Fun Spelling with Technology. A Learning Experience with Middle School Students

Authors

Keywords:

Learning, creativity, writing, technological tools, spelling

Abstract

The research objective was to propose creative technological tools which promote the application of spelling. During this research the analytical-deductive method was applied and, documentary and field techniques were used. Two experts in Language and Literature and two specialist teachers in computer science were interviewed. Also, a focused spelling test was applied to a group of students in the province of Manabí, Ecuador. Through the results of this test, it was determined that students have common spelling errors, they are: the use of b and v, g and j, h, incorrect use of uppercase, lowercase and accents. As a result it was obtained that the technological resources used in an adequate way strengthen the teaching and learning processes. It is important to conclude that the incorporation of technological tools in the field of spelling contributes significantly. It is important to conclude that the incorporation of tech- nological tools in the field of spelling contributes significantly and therefore resources such as: Kahoot!, Scratch, Escape Room with One Note, Phonetics and spelling, Spanish Language, online spelling exercises, are proposed, simulators, free access inte- ractive spelling didactic games that should be used by teachers and thus address the spelling errors identified in a playful and creative way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amagua, J. R. (2017). La actualización de las herramientas tecnológicas del maestro en el proceso enseñanza aprendizaje de las/los estudiantes de octavo “J” del Instituto Tecnológico “Gran Colombia” de la Parroquia Santa Prisca, del Cantón Quito, Provincia del Pichincha. Ambato: Universidad Técnica de Ambato. Obtenido de http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25576
Angeles, G. C., y Elizabeth, U. P. (2017). Las Tic como herramientas para la enseñanza de la ortografía en los estudiantes de octavo año de educación general básica, de la Unidad Educativa Particular “La Providencia”, Zona 9, Distrito 17D04, Provincia Pichincha, Cantón Quito. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/31375
Briones, W. J., y Orellana, G. A. (2016a). Estrategias didácticas basadas en las TIC para mejorar el aprendizaje ortográfico de los estudiantes de Educación General Básica. Manta: Universidad Layca "Eloy Alfaro" de Manabí. Obtenido de http://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/882
Briones, W. J., y Orellana, G. A. (2016b). Estrategias didácticas basadas en las TIC para mejorar el aprendizaje ortográfico de los estudiantes de Educación General Básica. Manta: Universidad Laica "Eloy Alfaro" de Manabí. Obtenido de http://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/882
Campuzano, T. A. (2017). Las competencias Ortográficas en la disortografía. Aula virtual. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/25683
Chalén, F. M. (2019). Las estrategias Metodológicas en el aprendizaje de las reglas ortográficas. Gía de actividades para desarrollar habilidades ortográficas. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/46311
Jimenez, W. J., y Muñoz, K. B. (2019). Los recursos tecnológicos en la ortografía. Software educativo con ejercicios modelos. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/41138
Ordoñez, E. E., y Torres, L. S. (2017). “Estudio de la ortografía en redes sociales y su incidencia en la comunicación lingüística de los estudiantes de tercero de bachillerato en el Colegio Particular "ITE‟ de Guayaquil. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/21316
Quishpe, M. P. (2019). Guía didáctica mediada por TIC para mejorar el dominio léxico- ortográfico en cuarto año de EGB. Quito: Universidad Tecnológica Israel. Obtenido de https://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/2322
Ramos, C. A., y Tenesaca, K. A. (2019). Las reglas ortográficas en la producción escrita. Propuesta: Guía Didáctica de normas ortográficas para mejorar la producción escrita. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/45409
Sotomayor, C., Ávila, N., Bedwell, P., Domínguez, A., Gómez, G., & Jéldrez, E. (2017). Desempeño ortográfico de estudiantes chilenos: claves para la enseñanza de la ortografía. Redalyc.org Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 19. doi:https://doi.org/10.4067/s0718-07052017000200017
Suntaxi, A. M., y Barros, D. V. (2017). Incidencia del Software Educativo Lúdico en el aprendizaje de ortografía, en los estudiantes de Primer Año Bachillerato General Unificado, de la Unidad Educativa Fiscal “Quito Sur” del Cantón Quito de la Provincia de Pichincha,en el año lectivo 2016-2017. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/25415

Published

2022-01-28

How to Cite

Macíuas Mieles, R. H., & Vélez Villavicencio, C. E. (2022). Fun Spelling with Technology. A Learning Experience with Middle School Students. Mamakuna, (18), 8–19. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/650