WhatsApp as a learning platform in rural education during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.70141/mamakuna.25.1229Keywords:
mobile learning, distance education, educational impact, rural education, educational technologyAbstract
During the 2020 health emergency, education faced a mandatory shift towards virtual modalities. In the parish of El Valle, Cuenca, Ecuador, this process was hindered because 63,7% of students lacked computers and 50% did not have fixed internet access. However, since 85,6% used WhatsApp with data plans, this application was chosen as an educational tool. This study evaluated the impact of WhatsApp as a learning platform among teachers at Manuel Guerrero School using a mixed-methods action research approach, combining quantitative surveys and qualitative interviews to assess satisfaction, emotional impact and tool appreciation. The results indicated that 85% of teachers successfully applied the methodology, achieving learning objectives, and 90% noted increasing participation from typically non-participative students, recommending its continued use in rural contexts with technological limitations.
Downloads
References
Barhoumi, C. (2015). The effectiveness of WhatsApp mobile learning activities guided by activity theory on students’ knowledge management. Contemporary Educational Technology, 6(3), 221-238. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1105764.pdf
Branch, R. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6
Cervantes, C. y Alvites-Huamaní, C. (2021). WhatsApp como recurso educativo y tecnológico en la educación. Hamut´ay, 8(2), 69-78, http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i2.2294
Comisión Económica para América Latina y el Caribe [Cepal]. (2021). Estudio Económico de América Latina y el Caribe 2021: dinámica laboral y políticas de empleo para una recuperación sostenible e inclusiva más allá de la crisis del COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
Davidivitch, N. y Yavich, R. (2016). WhatsApp messaging: achievements and success in academia. International Journal of Higher Education, 5(4), 255-261. https://doi.org/10.5430/ijhe.v5n4p255
Figueroa, C. (2014). Mobile Learning: Dispositivos móviles como recurso educativo. Fundación Telefónica.
Gómez, G. y Valdivia, M. (2020). Percepción sobre actividades de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de zona urbana y rural durante la pandemia en Perú [Tesis de licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio de la Universidad San Ignacio de Loyola. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/fa88c775-c009-4157-94e2-0ed35dc81f46/content
Guapulema, K., Alvarado, P., Proaño, M. y Peñaloza, K. (2024). La brecha digital en la educación ecuatoriana. Desafíos postpandemia. LATAM, 5(5), 4038-4051. https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2907
Hargittai, E. (2002). Second-level digital divide: Differences in people’s online skills. First Monday, 7(4). https://doi.org/10.5210/fm.v7i4.942
Hernández, S. y Mendoza, L. (2020). El WhatsApp como instrumento de enseñanza-aprendizaje en el sector rural: Estudio de caso en la Institución Educativa San Francisco de Asís, Nariño. Ciencia Latina, 9(3), 213-228. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4033
Hoffman-Martins, S., Carmo, N., Andrade, R. y Ribeiro, L. (2023). Educación en contextos rurales en tiempos de pandemia. Relatos Brasil-Argentina. Revista Iberoamericana de Educación, 91(1), 39-54. https://doi.org/10.35362/rie9115562
Hwang, G. (2014). Definition, framework and research issues of smart learning environments. A context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1, 1-14. https://doi.org/10.1186/s40561-014-0004-5
Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura, Banco Interamericano de Desarrollo y Microsoft. (2020). Conectividad rural en América Latina y el Caribe: Un puente al desarrollo sostenible en tiempos de pandemia. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura.
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2022). Informe de gestión: Educación en emergencia y continuidad pedagógica durante la pandemia. Ministerio de Educación.
Monsalve, J. (2021). Educación rural en tiempos de pandemia: Retos y oportunidades en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 41-58. https://rieoei.org/RIE/article/view/4587
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OECD]. (2020). Bridging the rural digital divide. OECD Publishing.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2020). COVID-19 learning disruption to recovery: A snapshot of UNESCO's work in education in 2020. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2021). La urgencia de la recuperación educativa en América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Peñuelas, M., Fernández, M. y García, E. (2020). WhatsApp como herramienta de apoyo en la educación rural durante la pandemia por COVID-19. Educación y Futuro, (43), 115-132. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53566324007
Rodríguez, M. (2021). Estrategias de educación remota en zonas rurales: El caso de WhatsApp en la pandemia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(2), 89-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27067074006
Santiago, R., Trabaldo, S., Kamijo, M. y Fernández, Á. (2015). Mobile learning: nuevas realidades en el aula. RIED, 20(2), 341-342. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6080917
Sharples, M., Adams, A., Ferguson, R., Gaved, M., McAndrew, P., Rienties, B. y Whitelock, D. (2014). Innovating Pedagogy 2014: Open University Innovation Report 3. The Open University.
Suárez, B. (2018). Whatsapp: su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 5, 100-111. https://doi.org/10.6018/riite/2018/335131
Traxler, J. (2007). Defining, discussing and evaluating mobile learning: The moving finger writes and having writ... IRRODL, 8(2), 1-12. https://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/882
Turkle, S. (2017). En defensa de la conversación. Ático de los Libros.
Roa, Y. (2021). Cómo usar Whatsapp Learning para desarrollar tu marca personal. Ylseroa. https://ylseroa.wordpress.com/2021/12/19/como-usar-whatsapp-learning-para-desarrollar-tu-marca-personal/
Van Dijk, J. (2012). The evolution of the digital divide: The digital divide turns to inequality of skills and usage. En Digital Enlightenment Yearbook 2012 (pp. 57-75). IOS Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Nacional de Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.