Reading environment: sensitizer of diversity in early childhood

Authors

Keywords:

reading environment, inclusion, diversity, infants, tales

Abstract

The research is presented from the experience documented, with infants from 3 to 4 years old in a municipal child development center in the city of Cuenca, Azuay. The scarce application of spaces that enhance attention to diversity through collective learning was evident as an educational need. A theoretical analysis was developed on the main bases of attention to diversity and the reading environment as an enhancer of diversity. At a methodological level, the qualitative approach and the participatory action research (PAR) method were applied, seeking to transform the educational reality through inquiry, action and reflection. Various techniques and instruments were applied: participant observation, interview, SWOT, observation guide and documentation. The main results show the approach achieved in addressing the diversity of the classroom, from understanding the other ways that children have to express themselves, using their need and interest in stories based on them. The proposal applied was evaluated by the institution’s educators, where it was concluded that the reading environment is a space that allows the diversity of boys and girls to be addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irma Jaqueline Fajardo Pacheco , Escuela de Innovación

Licenciada en Educación Social, Universidad del Azuay Ecuador. 

Magíster en Intervención y Educación Inicial de la Universidad del Azuay en Ecuador. 

Certificación en bases científicas de Comunidades de Aprendizaje de la Universidad de Barcelona. 

Experiencia laboral: coordinadora en una ONG en el área de Educación y Tecnología durante tres años, docente en educación inicial durante 7 años, capacitadora en múltiples cursos relacionados con el currículo y la educación infantil. Ponente y conferencista en eventos nacionales e internacionales. 

Actualmente docente investigadora en la Universidad Nacional de Educación. Autora de varios artículos y capítulos de libro en temáticas como el teatro en la educación inicial, animación a la lectura, currículum y educación emocional. Participo en proyectos de investigación y vinculación con la comunidad. 

References

Agudelo, J. (2016). El cuento como estrategia pedagógica: una apuesta para pensar-se y narrar-se en el aula. Luis Amigo Fundación Universitaria. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/263_El_cuento_como_estrategia_pedagogica.pdf

Adirón, F. (2005). ¿Qué es la inclusión? La diversidad como valor. Ministerio de Educación República de Perú.

Balongo, E. y Mérida, R. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil. Perfiles educativos, 38(152), 146-162. https://www.redalyc.org/pdf/132/13244824009.pdf

Illán, N. y Molina, J. (2011). Integración curricular: respuesta al reto de educar en y desde la diversidad. Educar em Revista, 41, 17-40 https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300003

Caballero, C. y Arnaiz, P. (2021). Participación del alumnado en situación de (dis)capacidad en procesos de investigación. En P. Arníz, y A. Escarbajal (Coords.), Aulas abiertas a la inclusión (pp. 237-242). Universidad de Murcia.

Castedo, M., Kuperman, C. y Hoz, G. (2018). Leer y escribir para aprender. Ministerio de Educación y Deportes. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.647/pm.647.pdf

Celik, B. (2020). A study on the factors affecting reading and reading habits of preschool children. International Journal of English Linguistics, 10(1), 101-114.

Escobar, E. y Alfonzo, I. (2018). Ambientes de aprendizaje para una educación inclusiva. Universidad Intercultural de Chiapas.

Espinoza, E. (2020). Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa. Conrado, 16(76), 342-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500342&lng=es&tlng=es

Formosinho, J. y Peeters, J. (2019). Understanding pedagogic documentation in early childhood education: revealing and reflecting on high quality learning and teaching. Routledge.

García, M. (2014). La biblioteca en el aula como recurso interdisciplinar en Educación Primaria [Tesis de licenciatura, Universidad de Valladolid]. Repositorio de la

Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/8435

García, D., González, S. y Tulcán, J. (2019). La literatura infantil para el fortalecimiento de los aprendizajes en el nivel preescolar [Tesis de licenciatura, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio Institucional de la Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7922

Guerrero, M. e Idrovo, S. (2010). Estudio del material didáctico de la metodología de rincones lúdicos en educación inicial [Tesis de licenciatura, Universidad de Cuenca]. Repositorio de la Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/2330

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hoz, V. (1988). Educación personalizada. Rialp.

Hoyuelos, A. (2004). La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Rosa Sensat.

Hoyuelos, A. (2005). La escuela, ámbito estético educativo. En I. Cabanellas y C. Eslava (Coords.), Territorios de la infancia. Diálogos entre la arquitectura y la pedagogía (pp. 166- 175). Editorial Graó.

Lacueva-García, M. (2023). Espacios para compartir. ambientes de aprendizaje de libre circulación en el segundo ciclo de Educación Infantil [Tesis de maestría, Universidad Internacional de La Rioja]. Repositorio de la Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/15151

Leiva, M., Monreal, C., Pérez, V. y Vera, L. (2020). Los ambientes de aprendizaje en el CEIP maría zambrano. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 210-231.

Licea. Y. y Corona, Z. (2020). La atención a la diversidad: una mirada desde la superación profesional del educador de la primera infancia. Perspectivas Revista de Ciencias Sociales, (10), 331-347. https://doi.org/10.35305/prcs.v0i10.367

Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf

Ministerio de Educación. (2015). Guía de orientaciones para la aplicación del currículo de Educación Inicial Subnivel 1. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/05/Guia-Implentacion-del-curriculo.pdf

Ministerio de Educación. (2023) Lineamientos para la organización de ambientes de aprendizaje en Educación Inicial. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/02/LINEAMIENTOS-AMBIENTES-DE-APRENDIZAJE.pdf

Morales, L. y Pulido, O. (2018). Ambientes filosóficos para la lectura en la escuela rural. Praxis & Saber, 9(21), 99-124. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-01592018000300099&script=sci_arttext

Mora, R. (2022). El valor de la investigación cualitativa y la comprensión: un examen crítico. Revista Educare, 26(1), 410-426. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1625/1596

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Paidós.

Neira, M. y Martín, A. (2020). Los futuros maestros de infantil ante la educación literaria: Análisis de sus creencias sobre la literatura infantil como recurso para el aula. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 24(2), 225-250. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/203107/FUTUROS.pdf?sequence=1

Ripalda, V., Macías, J. y Sánchez-Mata, M. (2020). Rincón de lectura, estrategia en el desarrollo del lenguaje. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, (14), 127-138. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i14.98

Rueda, R. (1998). La biblioteca de aula infantil: el cuento y la poesía. Narcea Ediciones.

Pulido-Mantas, L. y Ruíz-Seisdedos, S. (2018). Educación inclusiva a través de la literatura infantil: la lectura para interiorizar las diferencias. MLS Educational Research (MLSER), 2(1), 27-46. https://doi.org/10.29314/mlser.v2i1.48

Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia. El papel de los talleres en la educación infantil y sus posibilidades. Ediciones Morata.

Velásquez, J. (2009). El medio ambiente, un recurso didáctico para el aprendizaje. Universidad de Caldas. https://elibro.net/es/lc/bibliounae/titulos/26419

Published

2024-01-27

How to Cite

Tacuri Albarracín, V. G., & Fajardo Pacheco , I. J. (2024). Reading environment: sensitizer of diversity in early childhood . Mamakuna, (22), 22–35. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/902