From blackboards to screens, a teaching challenge in Ecuador

Authors

  • Tatiana Coronel 0103319489

Keywords:

virtual education, pandemic due to COVID-19, research, technology

Abstract

This article is oriented to the analysis of the educational system in Ecuador in the context of the COVID-19 pandemic. The face-to-face school management has transferred almost all its processes to virtuality, an issue that brings great challenges for teachers, such as: continuous training, cooperative work, emotional containment, technology management, among other aspects that in this new educational context are beginning to be analyzed. This article addresses, by several authors, criteria related to advantages and disadvantages of virtual education; in addition to some considerations about learning through screens in a real context, with a critical and reflective view from the teaching position, because keeping students connected and learning is not an easy task, especially when some of them do not have connectivity, noting the digital divide with an inequitable reality reflected outside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cardona Carmona, H. E. (2008). Consideraciones acerca de la educación virtual como
comunidad de relaciones afectivo-valorativas. Revista Iberoamericana de
Educación , 1-10.
https://rieoei.org/historico/deloslectores/2203Carmona.pdf

Diaz- Barriga, Frida (2010), Los Profesores Ante Las Innovaciones Curriculares. Revista
Iberoamericana de Educación Superior. vol. I, núm. 1, junio-septiembre, 2010, pp. 37-57
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299128587005

Franco Moreno, Y. M. (2017). Rol del Tutor en el Aprendizaje Virtual. Revista Scientific, 270-285. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.6.14.270-285

INEC. (2016). Encuesta Nacional de Empleo Desempleo y Subempleo . Obtenido de Tecnologías de la Información y Comunicación: https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/TIC/2016/170125.Presentacion_Tics_2016.pdf

Medina Zúñiga, M. G. (2012). La Educación Virtual Como Herramienta En La Orientación.
Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 48-55.
https://www.redalyc.org/pdf/4981/498150313004.pdf

Nieto Goller, R. A. (2012). Educación Virtual O Virtualidad De La Educación. Revista
Historia de la Educación, 137-150.
https://www.redalyc.org/pdf/869/86926976007.pdf

Rodríguez Jiménez, J. M. (2009). Patrones pedagógicos en educación virtual. RED. Revista
de Educación a Distancia .
https://www.um.es/ead/red/M10/rodriguez.pdf

Sánchez, Alfonso (2016), La Sociedad de la Información, Sociedad del Conocimiento y
Sociedad del Aprendizaje. Referentes en torno a su formación.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5766698

Vera Muñoz, M. I. (2004). La Enseñanza-Aprendizaje Virtual: Principios Para Un Nuevo Paradigma De Instrucción Y Aprendizaje. Dialnet.
file:///C:/Users/ECUADOR/Downloads/Dialnet-LaEnsenanzaaprendizajeVirtual-1448475.pdf


Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Currículo Priorizado para la Emergencia. Régimen Sierra – Amazonía


Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Instructivo para la implementación de Educación Abierta

Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Lineamiento para la aplicación del servicio educativo extraordinario "Educación en Casa"

Hernández, (2014). Metodología De La Investigación, Derechos Reservados © 2014,
Respecto A La Sexta Edición Por Mcgraw-Hill / Interamericana Editores, S.A.
De C.V.

Published

2021-03-26

How to Cite

Coronel, T. (2021). From blackboards to screens, a teaching challenge in Ecuador. Mamakuna, (16), 48–55. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/453