Children's perspectives on school inclusion

Authors

Keywords:

inclusion, childhood, schooling, education

Abstract

The (re)structuring of the concept of inclusion is given, mostly, by theories that include specific, technical and theoretically articulated worldviews with a high level of complexity. In this context, the present research had the objective of analyzing the children's perspectives on school inclusion of students from nine to twelve years of age, who attend General Basic Education at the Dolores J. Torres Educational Unit in Cuenca. The research had an exploratory-descriptive character with a qualitative approach. The focus group technique and a guide of questions on inclusion were used. The main conclusion is that students refer that inclusion should be taken as an element that addresses diversity by gender, race, social class, among others, and not only related to disability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Johanna Mercedes Cabrera Vintimilla, Universidad Nacional de Educación

Lic. En estimulación temprana en salud en la Universidad de Cuenca; MSc. en Intervención y Educación Inicial en la Universidad del Azuay; Doctoranda en Educación en la Universidad de las Islas Baleares; Doctoranda en Psicología en la Universidad de Buenos Aires, Docente-investigadora en la Universidad Nacional de Educación, miembro del proyecto de vinculación “La educación sexual y de género como herramienta básica para fomentar una cultura de paz y buenas prácticas”, codirectora del proyecto de “Ambiente socio-comunitario juega y aprende para la educación infantil integral, modalidad no convencional”.  

References

Aldo, T. (2022). Polisemia e sinonimia tra lessico scolastico e linguaggio scientifico: distorsione dei significati e ostacoli al diritto di cittadinanza. Civitas Educationis, Education, Politics and Culture, 11(2), 192-213. https://lc.cx/sc_uA4

Annovazzi, C.; Camussi, E.; Meneghetti, D.; Stiozzi, U. y Zuccoli, F. (2019). Orientamento e peer tutoring. Un processo pedagogico innovativo per facilitare e accompagnare l'avvio del percorso universitario. Formazione, lavoro, persona, (25), 201-209. https://lc.cx/BZJ9H3

Balongo, E. y Mérida, R. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil. Perfiles Educativos, 38(152), 146-162. https://lc.cx/kADU7x

Bernal, R.; García, I.; Guillen., L. y Luperón, J. (2019). La Inclusión Educativa en la Educación Inicial: Enfoque prospectivo en la formación del profesional. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(2), 173-187. https://lc.cx/CUhGG8

Blanco, R. (2008). Construyendo las bases de la inclusión y la calidad de la educación en la primera infancia. Revista de Educación, 347, 33-54. https://lc.cx/f-_7_m

Booth, T.; Ainscow, M. y Kingston, D. (2007). Index para la Inclusión: Desarrollo del juego, el aprendizaje y la participación en Educación Infantil. CSIE. https://lc.cx/KVAAMy

Canevaro, A. (2022). Che scuola immaginiamo? L’integrazione scolastica e sociale, 21(22). 1-5.

De Pieri, S. (2015). Psicologia dell’orientamento educativo e vocazionale. Fondamenti teorici e buone pratiche. Franco Angeli.

Demetriou, K. (2020). Special Educational Needs Categorisation Systems: To Be Labelled or Not? International Journal of Disa‐bility, Development and Education, 69(5), 1772-1794. https://doi.org/10.1080/1034912X.2020.1825641

Espada, R.; Gallego, M. y González-Montesino, R. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05

Ferraro, A. (2022). Ri-Valutare la scuola. Armando Editore.

