Didactic resources for teaching science in the third year of basic education
Keywords:
didactic resources, digital resources, teaching-learning process, Natural SciencesAbstract
This article presents the results of research on the use of traditional and digital teaching resources in the third year of basic education at the Daniel Córdova Toral School in the city of Azogues. Taking as reference the subject of Natural Sciences, the process implemented by the guiding teacher to achieve learning based on traditional strategies is described. At this point, problems related to traditional pedagogy are identified and, consequently, a didactic tool based on applied science is proposed to improve this process, which was designed and implemented within the framework of pre-professional practices of sixth cycle students of the National University of Education. Finally, this research uses an interpretive paradigm, a qualitative approach and a descriptive scope to understand the phenomenon to be analyzed.
Downloads
References
Carrillo, A. (2015). Población y muestra. s.e. http://ri.uaemex.mx/oca/bitstream/20.500.11799/35134/1/secme-21544.pdf
Fabbri, M. (s.f.). Las técnicas de investigación: la observación. Instituto Particular Rosario.
Gil, J., León, J. y Morales, M. (2017). Los paradigmas de investigación educativa desde una perspectiva crítica. Conrado, 13(58), 72-74.
Hernández, N. y Garnica, J. (2015). Árbol de problemas del análisis al diseño y desarrollo de productos. Conciencia tecnológica, 50, 38-46. https://www.redalyc.org/pdf/944/94443423006.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2017). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
López-Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de Investigación, 4, 167-179. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf?sequence=1
Melo, M. y Hernández, R. (2014). El juego y sus posibilidades en la enseñanza de las Ciencias Naturales. Innovación Educativa, 14, 41-63. https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v14n66/v14n66a4.pdf
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2023). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Ministerio de Educación.
Paneiva, J., Bakker, L. y Rubiales, J. (2018). Clima áulico. Características socio-emocionales del contexto de enseñanza y aprendizaje. Educación y Ciencia, 7(49), 56-64. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/98968/CONICET_Digital_Nro.a0 990 21f-3a94-4c48-8715-bc7d2d9a5f22_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Pérez-Serrano, V. (2021). El diseño de recursos didácticos digitales: criterios teóricos para su elaboración e implementación. Diálogos sobre educación, 22(22), 1-18. https://doi.org/10.32870/dse.vi22.918
Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39. https://www.redalyc.org/pdf/175/17501402.pdf
Quirós Meneses, E. (2009). Recursos didácticos digitales: medios innovadores para el trabajo colaborativo en línea. Revista Electrónica Educare, 13(2), 47-62. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.4
Ruiz, L. (31 de marzo de 2020). Entrevista educativa: ¿qué es y cuáles son sus objetivos? Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/entrevista-educativa
Sarmiento, S. (2018). Estudio del nivel de calidad de los ambientes de aprendizaje desde la dimensión física en 25 aulas del subnivel 2 de unidades educativas de la Zona 8 del Distrito Educativo 5 Tarqui-Tenguel, del cantón Guayaquil [Tesis de maestría, Universidad casa Grande]. Repositorio de la Universidad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/bitstream/ucasagrande/1460/1/Tesis1671SARe.pdf
Valverde, L. (1993). El diario de campo. Revista Trabajo Social, 18(39), 308-319. https://www.binasss.sa.cr/revistas/ts/v18n391993/art1.pdf
Vásquez, L. (2016). Uso de tics en una escuela de educación básica. Mamakuna, 2, 10-14. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/199
Vidal Esteve, M., Vega Navarro, A. y López Gómez, S. (2019). Uso de materiales didácticos digitales en las aulas de primaria. Campus virtuales, 3(2), 103-119. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/196070
Zapata, Y. (2017). Implementación de ambientes virtuales en el aula de clase a partir del uso de blogs educativos [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio de la Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/13
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.