Teacher evaluation and pedagogical professional performance: Teacher perception
Keywords:
teacher evaluation, pedagogical professional performance, teacher performance standards, evaluation instrumentsAbstract
Teacher evaluation facilitates recognition of teaching performance needs and potential, as well as the assessment of educational system quality. Therefore, for some time, the evaluation of the pedagogical professional performance of teachers has been established as a public policy in Ecuador. In this sense, it is relevant for continuous improvement of the process to know teachers' perceptions about the evaluation of their professional pedagogical performance. Consequently, the objective of this article is to share the perceptions of teachers from an institution in the city of Cuenca (Ecuador) about the evaluation process of their performance.
The research was approached from the interpretive paradigm, and it is qualitative and phenomenological in nature. The research technique used was focus groups. The results of this work highlight the need to strengthen collaborative work in the construction of teacher evaluation and improve procedures such as data processing and feedback.
Downloads
References
Alkin, M. y Taut, S. (2003). Unbundling evaluation use. Studies in Educational Evaluation, 29(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-491X(03)90001-0
Añorga, Pérez y Valcárcel. (2010). Proceso de Mejoramiento Profesional y Humano. La Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Araujo, M. y Bramwell, D. (2015). Cambios en la política educativa en Ecuador desde el año 2000. Education for All Global Monitoring Report 2015. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232430
Bassante, A., Cárdenas, R. y Hidalgo, W. (2020). CONTRIBUCIÓN DE LA EVALUACIÓN DOCENTE EN EL RENDIMIENTO ACADÉMICO DE LOS ESTUDIANTES DE BACHILLERATO. Universidad, ciencia y tecnología, 24(106), 71-78. DOI: 10.47460/uct.v24i106.398
Caicedo, S., Álvarez, H. y Hernández, C. (2015). Referentes históricos del desempeño profesional. Universidad y Sociedad, 7(2), 91-96. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/download/290/pdf_72/
Castellanos, B., Llivina, M. y Fernández, A. (2003). La formación de la competencia investigativa. Una necesidad y una oportunidad para mejorar la calidad de la educación. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación. Congreso Internacional Pedagogía 2003.
Chapé, P. y Long, Y. (2019). El desempeño profesional pedagógico de los docentes que imparten Geografía de Cuba. Revista Científico-Metodológica, 68, 1-9. https://www.researchgate.net/publication/331652271_El_desempeno_profesional_pedagogico_de_los_docentes_que_imparten_Geografia_de_Cuba
Denzin, N. (2008). Los nuevos diálogos sobre paradigmas y la investigación cualitativa. Un compromiso en la relación universidad-sociedad. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (52), 63-76.
Domínguez, L. Duitama, O. y Niño, P. (2014) Docente ante la paradoja de la evaluación: reflexiones sobre el proceso de evaluación del aprendizaje y la evaluación del desempeño docente. En P, Oviedo., y L, Pastrana Armírola (Eds.), Investigaciones y desafíos para la docencia del siglo XXI. (49-65). Kimpres, Universidad de la Salle.
Guayasamin, M. (2017). Aciertos, críticas y desafíos pendientes de la política educativa durante la presidencia de Rafael Correa Ecuador 2007-2017. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(14), 9-30. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502017000100009&lng=es&tlng=es.
INEE. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2019). Cuadernillo técnico de evaluación educativa Análisis y uso de resultados. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P2A358.pdf
Ministerio de Educación. (2011). Estándares de desempeño profesional docente. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/08/Estandares_Desempeno_Docente_Propedeutico.pdf
Ministerio de Educación. (2011). Más Educación con Calidad, Equidad y Calidez. Ecuador: La Institución. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/04/Rendicion_%202010.pdf
Ministerio de Educación. (2012). Estándares. Desempeño del Docente. https://educacion.gob.ec/desempeno-del-docente/
Ministerio de Educación. (2012). Instructivo para el operativo de evaluación de desempeño del docente y directivo institucional. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/03/Instructivo_Evaluacion2.pdf
Ministerio de Educación. (2015). LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf
Ministerio de Educación. (2017). MANUAL PARA LA IMPLEMENTACIÓN Y EVALUACIÓN DE LOS ESTÁNDARES DE CALIDAD EDUCATIVA. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/12/Manual-para-la-implementacion-de-los-estandares-de-calidad-educativa.pdf
Moreno, V. (2003). El desempeño profesional pedagógico de los profesores de educación secundaria de la ciudad de Veracruz, México. [Resumen de tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana. Cuba: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Mourshed, M., Chijioke, C. y Barber, M. (2010). How the world’s most improved school systems keep getting better. McKinsey&Company. http://www.avivara.org/images/How_School_Systems_Keep_Getting_Better.pdf
Perrenoud, P. (2005). El trabajo sobre el habitus en la formación de maestros. Análisis de las prácticas y toma de conciencia. En Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Ed.), La formación profesional de maestros. Estrategias y competencias (265-308). Fondo de Cultura Económica.
Peñafiel, E. y Sotalín, C. (202). Calidez y calidez educativa: estrategia para el perfeccionamiento del desempeño profesional pedagógico desde el proceso de evaluación docente en la Unidad Educativa Republica del Ecuador. [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Educación]. Repositorios de la Universidad Nacional de Educación del Ecuador.
Ponce, Z. (2005). EL DESEMPEÑO PROFESIONAL PEDAGÓGICO DEL TUTOR DEL DOCENTE EN FORMACIÓN EN LA ESCUELA PRIMARIA COMO MICROUNIVERSIDAD. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello” Matanzas]. Repositorio del Centro de Información Científico Técnica de la Universidad de Matanzas.
Santos, J. (2005). Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño pedagógico profesional de los profesores de Agronomía de los Institutos Politécnicos Agropecuarios. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana. Cuba: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2007). EVALUACIÓN DEL DESEMPEÑO Y CARRERA PROFESIONAL DOCENTE. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000152934
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.