Garzón, J. y Herrera, M. (2020). De la integración a la inclusión educativa en el Ecuador. Rimarina. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 13-19. https://lc.cx/74Pcx4

González, I. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación las Américas, 8, 1-13. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/7/6

Gounari, P. (2020). Critical Pedagogies and Teaching and Learning Languages in Dangerous Times/ Introduction to the Special Issue. L2 Journal, 12(2), 3-20. https://lc.cx/vfamMN

Goussot, A. (2015). I rischi di medicalizzazione nella scuola. Paradigma clinicoterapeutico o pedagogico? Educazione Democratica, (9), 15-47. https://cris.unibo.it/handle/11585/435174

Gutiérrez, M.; Martín, M. y Jenaro, C. (2018). La cultura, pieza clave para avanzar en la inclusión en los centros educativos. Revista de Educación Inclusiva, 11(2), 13-26. https://lc.cx/LLomk7

Hernández, J. (2019). Política de educación inclusiva. Consejo Nacional de Educación. https://n9.cl/v37ms

Lasso, M. (2015). Cultura inclusiva en la escuela. Revista para el Aula, 14(1), 24-25. https://www.usfq.edu.ec/sites/default/files/2020-06/pea_014_0012.pdf

Margiotta, U. (2015). Teoria della formazione. Ricostruire la pedagogia. Carocci.

Marín, C. (2019). Enfoques educativos de la concepción de integración e inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 5(1), 115-124. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4599/3797

Mateus, L.; Vallejo, D.; Obando, D. y Fonseca, L. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177-191. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854

Meo, A. (2022). Facciamo un patto!: i patti educativi di comunità e la partecipazione delle ragazze e dei ragazzi. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5273097

Molina Correa, M.; Suárez López, D.; Eliécer Villarreal, J.; Ibarra Mares, A. y Calvo Muñoz, C. (2016). Escuela inclusiva y subjetividad, categorías para el desarrollo del talento en niños y niñas. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 103-115. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69549127011

Moreno, L.; Torres Correa, X.; Luzuriaga, E.; Luis, G.; Secaira, F.; Sandoval, V.; Clara, P.; Villacís, V. y Angulo Quiñónez, M. (2011). Módulo 1: Educación inclusiva y especial. Ministerio de Educación del Ecuador. https://lc.cx/nksA76

Muñiz, A. (2021). Plasticidad cerebral, mecanismos celulares y moleculares. Situa, 24(1), 1-11. https://revistas.unsaac.edu.pe/index.php/SITUA/article/view/797/1062

Nicomedes, E. (2018). Tipos de investigación [Tesis de licenciatura, Universidad Santo Domingo de Guzmán]. Repositorio Institucionalidad Universidad Santo Domingo de Guzmán. http://190.117.99.173/handle/USDG/34

Peirats, J.; Llin, N.; Zurriaga, D. y Marín, D. (2020). Ambientes de aprendizaje para la inclusión de una alumna con TEA. Quaderns digital, (91). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7582207

Perabá, C. (2019). Enfoques educativos de la concepción de integración e inclusión. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 5(1), 115-124. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4599

Piscitelli, D y Trevisi, T. (2022). Le virtù in azione: Prospettive per il lavoro sociale ed educativo. Marcianum Press.

Romero, G. (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(35), 91-106. https://www.redalyc.org/journal/2431/243158173006/243158173006.pdf

Salazar, C.; Mancera, G. y González, M. (2013). Ambientes de aprendizaje, inclusión e intersubjetividad [ponencia]. En VII CIBEM Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, Colombia. https://lc.cx/igMRYI

Scognamiglio, C. (6 de mayo del 2019), L’insegnamento non è una missione, ma un compito sociale. Micromega. https://archivio.micromega.net/l-insegnamento-non-e-una-missione/

Tarracchini, E. y Bocchini, V. (22 de julio del 2015). I bisogni umani di crescita ed apprendimento non sono speciali/ Il dibattito sui BES 9. La letteratura e noi. https://n9.cl/o1n2x

Valle, A.; Manrique, L. y Revilla, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559

Villacís, F. (2019). Políticas educativas para garantizar el derecho humano a la educación inclusiva de niñas, niños y adolescentes con trastorno del espectro autista: ULPTS-MANABÍ, 2017-2018. [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio Institucional Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6910

Published

2023-07-25

How to Cite

Cabrera Vintimilla, J. M., Cale lituma, J. P., & Ramon Pacurucu, L. P. (2023). Children’s perspectives on school inclusion. Mamakuna, (21), 8–19. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/831