Motivation to read in a treatment for people with problematic alcohol and drugs consumption
Keywords:
animation, skills, reading, promotion, social rehabilitationAbstract
The aim of this study is to describe the contexts and abilities of 25 male patients at the Centro de Tratamiento a personas con Consumo Problemático de Alcohol y Drogas (CETAD) in the Azogues city regarding reading promotion activities in social rehabilitation contexts. The methodology applied was Action Research through diagnosis, design of an activity plan, and reflection on the results obtained through the application of instruments for the collection and analysis of information. The results achieved indicate an improved reading comprehension, increased decoding capacity, recognition of various literary genres, and management of emotions such as surprise, joy, and sadness. Regarding the participants’ abilities, there was evidence of better use of time through reading, autonomy in taking advantage of the new library equipped with 200 books, resources that motivated them to increase the frequency of reading practice and enhance different skills such as modulation, lexicon, verbal fluency, confidence, and creativity.
Downloads
References
Agualongo, J. y Robalino, D. (2020). Consecuencias del consumo de drogas en las Funciones Ejecutivas en adolescentes y jóvenes adultos. Revista Scientific 5(Ed.Esp.),127-145. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.E.6.127-145
Amaya, A. y Fonseca, A. (2019). Fractales de sabiduría de las personas mayores en el contexto del buen vivir. Polisemia, 14 (26), 62-84.
Bello, J. (2019). Educación e inclusión entre las políticas compensatorias. En Bello, J. y Guillen, G. (Eds.). Inclusión un debate necesario (1-207). Editorial UNAE.
Cassany, D. (2011). Prácticas lectoras democratizadoras. Textos de didáctica de la lengua y la literatura.(58), 29-40. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/24635/cassany_textos58_prac.pdf?sequ
Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe, [CERLALC-UNESCO]. (2012). El libro en cifras: boletín estadístico del libro en Iberoamérica.https://cerlalc.org/wp-content/uploads/publicaciones/olb/PUBLICACIONES_OLB_El-libro-en-cifras-1_v1_010812.pdf
Cervera, T. (2017). La animación a la lectura en la mejora de las actitudes y de la expresión escrita en la educación secundaria obligatoria. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Digibug. https://digibug.ugr.es/handle/10481/47153
Cevallos, K. y Villavicencio, C. (2022). Métodos Lúdicos Creativos en el Proceso de
Animación a la Lectura en Entornos Virtuales. Identidad Bolivariana, 6(1), 42-54.
Consejo de Educación Superior [CES]. (2022). Reglamento del régimen académico. https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf
Guerra García, J., Guevara Benítez, Y., López Hernández, A., & Rugerio Tapia, J. P. (2014). Identificación de las estrategias y motivación hacia la lectura, en estudiantes universitarios mexicanos. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (19), 254-277.
Kohan, W. (2020). Paulo Freire más que nunca. CLACSO.
Mata, J. (2020). Mediaciones, Lectura y Literatura. Revista da FUNDARTE,(42), 1-20.https://www.academia.edu/44221804/MEDIACIONES_LECTURA_Y_LITERATURA
Mesina, G. y Osorio J. (2016). Sistematizar como ejercicio eco-reflexivo: la fuerza del relato en los procesos de sistematización de experiencias educativas. Revista e-Curriculum, 14 (2), 602- 624. https://www.redalyc.org/pdf/766/76646850011.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2012). Programme for International Students Assessment, PISA.
Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua Español:vigesimotercera edición. Espasa.
Terán, C. y Araujo, W. (2016). El Servicio Comunitario, Una Mirada Teórica. Revista Scientific, 1(2), 54-74. https://www.redalyc.org/journal/5636/563660227005/563660227005.pdf
Tingo, F. (2022). Saberes emergentes en contextos dislocados: discursos sobre la alfabetización de personas adultas en el Ecuador. Praxis Educativa,26(1),1-23. https://www.redalyc.org/journal/1531/153170575015/html/
Yepes, L. B. (2022). No soy un gánster, soy un promotor de lectura. Panamericana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.