Educational management: challenges and challenges in the transformation of public education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1046

Keywords:

managers, educational management, leadership, innovation, educational quality

Abstract

This article analyzes the impact of educational leadership on the quality of education, focusing on the directors, teachers and students of the Escuela Ignacio Escandón in Cuenca, Ecuador. The study is framed within a sociocritical paradigm, with a qualitative approach and an experiential register. Surveys and interviews with nine questions to the participants were used with the aim of understanding how leadership influences educational transformation in the local context. The hypothesis posed is that educational leadership is a key factor in promoting educational quality. The results confirm this thesis according to the criteria of the participants, who emphasize the importance of collaboration, effective communication and continuous training in the process of educational improvement. However, the study concludes that there are always areas for innovation and improvement in the exercise of leadership, suggesting the need for constant adaptation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, S. (2023). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. Editorial IDICAP Pacífico.

Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas, 9(2), 34-52. https://www.redalyc.org/pdf/1710/171015625003.pdf

Alonzo, L., León, K. y Avendaño, C. (2023). El liderazgo directivo en el proceso educativo. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(18), 698-711. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.548

Arana, L. y Coronado, J. (2017). Liderazgo directivo y desempeño docente en una institución educativa parroquial del distrito de San Isidro. Journal Educa, 9, 73-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7145924

Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 1-28. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/123

Córdova, E., Rojas, I. y Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 231-236. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300231

Cruickshank, V. (2017). The Influence of School Leadership on Student Outcomes. Open Journal of Social Sciences, 5(9), 115-123. https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=79061

Diaz, L., Torruco, U., Martínez, M. y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. ELSEVIER, 2(7), 162-167. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf

Gajardo, U. y Ulloa, J. (2016). Liderazgo pedagógico, conceptos y tensiones. Universidad de Concepción. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/01/NT-6.pdf

Hasek, S. y Jiménez, L. (2021). Liderazgo: una oportunidad de gestión educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(2), 405-416. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Kareem, J., Andrew, H., Prabakaran, N., Valarmathi, B., Tantia, V., Kumar, P. y Mukherjee, U. (2023). Transformational educational leaders inspire school educators’ commitment. Frontiers, 8, 1-10. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1171513

Maya, E., Aldana, J. y Isea, J. (2019). Liderazgo directivo y educación de calidad. Cienciamatria, 9, 114-129. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102

Ministerio de Educación [Mineduc]. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación [Mineduc]. (2013). Manual de procesos, procedimientos y políticas de auditoría educativa. Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación [Mineduc]. (2023). El camino hacia la transformación educativa se consolida. Ministerio de Educación.

Prestiadi, D., Gunawan, I. y Bambang, R. (2020). Role of Transformational Leadership in Education 4.0. Atlantis Press, 501(6), 120-124. https://www.atlantis-press.com/proceedings/icet-20/125947666

Sasan, J., Escultor, G. y Norouzi, V. (2023). The Impact of Transformational Leadership on School Culture. International Journal of Social Service and Research, 3(8), 1899-1907. https://doi.org/10.46799/ijssr.v3i8.334

Vásquez, S., Vásquez, S., Vásquez, L., Carranza, M., Vásquez, C. y Terry, O. (2021). Liderazgo pedagógico y el desempeño docente: la imagen de instituciones educativas privadas. Horizontes, 5(17), 178-194. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.166

Published

2025-01-31

How to Cite

Jimenez Malla, A. D., Rojas Matamoros, P. A., Chumbe Mejía, I. A., & Vera Maldonado, A. L. (2025). Educational management: challenges and challenges in the transformation of public education . Mamakuna, (24), 49–64. https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1046