Reading initiation: the senses and virtuality

Authors

  • Mercy Maribel González Garzón
  • Jessica Julyana Villa López Universidad Nacional de Educación

Keywords:

Initial education, reading initiation, virtual education, sensory and stimulation

Abstract

The general objective of the research was to propose a virtual guide of ludic-sensorial activities (blog) for the stimulation of reading initiation in Early Childhood Education sub-level 2 in Cuenca and Azogues, Ecuador, focused on the context and interest of children, aimed at parents and teachers. In response to the reality of the health emergency: Covid-19, which caused changes and required professionals, representatives and students to look for alternatives to facilitate virtual education. A virtual guide of ludic sensory activities was provided to support the motivation of students in reading habits, and thus obtain positive results in the short and long term. In conclusion, reading initiation is considered fundamental during the first years of life; however, it is not adequately stimulated at this stage. Therefore, the blog resulting from this project is an important contribution of the research that has propitiated educable aspects and repeatable actions that can be appropriated from the motivating educational space for reading initiation in children from 4 to 5 years of age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, B. (agosto de 2014). Las sensopercepciones en el proceso inicial de la lecto-escritura aplicada a niños y niñas de primer año idrobo” y “28 de abril” de la ciudad de ibarra provincia de imbabura en el año lectivo 2013 – 2014. obtenido de las sensopercepciones en el proceso inicial de la lecto-escritura aplicada a niños y niñas de primer año idrobo” y “28 de abril” de la ciudad de ibarra provincia de imbabura en el año lectivo 2013 – 2014: http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/4410/1/05%20%20FECYT%202202%20TESIS.pdf
Cadena, J. (2017). Estrategias Didácticas de Iniciación a la Lecto-Escritura en Niños y Niñas de Educación Inicial 2. Quito. Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/14580/1/UPS-QT12214.pdf?fbclid=IwAR2ezhgcNlrXdLNLCvkLp4Uma-eJtCb9be1uwq4Uun_8H_5-E2rgrAT8XSs
Escobar y Cuervo. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. obtenido de validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización: http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
Ezquerro, A. (2015). El fomento de la lectura en Educación Primaria . Obtenido de El fomento de la lectura en Educación Primaria : https://biblioteca.unirioja.es/tfe_e/TFE001161.pdf
Fajardo, L. F. (Julio de 2018). La enseñanza de la lectura en la educación inicial. Un panorama a partir de la revisión de la literatura académica en los últimos 20 años. Obtenido de La enseñanza de la lectura en la educación inicial. Un panorama a partir de la revisión de la literatura académica en los últimos 20 años.
Jara, O. (s/f). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. San José- Costa Rica.
Mejía, E. (2005). Técnicas e instrumentos de investigación. Lima: Centro de Producción Editorial e Imprenta de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Obtenido de TÉCNICAS E INSTRUMENTOS.
Mora, A. (2005). Guía para elaborar una propuesta de investigación. Redalyc, 92. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/440/44029206.pdf
Peña, T., & Pirela, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas, 29.
Ramírez, M. (2015). La ventana mágica: lectura y escritura para preescolar. obtenido de a ventana mágica: lectura y escritura para preescolar: https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/1410/2/TGT-160.pdf
Reyes, Y. (31 de agosto de 2005). La lectura en la primera infancia. obtenido de la lectura en la primera infancia: file:///C:/Users/Jessica/Downloads/lectura_primera_infancia.pdf
Sampieri, Fernández y Baptista. (2016). Metodología de la investigación. quinta edición. interamericana editores, s.a. de c.v.
Schenk, L. (2014). La literatura en la primera infancia. En P. Sarlé, E. Ivaldi, & H. Laura, Arte, educación y primera infancia: sentidos y experiencias (pág. 30). Madrid.
Vargas, Z. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Educación , 159.
Villalon, M., Ziliani, M. E., & Viviani, M. J. (2009). Fomento de la lectura en la primera infancia programa de formación de educadores y/o técnicos de centros de Educación Infantil. Chile. Obtenido de file:///C:/Users/Software/Downloads/manual_programa_formacion_educadores_nacidos_leer.pdf

Published

2021-03-26

How to Cite

González Garzón , M. M., & Villa López, J. J. . (2021). Reading initiation: the senses and virtuality. Mamakuna, (16), 10–17. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/447