Recreational reading as origin and purpose of the habit of reading
Keywords:
ecreational reading, metacognition, interdiscursivity, reading habitAbstract
This pedagogical experience, presented in the form of an article, proposes creative, playful, metacognitive, and interdiscursive processes that promote the love for reading among children in General Basic Education. From the perspective of Action Research, the qualitative paradigm and documentary and field techniques, indicators were developed that denote a lack of reading habits, coupled with a total absence of reading projects, in six educational institutions in the city of Cuenca.
Based on this situation, a novel set of resources is proposed under the title "actiLIBRO for metaREADING, interdialoguing, and expresSING". Finally, these actions lead us to the following conclusion: school teaching develops logical thinking, comprehension of written texts, identification of main ideas, cross-cutting contents, values, and connections between areas of knowledge. Likewise, the Language and Literature subject must generate knowledge of grammar, spelling, and morphosyntax of our linguistic code. But that's not all: nowadays, it is essential to train children in literary reading, who must read for pleasure and not only under school-related circumstances.
Downloads
References
Briones, N., Cedeño, R., Ponce, C., Rodríguez, A. (2019). La enseñanza de la lectura en el currículo de la carrera de educación básica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (septiembre 2019). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/enseñanza-lectura educacion.html //hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1909enseñanza-lectura educación
Burón, J. (2017). Enseñar y aprender: introducción a la metacognición. Bilbao, España: Ediciones Mensajero
Cajamarca, A. (2017). Análisis intertextual y crítico de Palabrujas de Edgar Allan García. En línea: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17445
Calaf, R. y Fontal F. (2010). Cómo enseñar arte en la escuela. Madrid, España: Editorial Síntesis S.A.
Casassus, J. (2007). La educación del ser emocional. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio
Comisión Gestora de la Universidad Nacional de Educación (2015). Modelo pedagógico. Azogues: Universidad Nacional de Educación.
Delgado, D. (2011). Estrategias de Promoción Lectora. Loja, Ecuador: Editorial Universidad Técnica Particular de Loja
Dirección Nacional de Mejoramiento Pedagógico. (2019). Guía de mediación lectora. Quito: MINEDUC.
Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. Méio D.F, México: McGRAW W-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A.
Jara, E. (1992). De lo superficial a lo profundo. Quito, Ecuador: Editorial Libresa
López, D. (2018). Emoción y sentimientos. Barcelona, España: Editorial Planeta
López, T. et. al. (2018). Medición de los hábitos de lectura y su impacto en el desarrollo de competencias comunicacionales. Revista Res Nom Verba, 7(1), 47-64. En línea: https://biblio.ecotec.edu.ec/revista/articulo.php?id=282
Loza, R. et al. (2020). Paradigma sociocrítico en investigación. PsiqueMag, vol. 9 (2), 30-39.
Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2017). Plan nacional de promoción del libro y la lectura José de la Cuadra. Quito-Ecuador.
Ministerio de Educación. (2016). ACUERDO Nro. MINEDUC-ME-2016-00020-A.En línea: https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2017/02/Acuerdo-Ministerial-Nro.-MINEDUC-ME-2016-00020-A.pdf
Ministerio de Educación. (2018). Resultados de PISA para el desarrollo. Quito, Ecuador: Instituto Nacional de Evaluación Educativa
Nordengen, K. (2018). Tu súper cerebro. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidos SAICF.
Peña, M. (2012). Teoría de la Literatura Infantil y Juvenil. Loja, Ecuador: Editorial Universidad Técnica Particular de Loja
Pérez, A. (2018). Pedagogías para tiempos de perplejidad. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones
Rodríguez, H. (1988). El camino del lector. Guía de lecturas. Quito, Ecuador: Banco Central del Ecuador
Ruiz, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Barcelona, España: Editorial Grao, de IRIF, S.L.
Sartori, G. (1998). Homo videns. Buenos Aires, Argentina: Editorial Taurus
Yepes, L. (2001). La promoción de la lectura. Antioquia, Colombia: Editorial Confenalco
Zubiría, J. (2009). Cómo investigar en educación. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.