Reading environment: sensitizer of diversity in early childhood
Keywords:
reading environment, inclusion, diversity, infants, talesAbstract
The research is presented from the experience documented, with infants from 3 to 4 years old in a municipal child development center in the city of Cuenca, Azuay. The scarce application of spaces that enhance attention to diversity through collective learning was evident as an educational need. A theoretical analysis was developed on the main bases of attention to diversity and the reading environment as an enhancer of diversity. At a methodological level, the qualitative approach and the participatory action research (PAR) method were applied, seeking to transform the educational reality through inquiry, action and reflection. Various techniques and instruments were applied: participant observation, interview, SWOT, observation guide and documentation. The main results show the approach achieved in addressing the diversity of the classroom, from understanding the other ways that children have to express themselves, using their need and interest in stories based on them. The proposal applied was evaluated by the institution’s educators, where it was concluded that the reading environment is a space that allows the diversity of boys and girls to be addressed.
Downloads
References
Agudelo, J. (2016). El cuento como estrategia pedagógica: una apuesta para pensar-se y narrar-se en el aula. Luis Amigo Fundación Universitaria. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/263_El_cuento_como_estrategia_pedagogica.pdf
Adirón, F. (2005). ¿Qué es la inclusión? La diversidad como valor. Ministerio de Educación República de Perú.
Balongo, E. y Mérida, R. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil. Perfiles educativos, 38(152), 146-162. https://www.redalyc.org/pdf/132/13244824009.pdf
Illán, N. y Molina, J. (2011). Integración curricular: respuesta al reto de educar en y desde la diversidad. Educar em Revista, 41, 17-40 https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300003
Caballero, C. y Arnaiz, P. (2021). Participación del alumnado en situación de (dis)capacidad en procesos de investigación. En P. Arníz, y A. Escarbajal (Coords.), Aulas abiertas a la inclusión (pp. 237-242). Universidad de Murcia.
Castedo, M., Kuperman, C. y Hoz, G. (2018). Leer y escribir para aprender. Ministerio de Educación y Deportes. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.647/pm.647.pdf
Celik, B. (2020). A study on the factors affecting reading and reading habits of preschool children. International Journal of English Linguistics, 10(1), 101-114.
Escobar, E. y Alfonzo, I. (2018). Ambientes de aprendizaje para una educación inclusiva. Universidad Intercultural de Chiapas.
Espinoza, E. (2020). Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa. Conrado, 16(76), 342-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500342&lng=es&tlng=es
Formosinho, J. y Peeters, J. (2019). Understanding pedagogic documentation in early childhood education: revealing and reflecting on high quality learning and teaching. Routledge.
García, M. (2014). La biblioteca en el aula como recurso interdisciplinar en Educación Primaria [Tesis de licenciatura, Universidad de Valladolid]. Repositorio de la
Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/8435
García, D., González, S. y Tulcán, J. (2019). La literatura infantil para el fortalecimiento de los aprendizajes en el nivel preescolar [Tesis de licenciatura, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio Institucional de la Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7922
Guerrero, M. e Idrovo, S. (2010). Estudio del material didáctico de la metodología de rincones lúdicos en educación inicial [Tesis de licenciatura, Universidad de Cuenca]. Repositorio de la Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/2330
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hoz, V. (1988). Educación personalizada. Rialp.
Hoyuelos, A. (2004). La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Rosa Sensat.
Hoyuelos, A. (2005). La escuela, ámbito estético educativo. En I. Cabanellas y C. Eslava (Coords.), Territorios de la infancia. Diálogos entre la arquitectura y la pedagogía (pp. 166- 175). Editorial Graó.
Lacueva-García, M. (2023). Espacios para compartir. ambientes de aprendizaje de libre circulación en el segundo ciclo de Educación Infantil [Tesis de maestría, Universidad Internacional de La Rioja]. Repositorio de la Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/15151
Leiva, M., Monreal, C., Pérez, V. y Vera, L. (2020). Los ambientes de aprendizaje en el CEIP maría zambrano. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 210-231.
Licea. Y. y Corona, Z. (2020). La atención a la diversidad: una mirada desde la superación profesional del educador de la primera infancia. Perspectivas Revista de Ciencias Sociales, (10), 331-347. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i10.367
Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf
Ministerio de Educación. (2015). Guía de orientaciones para la aplicación del currículo de Educación Inicial Subnivel 1. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/05/Guia-Implentacion-del-curriculo.pdf
Ministerio de Educación. (2023) Lineamientos para la organización de ambientes de aprendizaje en Educación Inicial. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/02/LINEAMIENTOS-AMBIENTES-DE-APRENDIZAJE.pdf
Morales, L. y Pulido, O. (2018). Ambientes filosóficos para la lectura en la escuela rural. Praxis & Saber, 9(21), 99-124. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-01592018000300099&script=sci_arttext
Mora, R. (2022). El valor de la investigación cualitativa y la comprensión: un examen crítico. Revista Educare, 26(1), 410-426. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1625/1596
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Paidós.
Neira, M. y Martín, A. (2020). Los futuros maestros de infantil ante la educación literaria: Análisis de sus creencias sobre la literatura infantil como recurso para el aula. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 24(2), 225-250. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/203107/FUTUROS.pdf?sequence=1
Ripalda, V., Macías, J. y Sánchez-Mata, M. (2020). Rincón de lectura, estrategia en el desarrollo del lenguaje. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, (14), 127-138. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i14.98
Rueda, R. (1998). La biblioteca de aula infantil: el cuento y la poesía. Narcea Ediciones.
Pulido-Mantas, L. y Ruíz-Seisdedos, S. (2018). Educación inclusiva a través de la literatura infantil: la lectura para interiorizar las diferencias. MLS Educational Research (MLSER), 2(1), 27-46. https://doi.org/10.29314/mlser.v2i1.48
Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia. El papel de los talleres en la educación infantil y sus posibilidades. Ediciones Morata.
Velásquez, J. (2009). El medio ambiente, un recurso didáctico para el aprendizaje. Universidad de Caldas. https://elibro.net/es/lc/bibliounae/titulos/26419
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.