Changes in education policy in Latin America at the end of the 20th century: challenges in the 21st century

Authors

Keywords:

Educational policies, education, challenges, educational reforms, pedagogical models

Abstract

This article addresses the different changes in educational policies in Ecuador, starting from an analysis of the historicity in Argentina, Chile and Mexico, as well as those factors adjacent to the consolidation of policies that should be reflected as improvements in the educational practices themselves. Thus, the data obtained from the biblio­graphic review of articles published in indexed journals allow us to recognize the changes and actions in these contexts since the end of the 20th century and how they are articulated, evolve and translate into public policies that respond to the contexts and needs of the 21st century.

From an interpretative paradigm and a qualitative research approach based on the literature review method, it is established to consider that educational processes are constantly updated, renewed and directed to the reality of learners. In this sense, student training should build a holistic educational profile that fosters critical and creative thinking and is an anchor for the resolution of conflicts in current and future societies.

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References

“la educación se ve influenciada no solo por decisiones de carácter pedagógico o didáctico sino por otras de procedencia muy diversa: políticas, económicas, ideológicas y culturales que la condicionan y determinan en cada contexto particular” (Martín, 2014, p. 7).

En el año 1990, la Comisión Económica para América Latina presentó una propuesta titulada "Transformación productiva con equidad. La tarea prioritaria de desarrollo de América Latina y el Caribe en los años 90", la cual sirvió de base para otros documentos siendo el más importante de ellos, por su impacto y conformación, el publicado dos años después, titulado "Educación y conocimiento: eje de la transformación educativa con equidad" (Bello, 2001, p.15)

“La Historia de la Educación tiene en Argentina un pasado múltiple, en ocasiones fragmentado, debido a los diferentes circuitos de elaboración y circulación de los saberes que la componen” (Ascolani, 2001, p. 188).

“que proporcionemos a nuestros estudiantes herramientas cognitivas o redes conceptuales sobre las cuales ejercitar esas competencias cognitivas. (De Zubiria, 2020, p. 11)”.

En el año 1990, la Comisión Económica para América Latina presentó una propuesta titulada "Transformación productiva con equidad. La tarea prioritaria de desarrollo de América Latina y el Caribe en los años 90", la cual sirvió de base para otros documentos siendo el más importante de ellos, por su impacto y conformación, el publicado dos años después, titulado "Educación y conocimiento: eje de la transformación educativa con equidad" (Bello, 2001, p.15).

“algo que el sueño utópico sabe que existe pero que sólo se conseguirá por la praxis liberadora que puede pasar por la teoría de la acción dialógica” (Freire, 1999, p.195).

Published

2023-03-24

How to Cite

Vásconez Campos, M. E., Luna Naula, R. D., Rojas Avila, J. P., & Quito Molina, V. I. (2023). Changes in education policy in Latin America at the end of the 20th century: challenges in the 21st century. Mamakuna, (20), 105–116. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/809