Virtual early education in the context of the COVID-19 pandemic. Successes and challenges: an approach from the pre-professional praxis of the Initial Education career at the National University of Education

Authors

  • Ormary Eglee Barberi Ruiz
  • Johanna Elizabeth Garrido Sacán Universidad Nacional de Educación
  • Johanna Mercedes Cabrera Vintimilla Universidad Nacional de Educación

Keywords:

Educación Inicial virtual, plan educativo Aprendamos Juntos en Casa, COVID 2019, proceso pedagógico

Abstract

To identify the successes and challenges of Ecuadorian virtual Initial Education (IE) in the context of a COVID 19 pandemic, from the educational dynamics of the field of pre-professional practice training in the IE career at the National University of Education (UNAE -Ecuador), during the academic period SII2020, was based on a qualitative and holistic research approach based on exploratory, descriptive and analytical processes. The information was collected through a set of research techniques and instruments (observation, documentary analysis and spaces for reflection and analysis) in the virtual educational context of the EI (6 educational centers, Azuay and Cañar) and 31 practicing teachers who revealed their pedagogical practice. The theoretical contributions of Vivanco (2020); Paredes and Sanabria (2015); Yanez, Alarcón and Guamán (2019) allowed an analysis from key elements of virtual Initial Education mediated by technology and the inclusive educational approach based on virtual pre-professional training of the career in question within the framework of the Plan Aprendamos Juntos en Casa. Finally, the analysis and discussion allowed to establish successes, challenges and actions regarding the virtual dynamics evidenced at this educational level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabero, J. (2017). La formación en la era digital: ambientes enriquecidos por la
tecnología. Gestión de la Innovación en Educación Superior, II (2), 41-64.
Cabero, J., Marín, V., y Castaño. (2015). Validación de la aplicación del modelo
TPACK para la formación del profesorado en TIC. @TIC, revista d´ínnovació
educativa, (14), 13-22.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, (22 febrero, 2020)
https://cepalstatprod.cepal.org/cepalstat/tabulador/ConsultaIntegradaProc_HTML.asp.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020) La educación en tiempos de la pandemia del COVID 19
https://www.cepal.org/fr/node/51998
Consejo de Educación Superior (CES) Normativa Extraordinaria. RPC-SE-03-No
046-2020 de fecha 30 de julio del 2020.
Consejo de Educación Superior. Reglamento de Régimen Académico (2019).
Hurtado de Barrera, Jaqueline. Metodología de la investigación holística. 3era
edición. Editado por Fundación Sypal. Servicios y proyecciones para América Latina. ISBN: 980-6306 06 6. Año 2020.
León, L y Cárdenas. (2021). Plan Educativo Aprendamos Juntos en Casa y sus
consecuencias en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje en el Ecuador 2020. Ciencia y Educación-Revista Científica, 2(1), 18-24.
Ministerio de Educación del Ecuador (MinEduc). Plan Educativo Aprendemos Juntos
en Casa (2020).
https://educacion.gob.ec/plan-educativo-aprendemos-juntos-en-casa/
Ministerio de Educación del Ecuador. Revista Pasa la Voz (Publicación mensual / # 40 / abril 2019. El rol de las familias en la educación inicial Atención Temprana y Familia, generando entornos competentes.
https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/abril.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. Revista Pasa la Voz (Publicación mensual / # 43 / abril 2019). Importancia del afecto en la Educación Inicial.
https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2019/07/Julio.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador (2014). Currículo de Educación Inicial Quito.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
2009). Directrices sobre políticas de inclusión en educación. Recuperadode:http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.p
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). La educación en tiempo de pandemia de COVID 19
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075?locale=es
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en educación. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.p
Ortiz Ocaña, Alexander (2013). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje
¿Cómo elaborar el Modelo Pedagógico de la Institución Educativa? Ediciones De La U
Paredes, J. y Sanabria. (2015). Ambientes de aprendizaje o ambientes educativos. Una
reflexión ineludible. Revista de Investigaciones UCM, 15(25), 144-158.
Rey, J (2020). Los maestros de escuelas públicas colombianas y la estrategia
“Aprende en casa”. Educación en movimiento, (7), 2-5.
Rodríguez, F. (2016). Las TIC en educación: caminando hacia las TAC. 3C
TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 5(4), 55-62.
Sobrino, A. (2014). Aportaciones del conectivismo como modelo pedagógico
post-constructivista. Propuesta Educativa, año 23, núm. 42, pp. 39-48.
Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en
tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155.
Universidad Nacional de Educación (UNAE, Ecuador). Modelo de Práctica Pre profesional. 2018.
http://repositoriounae.unae.edu.ec/normativa/2_normativa_comision_gestora/normativa_2018/2.pdf
Universidad Nacional de Educación. Reglamento de las Prácticas Pre
Profesional (UNAE, Ecuador). Resolución-So-06-No.-038-Cg-Unae-R-2020. Comisión Gestora del 5 de octubre, 2020.
Universidad Nacional de Educación (UNAE, 2020). Sílabo de la asignatura de Cátedra
Integradora del 7mo ciclo, PA-S2-2020
Universidad Nacional de Educación (UNAE, 2020). Sílabo de la asignatura de Prácticas Pre Profesionales del 7mo ciclo, PA-S2-2020
Vivanco, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: Brechas de
desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175.
Watts, C., & Lee, L. (2017). Las TIC como herramientas de inclusión educativa. Acta ScientiÆ InformaticÆ, 1(1), 92-97.
Yanez, G, Alarcón, M, & Guamán, G. (2019). Ambientes de enseñanza: un
acercamiento conceptual en el siglo XXI. Dominio de las Ciencias, 5(1), 212-234.

Published

2021-03-26

How to Cite

Barberi Ruiz, O. E., Garrido Sacán, J. E., & Cabrera Vintimilla , J. M. (2021). Virtual early education in the context of the COVID-19 pandemic. Successes and challenges: an approach from the pre-professional praxis of the Initial Education career at the National University of Education. Mamakuna, (16), 77–87. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/471