasticidad cerebral, mecanismos celulares y moleculares. Situa, 24(1), 1-11. https://revistas.unsaac.edu.pe/index.php/SITUA/article/view/797/1062
Nicomedes, E. (2018). Tipos de investigación [Tesis de licenciatura, Universidad Santo Domingo de Guzmán]. Repositorio Institucionalidad Universidad Santo Domingo de Guzmán. http://190.117.99.173/handle/USDG/34
Peirats, J.; Llin, N.; Zurriaga, D. y Marín, D. (2020). Ambientes de aprendizaje para la inclusión de una alumna con TEA. Quaderns digital, (91). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7582207
Perabá, C. (2019). Enfoques educativos de la concepción de integración e inclusión. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 5(1), 115-124. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4599
Piscitelli, D y Trevisi, T. (2022). Le virtù in azione: Prospettive per il lavoro sociale ed educativo. Marcianum Press.
Romero, G. (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(35), 91-106. https://www.redalyc.org/journal/2431/243158173006/243158173006.pdf
Salazar, C.; Mancera, G. y González, M. (2013). Ambientes de aprendizaje, inclusión e intersubjetividad [ponencia]. En VII CIBEM Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, Colombia. https://lc.cx/igMRYI
Scognamiglio, C. (6 de mayo del 2019), L’insegnamento non è una missione, ma un compito sociale. Micromega. https://archivio.micromega.net/l-insegnamento-non-e-una-missione/
Tarracchini, E. y Bocchini, V. (22 de julio del 2015). I bisogni umani di crescita ed apprendimento non sono speciali/ Il dibattito sui BES 9. La letteratura e noi. https://n9.cl/o1n2x
Valle, A.; Manrique, L. y Revilla, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559
Villacís, F. (2019). Políticas educativas para garantizar el derecho humano a la educación inclusiva de niñas, niños y adolescentes con trastorno del espectro autista: ULPTS-MANABÍ, 2017-2018. [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio Institucional Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6910
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.