Recreational reading as origin and purpose of the habit of reading

Authors

Keywords:

ecreational reading, metacognition, interdiscursivity, reading habit

Abstract

This pedagogical experience, presented in the form of an article, proposes creative, playful, metacognitive, and interdiscursive processes that promote the love for reading among children in General Basic Education. From the perspective of Action Research, the qualitative paradigm and documentary and field techniques, indicators were developed that denote a lack of reading habits, coupled with a total absence of reading projects, in six educational institutions in the city of Cuenca.

Based on this situation, a novel set of resources is proposed under the title "actiLIBRO for metaREADING, interdialoguing, and expresSING". Finally, these actions lead us to the following conclusion: school teaching develops logical thinking, comprehension of written texts, identification of main ideas, cross-cutting contents, values, and connections between areas of knowledge. Likewise, the Language and Literature subject must generate knowledge of grammar, spelling, and morphosyntax of our linguistic code. But that's not all: nowadays, it is essential to train children in literary reading, who must read for pleasure and not only under school-related circumstances.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Briones, N., Cedeño, R., Ponce, C., Rodríguez, A. (2019). La enseñanza de la lectura en el currículo de la carrera de educación básica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (septiembre 2019). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/enseñanza-lectura educacion.html //hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1909enseñanza-lectura educación

Burón, J. (2017). Enseñar y aprender: introducción a la metacognición. Bilbao, España: Ediciones Mensajero

Cajamarca, A. (2017). Análisis intertextual y crítico de Palabrujas de Edgar Allan García. En línea: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17445

Calaf, R. y Fontal F. (2010). Cómo enseñar arte en la escuela. Madrid, España: Editorial Síntesis S.A.

Casassus, J. (2007). La educación del ser emocional. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio

Comisión Gestora de la Universidad Nacional de Educación (2015). Modelo pedagógico. Azogues: Universidad Nacional de Educación.

Delgado, D. (2011). Estrategias de Promoción Lectora. Loja, Ecuador: Editorial Universidad Técnica Particular de Loja

Dirección Nacional de Mejoramiento Pedagógico. (2019). Guía de mediación lectora. Quito: MINEDUC.

Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. Méio D.F, México: McGRAW W-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A.

Jara, E. (1992). De lo superficial a lo profundo. Quito, Ecuador: Editorial Libresa

López, D. (2018). Emoción y sentimientos. Barcelona, España: Editorial Planeta

López, T. et. al. (2018). Medición de los hábitos de lectura y su impacto en el desarrollo de competencias comunicacionales. Revista Res Nom Verba, 7(1), 47-64. En línea: https://biblio.ecotec.edu.ec/revista/articulo.php?id=282

Loza, R. et al. (2020). Paradigma sociocrítico en investigación. PsiqueMag, vol. 9 (2), 30-39.

Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2017). Plan nacional de promoción del libro y la lectura José de la Cuadra. Quito-Ecuador.

Ministerio de Educación. (2016). ACUERDO Nro. MINEDUC-ME-2016-00020-A.En línea: https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2017/02/Acuerdo-Ministerial-Nro.-MINEDUC-ME-2016-00020-A.pdf

Ministerio de Educación. (2018). Resultados de PISA para el desarrollo. Quito, Ecuador: Instituto Nacional de Evaluación Educativa

Nordengen, K. (2018). Tu súper cerebro. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidos SAICF.

Peña, M. (2012). Teoría de la Literatura Infantil y Juvenil. Loja, Ecuador: Editorial Universidad Técnica Particular de Loja

Pérez, A. (2018). Pedagogías para tiempos de perplejidad. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones

Rodríguez, H. (1988). El camino del lector. Guía de lecturas. Quito, Ecuador: Banco Central del Ecuador

Ruiz, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Barcelona, España: Editorial Grao, de IRIF, S.L.

Sartori, G. (1998). Homo videns. Buenos Aires, Argentina: Editorial Taurus

Yepes, L. (2001). La promoción de la lectura. Antioquia, Colombia: Editorial Confenalco

Zubiría, J. (2009). Cómo investigar en educación. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio

Published

2023-03-24

How to Cite

Cajamarca, Ángel. (2023). Recreational reading as origin and purpose of the habit of reading. Mamakuna, (20), 23–33. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/812