Impact of digital resources in the teaching of Natural Sciences
Keywords:
Natural Sciences, teaching, pre-pro-fessional practices, digital resources, didactic technologyAbstract
In this study, the experiences of pre-professional practices are captured, reflected with the identification of an educational problem and its intervention. The problem revolves around the lack of a planned, systematic, sequenced didactic process with the pedagogical use of digital resources for the Natural Sciences area, causing children to lose attention and interest easily. The objective that was raised was: to determine the impact of digital resources in the teaching of Natural Sciences of the fifth year students, of the Educational Unit “Juan Bautista Vásquez”. Its theoretical foundation is based on authors such as Cisneros and Amendaño who address digital resources and Valdiviezo et al with regard to Natural Sciences. We worked with the socio-critical paradigm, as a qualitative approach, as a method: action research; supported by observation, interview and instruments: field diary and interview script. The results show that the students were motivated about the knowledge when the different digital resources were used in the classes. In conclusion, it is emphasized that this research contributes to the techno-didactics of Natural Sciences in Basic General Education.
Downloads
References
Boada, A., y Rómulo, M. (2019). Importancia de la participación activa de estudiantes virtuales a través de los foros debates en plataformas digitales. In ÁM Valderrama, et al. (Comité organizador), Memorias VI Simposio Nacional de Formación con Calidad y Pertinencia (pp. 411-427).
Botella Nicolás, A. M., y Ramos Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982019000100127
Briones, J. y Campoverde, D. (2022). Gestión de los recursos digitales en el aprendizaje activo, para la asignatura de Ciencias Naturales. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/63848/1/BFILO-PIN-22P107%20Briones%20-%20Campoverde.pdf
Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., Cívico Ariza, A., y Cuevas Monzonís, N. (2020). Percepción de estudiantes sobre el uso del videoblog como recurso digital en educación superior. Pixel-Bit. https://hdl.handle.net/11162/204788
Córcoles, J. (2010). La Webquest en sus diferentes formas. Sociedad de la información. http://abcep.es/blog/webquest/earthquest/
Daza, W. (2018). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. Voces De La Educación 3(6), 110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? código=6521971
Fabbri, M. (1998). Las técnicas de investigación: la observación. Humyar, UNR. http://institutocienciashumanas.com/wp-content/uploads/2020/03/Las-t%C3%A9cnicas-de-investigaci%C3%B3n.pdf
Fernández, A. C., Valderrey, V. M., Lázaro, I. G., Gil-Mediavilla, M., y Gallardo-López, J. A. (2020). El trabajo colaborativo online como herramienta didáctica en Espacios de Enseñanza Superior (EEES). Percepciones de los estudiantes de los Grados en Educación Infantil y Primaria. Revista d'Innovació Docent Universitària, 82-94. https://doi.org/10.1344/RIDU2020.12.9
García, A. Moreno, Y. (2019). La experimentación en las ciencias naturales y su importancia en la formación de los estudiantes. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/10361/9288
Granda Ayabaca, D. M., Jaramillo Alba, J. A., y Espinoza Guamán, E. E. (2019). Implementación de las TIC en el ámbito educativo ecuatoriano. Sociedad &Amp; Tecnología, 2(2), 45–53. https://doi.org/10.51247/st.v2i2.49
León Amendaño, J. P., y Cisneros Quintanilla, P. F. (2021). Competencias y recursos digitales para la enseñanza aprendizaje en educación básica superior. Revista Scientific, 6(20), 92–112. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.5.92-112
Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Revista perfil libertadores. https://www.ugel01.gob.pe/wp-content/uploads/2019/01/1-La-Observaci%C3%B3n-y-el-Diario-de-campo-07-01-19.pdf
Mendoza, R. A. M., y Colamarco, I. L. (2022). Estrategias Didácticas para la Enseñanza de las Ciencias Naturales y Desarrollo del Pensamiento Científico. Dominio de las Ciencias, 8(1), 62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383512
Ordoñez, L., y Serrano, G. (2019). Estrategias activas de aprendizaje en centros educativos de Fe y Alegría Ecuador. Saberes Andantes, 2(6), 12–27. https://doi.org/10.53387/sa.v2i6.46
Pachamé, A. (2017). Una nueva herramienta tecnológica para la enseñanza de la histología y la patología. Universidad Nacional de la Plata. Facultad de Ciencias Veterinarias. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6533791
Pérez-Van-Leenden, M. D. J., (2019). La investigación acción en la práctica docente. Un análisis bibliométrico (2003-2017). Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 177-192. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.ncev
Rojas, M. (2017). Los recursos tecnológicos como soporte para la enseñanza de las ciencias naturales. Humatay. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/1403/1368
Ticona, R. M. L., Condori, J. L. M., Mamani, J. S. M., y Santos, F. E. Y. (2020). Paradigma sociocrítico en investigación. PsiqueMag, 9(2), 30-39. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2656
Torrecilla, J. (2006). La entrevista. Universidad autónoma de Madrid, 1-20. http://www2.uca.edu.sv/mcp/media/archivo/f53e86_entrevistapdfcopy.pdf?f
Umaña-Mata, A. C. (2020). Educación superior en tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22, 36-49. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3199
Valdiviezo, A., Jaén Armijos, K., y Espinoza Freire, E. E. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje en las ciencias naturales: las estrategias didácticas como alternativa. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 58-62. https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.