Impact of daily reading on the cognitive development of nighttime PCEI students in Bahía de Caráquez, 2023
Keywords:
leisure reading, reading, cognitive development, impact of readingAbstract
This study addresses the complexities related to reading for pleasure among students of the PCEI Fiscal Nocturna Bahía de Caráquez Educational Unit. The results obtained reveal a considerable gap between this and academic reading, highlighting the need to implement pedagogical strategies that facilitate a harmonious integration of both practices. Despite the positive disposition of students towards the exploration of new literary genres, the low frequency of participation in reading for pleasure points to the existence of substantial challenges. On the other hand, the research uses a qualitative approach and applies inductive, deductive, analytical and synthetic methods to analyze the problem. The collection of primary information was carried out through a questionnaire applied to 113 students with the objective of collecting their perceptions about the influence of reading for pleasure on their academic performance and cognitive development.
Downloads
References
Arenas, A., Roa, L., Centeno, J. y Téllez, K. (2021). La enseñanza de la lectura y la mediación cognitiva en estudiantes de media académica: estudio de correlación. Revista Electrónica Educare, 25(3), 664-689. https://doi.org/10.15359/REE.25-3.36
Chen, L. y Chen, Y. (2021). A study of the use behavior of line today in Taiwan based on the UTAUT2 model. Revista de Administração de Empresas, 61(6), 1-20. https://doi.org/10.1590/S0034-759020210607
Duarte, M. (2005). Promoción de la lectura o formación de lectores. Diálogos Pedagógicos, 3(5), 42-55. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/38
Elche, M., Sánchez, S. y Yubero, S. (2019). Reading, leisure and academic performance in university students of the socioeducational area. Educación XX1, 22(1), 215-237. https://doi.org/10.5944/EDUCXX1.21548
Bravo León, M. (2022). Moodle como entorno virtual de enseñanza aprendizaje de jóvenes y adultos en pandemia: aproximaciones desde la asignatura proyecto interdisciplinar de la modalidad a distancia virtual impulsado por el Ministerio de Educación de Ecuador [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio de la Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2548
Gil, I. (2021). La trampa de la alfabetización digital para la transformación social en el siglo XXI: el neoanalfabetismo: el caso de Ecuador durante el gobierno de la Revolución Ciudadana (2007-2017). En V. Muñoz y L. Pérez (Eds.), Transformative education: meanings and policy implications (pp. 131-146). Global Campaing fo Education. https://campaignforeducation.org/images/downloads/f1/1075/transformative-education-meanings-and-policy-implications.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos [INEC]. (2010). Resultados del Censo 2010 de población y vivienda en el Ecuador. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos.
Jarvio, A. (2021). La promoción de la lectura en la vinculación universitaria. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-25. https://doi.org/10.23913/RIDE.V12I23.1058
López, L. (2021). Breve historia de la educación de adultos en Ecuador: anotaciones para una genealogía. 593 Digital Publisher, 6(4), 88-101. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/615/740
Mata, L., Mackaaij, M. y Calado, M. (2020). Emotional responses to reading in the First Grade. The L.E.R. Cãofiante project. Psico-USF, 25(2), 321-330. https://doi.org/10.1590/1413-82712020250210
Mora, P. y Villanueva, J. (2022). La lectura, ¿placer obligado? Caso del Colegio Villa Santa María de la comuna El Bosque, Santiago de Chile. Campo Abierto: Revista de Educación, 41(1), 123-136. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8869410 yinfo=resumen yidioma=ENG
Noguerol, F., Escandell, D. y Pastor, S. (2022). Augusto Monterroso, centenario (y otras ficciones). Reichenberger.
Portilla, S., Rodríguez, M. y Vera, A. (2019). La lectura y la escritura, una ventana al universo de los niños. Zona Próxima: Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, 30, 63-81. https://doi.org/10.14482/zp.30.372.4
Riba, J. (2022). Foucault, el Estado y la lectura inversa. Encrucijadas: Revista Crítica de Ciencias Sociales, 22(2), 1-4. https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/96185
Soto, J., Jaraíz, F., Gutiérrez, J. y Pérez, R. (2021). Análisis de los hábitos de lectura en la Educación Secundaria en Extremadura. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, 1-20. https://doi.org/10.24320/REDIE.2021.23.E19.3857
Taboada, A., Vizcaya, F. y Lutz, S. (2021). La importancia de la teoría de la mente en la comprensión oral y comprensión lectora en estudiantes bilingües emergentes. Pensamiento Educativo, 58(2), 1-18. https://doi.org/10.7764/PEL.58.2.2021.3
Ureta, R. (2022). Práctica gamificadora interactiva en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés de los docentes de las escuelas de la ciudad de Bahía de Caráquez, Ecuador. Mamakuna, (18), 68-76. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/610
Vázquez, J. y Grande de Prado, M. (2020). Un proyecto de innovación diferente para fomentar la lectura. En E. López, D. Cobos, L. Molina, A. Jaén y A. Martín (Coords.), Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: respuestas en la vanguardia de la práctica educativa (pp. 537-544). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7758040
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.