Las TIC un desafío en el proceso de formación docente: UNAE Morona Santiago

Authors

  • Nidia Jaramillo Ministerio de Educación
  • Mariana Salomé Bonito Ministerio de Educación
  • Walter Robel García García Ministerio de Educación

Keywords:

ICT, digital literacy, teacher professionalization, EVEA

Abstract

The understanding of the demands that arise in the knowledge society from the use of Information and Communication Technologies in the educational environment, by the teachers of the professionalization program in the province of Morona Santiago in Ecuador, arises as a purpose for this reflection. In order to identify the experience of the management of ICTs in the process of teacher professionalization, a survey was conducted with seven open questions that allowed to determine the lack of clarity that students - teachers have regarding the impact of the use of technological tools in their training and was compared with what was observed in the development of the tasks of four subjects, allowing to assess the professional growth in the management of technology according to their starting point, supported by teachers and students who blur the typical relationship between these entities to achieve a truly collaborative work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

El Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (2014-25-07).Resolución n° 161.https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/gaceta/Actas_y_Resoluciones/Sesiones_Extraordinarias/SE%202014/SESI%C3%93N%2025/3%20RESOLUCIONES%2025%20ISPEDS/RESOLUCI%C3%93N%20No.%20161-CEAACES-SE-25-2014-07%20-%20%20ISPED%20JOS%C3%89%20F%C3%89LIX%20PINTADO.pdf?_t=1417917118

Díez Gutiérrez, E. J. (2012). Modelos socioconstructivistas y colaborativos en el uso de las TIC en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 358, 175-196. http://www. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2010-358-074

Icaza-Álvarez, D. O., Campoverde-Jiménez, G. E., Arias-Reyes, P. D., & Verdugo-Ormaza, D. E. (05 de Febrero de 2019). El analfabetismo tecnológico o digital.: Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 4(2), 393-406. https: DOI: 10.23857/pc.v4i2.922

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (diciembre de 2018). Tecnologías de la Información y la Comunicación-Encuesta. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/TIC/2018/201812_Principales_resultados_TIC_Multiproposito.pdf

Pérez Gómez, Á. I. (2010). Aprender a Educar.Nuevos Desafíos para la formación docente. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (68), 37-60.: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3276044

Torres Islas, C., & Delgadillo Franco, O. (octubre de 2016). La inclusión de TIC por estudiantes universitarios: una mirada desde el conectivismo. Revista de innovación educativa, 8(2), 116-129. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v8n2.845

Universidad Nacional de Educación. (2017). Modelo Pedagógico de la UNAE. https://es.calameo.com/read/004628483229f19695c71

Published

2020-05-26

How to Cite

Jaramillo, N., Bonito, M. S., & García García, W. R. (2020). Las TIC un desafío en el proceso de formación docente: UNAE Morona Santiago. Mamakuna, (14), 84–95. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/353