Geometric analysis for the teaching of the perfect square trinomial in tenth grade students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1109

Keywords:

perfect square trinomial, factorization, teaching, geometric analysis, academic achievement

Abstract

This research was carried out with the objective of determining the influence generated by the teaching of the perfect square trinomial through geometric analysis on the academic performance of students in the tenth grade of General Basic Education. The methodology used followed a positivist paradigm, is quantitative, with a descriptive correlational scope, and with a quasi-experimental design. The sample consisted of two groups of students in the tenth grade of general basic education, to whom a pretest and a posttest were applied. The data obtained were processed in Microsoft Excel for subsequent analysis in the SPSS program, where the nonparametric Mann-Whitney U test was applied. This test allowed determining that there is a bilateral significant difference of 0.04, thus indicating that the Geometric Analysis in the factorization of the perfect square trinomial has a positive influence on the academic performance of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Antonio Ayala Chauvin, Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

Master in Mathematics Education, Professor of the Master's Degree in Education, mention in Mathematics Teaching, Universidad Técnica Particular de Loja-Ecuador in the component: Didactics of Calculus and Geometric and Trigonometric Analysis. Teacher at the undergraduate level of the UTPL in the subjects of calculus.

Richard Leonardo Luna Romero, Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

Master in Education in Mathematics Teaching, Teacher of the Ministry of Education of Ecuador in the subjects of Physics and Mathematics at the High School level. Pedagogical Promoter in the area of Mathematics and Language and Literature at the Elementary, Middle and High School levels.

Kerly Milena Gallo Cando, Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

Master's Degree in Education in Mathematics Teaching. Teacher of the Ministry of Education in the area of mathematics in basic general education.

References

Arauzo Gallardo, C. (2022). Instrumento de medida de la comprensión lectora. Alborada de la Ciencia, 2(2), 52–53. https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2022.2.1116

Bautista, L., Rodríguez, E., Vargas, B., y Hernández, C. (2020). Pruebas estadísticas paramétricas y no paramétricas: su clasificación, objetivos y características. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 9(17), 79-80. https://doi.org/10.29057/icsa.v9i17.6293

Cárdenas, I., Vásquez, S., Verde, E., y Colque, E. (2020). Rendimiento académico: universo muy complejo para el quehacer pedagógico. Revista de Investigación PAIDEIA en Ciencias Humanas y Educación, 1(1), 1-15. https://acortar.link/zBxOUN

Duval, R. (2006). A Cognitive Analysis of Problems of Comprehension in a Learning of Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 61(1), 103-131. https://doi.org/10.1007/s10649-006-0400-z

Espinoza, J. (2017). La resolución y planteamiento de problemas como estrategia metodológica en clases de matemática. Revista Atenas, 3(39), 65-72. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055149005/478055149005.pdf

García Gómez, E. y Puyol Cortez, J. (2024). Estrategias para mejorar la enseñanza de la factorización en el aula: abordando las dificultades comunes de los estudiantes. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 5(2), 2207-2806. https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/359/359

Gómez, J. (2021). Uso del álgebra geométrica como estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento numérico y geométrico de los estudiantes del grado octavo la Institución Educativa Celestin Freinet [Tesis de licenciatura, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio de la Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/5eee25b1-c1d0-426d-b00f-d50c93a5409a/content

Gómez, L., Muriel, L. y Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(2), 118-131. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/

Guevara Alban, G., Verdesoto Arguello, A. y Castro Molina, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Lobo, E. (2022). Aprendizaje de seis casos de factorización por medio de la gamificación en grado octavo de la institución educativa técnica microempresarial de Soledad [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. Repositorio de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/17477

López, D. (2020). Diseño e implementación de una secuencia didáctica para la enseñanza del concepto de elemento químico. Praxis & Saber, 11(27), 2-20. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n27.2020.11116

Lozsan, N. (8 de abril de 2022). Enseñanza tradicional: ¿Qué es y cuáles son sus características? Cinco Noticias. https://www.cinconoticias.com/ensenanza-tradicional/

Mejía, G. (2021). Representaciones semióticas de objetos matemáticos y articulación de sentidos en situaciones de tratamiento. El caso de los profesores de matemáticas [Tesis de doctorado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/29446

Ministerio de Educación de Ecuador. (2017). Reglamento general a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Reglamento-General-a-la-Ley-OrgAnica-de-Educacion-Intercultural.pdf

Miranda, S. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 6-7. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v11n21/2007-7467-ride-11-21-e064.pdf

Oña, J. (2024). Las metodologías activas en el desarrollo del aprendizaje de los estudiantes [Tesis de maestría, Universidad Simón Bolívar]. Repositorio de la Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/9912/1/T4351-MIE-Guaita-Las%20metodolog%C3%ADas.pdf

Ovalle, S. y Vásquez, J. (2020). Realidad aumentada, una herramienta para la motivación en el aprendizaje de la geometría. Revista Conrado, 16(75), 57-58. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n75/1990-8644-rc-16-75-56.pdf

Palacios Casas, D., Villa Jaramillo, H. y Contreras Jiménez, B. (2018). El álgebra geométrica como herramienta fundamental en el proceso de factorización polinómica [Trabajo de grado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio de la Universidad Cooperativa de Colombia. https://funes.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/tainacan-items/32454/1324041/Palacios2018ElAlgebra.pdf

Pineda, W., Sepúlveda, O. y Romera, G. (2022). Registros de representación semiótica para la comprensión de la elipse interactuando con GeoGebra. Revista Boletín Redipe, 11(3), 258-269. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1719

Pulgarín, C., Sauceda, P. y Matute, L. (2019). El álgebra geométrica en el proceso de la factorización de trinomios cuadráticos [Tesis de licenciatura, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio de la Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/12305344-cce0-49ef-9cc0-cc2b7d05f1e1/content

Quintana, K. (2023). La motivación en los aprendizajes de la factorización en el Noveno año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Víctor Manuel Peñaherrera” en el período académico 2022-2023 [Tesis de licenciatura de la Universidad Técnica del Norte]. Repositorio de la Universidad Técnica del Norte. https://n9.cl/v8p44c

Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 104-105. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v13n1/a08v13n1.pdf

Rivera, D. (2020). Enseñanza de la factorización a partir de la relación entre álgebra y geometría [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/77879

Romero, J. (2021). Uso de las aulas virtuales en la asignatura de Estudios Sociales y su incidencia en el rendimiento académico en los Estudiantes del 8vo año de EGB en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe Shiry Cacha [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Institucional. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/8386

Vasco, E. (2023). El álgebra geométrica como herramienta didáctica para la enseñanza de la factorización de trinomios [Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Manizales]. Repositorio de la Universidad Católica de Manizales. https://n9.cl/r0ywo

Vizcaíno, P., Cedeño, R. y Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9730-9731. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Wagner, O., Giraldo, V. y Hoyos, E. (2017). El álgebra geométrica como mediadora en la enseñanza de la factorización y los productos notables. Revista Universidad del Quindio, 26(1), 139-144. https://ojs.uniquindio.edu.co/ojs/index.php/riuq/article/view/140/137

Zambrano, N., Molina, M. y Mendoza, K. (2021). Estrategia pedagógica en el aula para el desarrollo de las relaciones interpersonales de los estudiantes pre-universitarios. Revista Cognosis, 6, 1-10. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/3112/3976

Published

2025-01-31

How to Cite

Ayala Chauvin, M. A., Luna Romero, R. L., & Gallo Cando, K. M. (2025). Geometric analysis for the teaching of the perfect square trinomial in tenth grade students. Mamakuna, (24), 22–35. https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1109