Equitable play: a coeducational and inclusive strategy in child development

Authors

  • Thalía Carrión UNAE

Keywords:

coeducation, inclusion, fair play, equal opportunities, skills

Abstract

This study is part of a proposal that approaches the resolution of coeducational and inclusive model challenges. Its objective is to expose that game conditions can generate opportunities inequality at childhood ages, but, seen from its qualities, it can also be applied in pedagogical practices for inclusion. This research was conducted at an educational center in Loja (Ecuador), where active methods were mainstreamed from inclusion criteria that take up equal play characteristics (such as creativity, empathy, communication, problem solving, collaborative work), with emphasis on its spontaneous and fun components. The results are favorable, institution openness and perception of those involved determine a positive response to the proposal. The learning community shows a cohesive work that gives greater significance to the process. Also, its flexible nature allowed to make necessary adaptations to generate equal participation. Implications resulting from information provided by an evaluation are discussed, these allows knowing the relevance for its application in other educational or social phenomena. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chávez, T. (2020). Ni rosa, ni azul: arte y diversidad cultural para deshacer estereotipos visuales de género [Trabajo de fin de grado]. Universidad de La Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/20171

De la Cruz, S. (2019). El lenguaje inclusivo de género y el juego igualitario como estrategias para la construcción de un aula en igualdad de género a través de una guía docente [Tesis de licenciatura no publicado]. Pontificia Universidad Católica de Perú. https://bit.ly/3w2AFIG

Delgado-Ballesteros, G. (2015). Coeducación: Derecho Humano. Península, 10(2), 29-47. https://bit.ly/3socXVo

Entidad de la ONU para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de la Mujer. (2021, mayo 8). Ecuador. ONU MUJERES para América Latina y el Caribe. https://bit.ly/3xX3RDd

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. Nuevo Siglo. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Gallardo-López, J. y Gallardo-Vásquez, P. (2018). Teorías sobre el juego y su importancia como recurso educativo para el desarrollo integral infantil. Revista Educativa Hekademos, 24(11), 41-51. https://bit.ly/3uYJXWd

Hervitz, S. (2019). De lo lúdico a la creatividad. Un enfoque hexádico y teatral. Editorial UNAE. https://bit.ly/3dpbDMx

Huizinga, J. (2007). Homo ludens. Alianza Editorial. https://eva.isef.udelar.edu.uy/pluginfile.php/2157/mod_resource/content/3/Huizinga%20-%20Homo%20Ludens%20%281%29.pdf

Jover-Olmeda, J.; Camas-Garrido, L.; Ondarza-Santos, P. y Sánchez-Serrano, S. (2018). La contribución del juego infantil al desarrollo de habilidades para el cambio social activo. Grupo de Investigación, Cultura Cívica y Políticas Educativas. https://bit.ly/3uSkoGb

Naciones Unidas, Asamblea General. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/

Planifica Ecuador. (2019). Informe de Avance del Cumplimiento de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible 2019. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/07/Informe-Avance-Agenda-2030-Ecuador-2019.pdf

Puga, L. y Jaramillo, L. (2015). Metodología activa en la construcción del conocimiento matemático. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19), 291-314. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846096015

Ramírez, R.; Manosalvas, M. y Cárdenas, O. (2019). Estereotipos de género y su impacto en la educación de la mujer en Latinoamérica y el Ecuador. Espacios, 40(41), 29-35. https://bit.ly/3gYuz87

Soto, A. (2014). Propuesta para fomentar la igualdad de género en Educación Infantil “Ser niña y ser niño”. [Trabajo de fin de grado] Universidad de Cádiz. https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/17228/17228.pdf

Unión General de Trabajadores-Federación de Trabajadores de la Enseñanza. (2016). Diccionario Online de Coeducación, Educando en Igualdad. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. https://bit.ly/3mO6lyG

Published

2022-07-29

How to Cite

Carrión, T. (2022). Equitable play: a coeducational and inclusive strategy in child development. Mamakuna, (19), 19–33. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/690