Educational management: challenges and challenges in the transformation of public education
DOI:
https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1046Keywords:
managers, educational management, leadership, innovation, educational qualityAbstract
This article analyzes the impact of educational leadership on the quality of education, focusing on the directors, teachers and students of the Escuela Ignacio Escandón in Cuenca, Ecuador. The study is framed within a sociocritical paradigm, with a qualitative approach and an experiential register. Surveys and interviews with nine questions to the participants were used with the aim of understanding how leadership influences educational transformation in the local context. The hypothesis posed is that educational leadership is a key factor in promoting educational quality. The results confirm this thesis according to the criteria of the participants, who emphasize the importance of collaboration, effective communication and continuous training in the process of educational improvement. However, the study concludes that there are always areas for innovation and improvement in the exercise of leadership, suggesting the need for constant adaptation.
Downloads
References
Acosta, S. (2023). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. Editorial IDICAP Pacífico.
Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas, 9(2), 34-52. https://www.redalyc.org/pdf/1710/171015625003.pdf
Alonzo, L., León, K. y Avendaño, C. (2023). El liderazgo directivo en el proceso educativo. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(18), 698-711. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.548
Arana, L. y Coronado, J. (2017). Liderazgo directivo y desempeño docente en una institución educativa parroquial del distrito de San Isidro. Journal Educa, 9, 73-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7145924
Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 1-28. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/123
Córdova, E., Rojas, I. y Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 231-236. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300231
Cruickshank, V. (2017). The Influence of School Leadership on Student Outcomes. Open Journal of Social Sciences, 5(9), 115-123. https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=79061
Diaz, L., Torruco, U., Martínez, M. y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. ELSEVIER, 2(7), 162-167. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf
Gajardo, U. y Ulloa, J. (2016). Liderazgo pedagógico, conceptos y tensiones. Universidad de Concepción. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/01/NT-6.pdf
Hasek, S. y Jiménez, L. (2021). Liderazgo: una oportunidad de gestión educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(2), 405-416. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Kareem, J., Andrew, H., Prabakaran, N., Valarmathi, B., Tantia, V., Kumar, P. y Mukherjee, U. (2023). Transformational educational leaders inspire school educators’ commitment. Frontiers, 8, 1-10. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1171513
Maya, E., Aldana, J. y Isea, J. (2019). Liderazgo directivo y educación de calidad. Cienciamatria, 9, 114-129. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural Bilingüe. Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2013). Manual de procesos, procedimientos y políticas de auditoría educativa. Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2023). El camino hacia la transformación educativa se consolida. Ministerio de Educación.
Prestiadi, D., Gunawan, I. y Bambang, R. (2020). Role of Transformational Leadership in Education 4.0. Atlantis Press, 501(6), 120-124. https://www.atlantis-press.com/proceedings/icet-20/125947666
Sasan, J., Escultor, G. y Norouzi, V. (2023). The Impact of Transformational Leadership on School Culture. International Journal of Social Service and Research, 3(8), 1899-1907. https://doi.org/10.46799/ijssr.v3i8.334
Vásquez, S., Vásquez, S., Vásquez, L., Carranza, M., Vásquez, C. y Terry, O. (2021). Liderazgo pedagógico y el desempeño docente: la imagen de instituciones educativas privadas. Horizontes, 5(17), 178-194. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.166
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mamakuna
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.