Summer Camp: Pedagogies Reggio Emilia, Waldorf and Maria Montessori for games and learning in virtual spaces at the Universidad Nacional de Educación, 2021
Keywords:
Holiday colony, pedagogies, play and learning, follow-upAbstract
This paper aims to socialize the experience of the development of the Summer Camp Juega y Aprende of 2021, in which workshops were held, at virtual spaces, by using active pedagogies by Reggio Emilia, Waldorf and María Montessori. This study responds to a qualitative method, based on socio-critical paradigm and on methods systematization of experiences and participant observation. The techniques used were focus group and interview. The results allowed to determine a systemic process — planning, execution, and evaluation— for the development of a virtual summer camp. Guidelines that enable the appropriate organization, flexibility of schedules, accessibility to materials, and assertive communication were identify.
Downloads
References
Beresaluce, R. (2011). Las escuelas municipales de Reggio Emilia como modelo de calidad en la etapa de educación infantil. Alicante: Club Universitario.
Bonwell, C., y Eison, J. (1991). Aprendizaje activo: Crear emoción en el aula. Washington, DC. Escuela de Educación y Desarrollo Humano. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED336049.pdf
Expósito, D. y González, J. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta Médica Espirituana. 19(2). http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v19n2/GME03217.pdf
Lázaro, A. (1995). Radiografía del juego en el marco escolar. Psicomotricidad, Revista de estudios y experiencias, 3(51), 7-22.
Martínez, M. (2021). La pedagogía de Reggio Emilia en educación infantil a través del método por proyectos. Propuesta de intervención. (Tesis de licenciatura). Universidad de Valladolid. Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/49036/TFG-G4867.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Montañés, J., Parra, M, Sánchez, T., López, R., Latorre, J. Blanc, P., Sánchez, M., Serrano, J. y Turégano, P. (2000). El juego en el medio escolar. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (15), 235-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2292996
Moreno, M. (2010). Pedagogía Waldorf. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 5, 03-209. https://www.researchgate.net/publication/277788767_Pedagogia_Waldorf
UNAE. Universidad Nacional de Educación. (23 de julio de 2018). Juega y Aprende [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=QKTWZwhwLlo&ab_channel=UNAEEcuado
UNAE. Universidad Nacional de Educación. (08 de agosto de 2016). Jornadas Vacacionales UNAE 2016 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=oMnOt9Dt6-o&ab_channel=UNAEEcuador
Torres, A. (2019). Innovación o moda: las pedagogías activas en el actual modelo educativo. Una reflexión sobre las metodologías emergidas. Voces De La Educación, 4(8), 3-16. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/167/164
Velozo, P. (2020). La Pedagogía Social como apoyo en la intervención del Trabajo Social en niños-niñas de 6 a 13 años de edad en el Barrio la Ferroviaria Alta en el período abril – julio 2019. (Tesis de Licenciatura). Universidad Central del Ecuador. Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/21297/1/T-UCE-0013-CSH-233.pdf
Silva, L. (2018). La Teoría de María Montessori y su aporte a los niños con discapacidad intelectual. (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional de Educación. Perú. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/2975/LuisaSilvamonografia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.