Digital modules for sensory and motor stimulation in children from 2 to 5 years old.

Authors

Keywords:

disability, multisensory module, software, stimulation

Abstract

This article presents the results of the research developed with the objective of designing two digital modules for sensory and motor stimulation in children from 2 to 5 years old. The modules were designed through a Java software that allows to keep records and track the evolution of the child's development. Both modules were designed by a dynamic digital staircase for strengthening the trunk and limbs and a system for motor development based on a wall walker. The project was carried out with a theoretical-practical methodology for which documentary information was used to support the development of the modules. The conclusion is that the multisensory modules promote mobility, concentration, learning and interaction in children and auditory, visual and tactile development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea León, T. (2017). La psicomotricidad gruesa en niños con Síndrome de Down enfocada a potenciar habilidades y capacidades psicomotoras: Programa de intervención.
Álvarez, M. C. (2018). Efectos de la estimulación multisensorial dentro de una sala oscura en el tratamiento del equilibrio en niños de 5 a 7 años con discapacidad intelectual. Obtenido de Dspace.udla.edu.ec: http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/6270
Arduino. (30 de 10 de 2018). https://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction. Obtenido de Arduino-Introduction: https://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction
Berruezo, P. P. (2008). El contenido de la Psicomotricidad: reflexiones para la delimitación de su ámbito teórico y práctico. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, (62), 19-34.
García, J. (2012). Estimulación Temprana: Cuando y Como Aplicarla. Lima: MIRBET.
Gómez M. (2012). Aulas multisensoriales en educacion especial. México, D.F.
Muñoz Cortez, K. S. (2020). La estimulación del área psicomotriz en el aprendizaje de la lecto escritura para niños de 5 años (Master's thesis, Guayaquil: ULVR, 2020.).
MySQL. (2018). Obtenido de https://www.mysql.com/
Vega, C.V. (2016). La estimulación temprana en el desarrollo infantil de los niños y niñas del primer ciclo de educación inicial.

Published

2021-03-26

How to Cite

Pazmiño, J., Jiménez González, L. L., & Perazzo Logioia , D. C. (2021). Digital modules for sensory and motor stimulation in children from 2 to 5 years old . Mamakuna, (16), 18–26. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/460