Inclusive teaching strategies in Early Education career: systematization of experiences
Keywords:
teaching strategies, initial education, inclusionAbstract
This work exposes the educational experience of a group of teachers from the Initial Education career of the National University of Education (UNAE), during the academic period of the second semester of 2022, in the subjects corresponding to the practice and professorship of the seventh cycle (Inclusion , diversity and interculturality in educational institutions and Design and development of personalized teaching processes: child inclusion in Initial Education), where they carried out several activities that promoted a direct approach to teaching strategies —focused on inclusion and attention to diversity— considering particularities such as special educational needs and interculturality. The present work has a qualitative approach and the methodology applied was the systematization of experiences to recreate the activities carried out and interpret their influence on the students' learning. The results were framed in significant pedagogical learning experiences by developing them in real environments and situations focused on inclusion and diversity.
Downloads
References
Ávila, B. (2017). Experiencias pedagógicas significativas de educación rural en Colombia, Brasil y México. Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 14(48), 121-158. https://www.redalyc.org/pdf/342/34254710006.pdf
Comisión Gestora de la UNAE. (2015). Modelo pedagógico de la UNAE. Universidad Nacional de Educación.
Constitución de la República del Ecuador [Const.]. Art. 11. 20 de octubre del 2008 (Ecuador).
Domene-Benito, R. (2022). Educar más allá de las aulas. Espacios, lecturas y experiencias de interdisciplinariedad, investigación e innovación educativa. Educatio Siglo XXI, 40(2), 267-269. https://revistas.um.es/educatio/article/view/530091/326911
Equipo de Expertos en Educación. (11 de mayo de 2015). Definición y beneficios del aprendizaje experiencial. Universidad Internacional de Valencia. https://www.universidadviu.com/es/actualidad/nuestros-expertos/definicion-y-beneficios-del-aprendizaje-experiencial
Escarbajal, A., Mirete, A., Maquilón, J., Izquierdo, T., López, J., Orcajada, N. y Sánchez, M. (2012). La atención a la diversidad: la educación inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 135-144. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4617037
Espinar, E. y Vigueras, J. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), 1-14. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2015
Fontana Hernández, A., Alvarado Valverde, A., Angulo Ramírez, M., Marín Valverde, E. y Quirós Salas, D. (2009). El apoyo familiar en el proceso de integración educativa de estudiantes con necesidades educativas en condición de discapacidad. Revista Electrónica Educare, 13(2), 17-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194114401003
García, M., Martínez, C., Martín, N. y Sánchez, L. (2015). La entrevista. s.e. http://www2.uca.edu.sv/mcp/media/archivo/f53e86_entrevistapdfcopy.pdf
García, C. y Sáchica, R. (2016). El modelo de aprendizaje experiencial de Kolb en el aula: Una propuesta de intervención y modificación de los estilos de aprendizaje en un grupo de estudiantes de grado cuarto de la I.E Santa María Goretti de Montenegro Quindío. [Tesis de postgrado, Universidad Católica de Manizales]. Repositorio de la Universidad Católica de Manizales. https://repositorio.ucm.edu.co/bitstream/10839/1271/3/Claudia%20Lorena%20Garcia%20Zuluaga.pdf
Guevara, G., Verdesoto, A. y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas y de investigación-acción). Revista científica mundo de la investigación y el conocimiento, 4(3), 164-173. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7591592.pdf
Gleason, M. y Rubio, J. (2020). Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente. Revista Educación, 44(2), 1-19. https://www.redalyc.org/journal/440/44062184033/44062184033.pdf
Herrera, J., Parrilla, A., Blanco, A. y Guevara, G. (2018). La formación de docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 21-38. https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v12n1/0718-7378-rlei-12-01-00021.pdf
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos. CINDE. https://repository.cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/2121/Libro%20sistematizacio%CC%81n%20Cinde-Web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jara, O. (2020). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Consejo de Educación de Adultos de América Latina. https://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0788/6_JAR_ORI.pdf
Knight, M., Vega, N. y Ramos, V. (2018). La inclusión educativa. Un reto para la formación de los profesionales de la Educación Preescolar. Atenas, 3(43), 148-162. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055153010/478055153010.pdf
Laboratorio de interculturalidad de Flacso Ecuador-CARE Ecuador. (2016). Guía módulos de capacitación: interculturalidad, derechos humanos y colectivos. Flacso. https://www.care.org.ec/wp-content/uploads/2016/02/modulo-1.pdf
Ministerio de Educación Nacional y Organización de Estados Iberoamericanos [OEA]. (2018). Interculturalidad. Ministerio de Educación Nacional. https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Interculturalidad.pdf
Mohamed, M., Pérez, M. y Montero, M. (2017). Salidas pedagógicas como metodología de refuerzo en la Enseñanza Secundaria. ReiDoCrea, 6, 194-210.https://www.ugr.es/~reidocrea/6-16.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación [Unesco]. (20 de octubre del 2005). La convención sobre la protección y la promoción de la diversidad de las expresiones culturales. Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación. https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/2811_16_passport_web_s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación [Unesco]. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592
Robertson, J. (2017). Educar fuera del aula: trucos y recursos para ayudar a los docentes a enseñar al aire libre. Ediciones SM. https://aprenderapensar.net/wp-content/uploads/2017/02/176670_interior_educar_fuera_aula.pdf
Roca-Cuberes, C. (2020). Teoría y elección metodológica en la investigación. Methodos, 1, 1-3. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/44594/RCuberas_Methodos_01.pdf
Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v13n1/a08v13n1.pdf
Terré, O. (2011). La educación necesaria. La inclusión educativa y la atención a la diversidad para una sociedad en valores. Studio ediciones. https://www.calameo.com/books/00432722865efa959ae4e
Villaroel, V., Gutiérrez, M., Bruna, D. y Castilla, I. (2021). Aplicación de la metodología de aprendizaje experiencial en Educación Superior. Podium, 40, 41-58. https://revistas.uees.edu.ec/index.php/Podium/article/view/642/598
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.