Virtual reality in 3D: a tool for promoting educative inclusion
Keywords:
inclusion, virtual reality, 3D, universal learning design, didactic guidesAbstract
This research proposes the use of 3D virtual reality to achieve educational inclusion in the Natural Sciences subject. The methodology used was qualitative, based on participatory action research (PAR). A documentary review focused on knowledge of the universal learning design (ULD) was also applied to investigate the perceptions, experiences, interactions and experiences regarding the use of 3D virtual reality —and its didactic guides— in a context of inclusion. As a result, more meaningful and inclusive training was obtained in the classroom. Finally, it is concluded that 3D virtual reality can be an effective tool to promote educational inclusion and turn learning into a meaningful and valuable experience.
Downloads
References
Acevedo, D., Cavadia, S. y Alvis, A. (2015). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación Universitaria, 8(4), 15-22. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062015000400003&script=sci_abstract
Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (2012). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Ediciones Mensajero.
Cabero, J. y Ruiz, J. (2017). Las tecnologías de la información y comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, (9), 16-30. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665
Capella, J., Coloma, C., Manrique, L., Quevedo, E., Revilla, D., Tafur, R. y Vargas, J. (2003). Estilos de aprendizaje. Fondo Editorial CISE.
Cazau, P. (2003). Estilos de aprendizaje: generalidades. s.e. https://cursa.ihmc.us/rid=1R440PDZR-13G3T80-2W50/4.%20Pautas-paraevaluarEstilos-de-Aprendizajes.pdf
Cortés, M., Ferreira, C. y Arias, A. (2021). Fundamentos del diseño universal para el aprendizaje desde la perspectiva internacional. Revista Brasileña Bauru, 27, 269-284. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0065
Delgado-Ramírez, J., Valarezo-Castro, J., Acosta-Yela, M. y Samaniego-Ocampo, R. (2021). Educación inclusiva y TIC: tecnologías de apoyo para personas con discapacidad sensorial. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 146-153. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.204
Fernández, J. y Hernández, A. (2014). Liderazgo directivo e inclusión educativa. Estudio de casos. Perfiles Educativos, 35(142), 27-41. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v35n142/v35n142a3.pdf
Galarza, M. y Lema, J. (2018). La realidad virtual en el aprendizaje significativo de los estudiantes de la unidad educativa del milenio Ileana Espinel Cedeño del octavo grado de Educación General Básica en la asignatura de Ciencias Naturales, período lectivo 2017-2018. Diseño de una revista digital [Tesis de licenciatura, Universidad de Guayaquil]. Repositorio de la Universidad de Guayaquil. https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/ce1d91d5-4949-4784-beeb-2bbbe6efa7f0/content
García, I. y De la Cruz, G. (2014). Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo. EDUMECENTRO, 6(3), 162-175. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n3/edu12314.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Restrepo, D. (2013). La teoría fundamentada como metodología para la integración del análisis procesual y estructural en la investigación de las representaciones sociales. Revista CES Psicología, 6(1), 122-133. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539419008.pdf
Ricoy, C. (2006) Contribución sobre los paradigmas de investigación. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=117117257002
Rodríguez, S., Delgado, V., Casado, R., Cubo, E., Ausín, V. y Santa Olalla, G. (2021). Tecnologías emergentes en educación inclusiva: realidad virtual y realidad aumentada. Proyecto europeo FORDYSVAR. INFAD: Revista de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 443-450. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/13824/1/0214-9877_2021_1_2_443.pdf
Romero, S., González, I., García, A. y Lozano, A. (2018). Herramientas tecnológicas para la educación inclusiva. Tecnología, ciencia y educación, 9, 83-111. https://udimundus.udima.es/handle/20.500.12226/54
Sousa, R., Campanari, R. y Rodrigues, A. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19(33), 223-241. https://www.redalyc.org/journal/4762/476268269011/html/
Tori, R., Kirner, C. y Siscouto, R. (2006). Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Editora SBC. https://www.researchgate.net/profile/Romero-Tori/publication/216813069_Fundamentos_de_Realidade_Virtual/links/5d234774458515c11c1c5cdb/Fundamentos-de-Realidade-Virtual.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.