Podcast as an Educommunication Resource with a Gender Perspective for Early Childhood Education
Keywords:
educommunication, educommunication, gender perspective, podcast, stereotype, gender perspective, podcast, stereotypeAbstract
Universidad Nacional de Educación’s project, Axiomas, because of November 25, presented a campaign, which included the development of podcast, in order to promote a space for demand and reflection for university students. This article presents an Early Childhood Education podcast systematization, understanding them as an educommunicational resource. The literature review aboard the relationship that cyberactivism has in the construction of meaning and social struggle, as well as the use of the podcast and the gender perspective in web 2.0. Through a qualitative approach based on experiences systematization, we analyze four podcasts. In the discussion of results, we analyze the gender stereotypes that the students of Early Childhood Education career manifested regarding their training, their practice as teachers, and: the assignment of colors, the use of toys. and the field of knowledge of one gender or another. It is concluded that, in order to achieve a more participatory and inclusive society, it is necessary to generate spaces that enable reflection and demand from university students regarding gender violence.
Downloads
References
Accossatto, R. y Sendra, M. (2018). Movimientos feministas en la era digital. Las estrategias comunicacionales del movimiento Ni Una Menos. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 6(8),117-136. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Venezuela/ceshcunermb/20180909030404/07_Accossatto.pdf
Axiomas. (2020, diciembre 22). No discriminación. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/1334820590201199
Axiomas. (2020, diciembre 29). Promover la autonomía. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/229818895183931/
Axiomas. (2021, enero 7). Educación inicial. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/427895418573098
Axiomas. (2021, febrero 1). Eliminar estigmas sociales. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/axiomas/227403389089857/
Barnechea, García M., y Morgan, Tirado M. (2010). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Tendencias y Retos, 15(7), 97-107. https://ciencia.lasalle.edu.co/te/vol1/iss15/7/
Cuello, J; Ludueña L. y Sosa S. (2019). Hecha la Ley. Una serie de podcast sobre la importancia de incorporar la perspectiva de género al derecho. [Trabajo final de grado] Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/12842
Delménico, M.; Parlatore, B.; Beneitez, M.; Clavellino, M.; Di Marzio, M. y Gratti, A. (2020). El podcast y el desafío de repensar lo radiofónico. Questión, 2(66), 1-18. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/6335
Figueroa Portilla, C. (2019). El Pódcast: un medio y una forma de comunicación. Acta Herediana, 62(1), 129-33. https://revistas.upch.edu.pe/index.php/AH/article/view/3615
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2017). Comunicación, infancia y adolescencia: Guías para periodistas. Autoedición. http://repositorio.dpe.gob.ec/handle/39000/2740
Gómez, A. y Astigarraga, R. (2020). Resonantes. Serie de podcast de la escena cultural y feminista disidente de Córdova. [Trabajo final de grado] Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/15325
González Barea, E. y Rodríguez Marín, Y. (2020). Estereotipos de género en la infancia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 36, 125-138. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/143993/76829-Galerada%20FASE-1-270549-2-10-20200810.pdf?sequence=1&isAllowed=y&fbclid=IwAR0Ih-ZgAj7dR2eByq654f_i6z-51uBJzGKZopz7Tc6TIsSR0AUxl_H-kD0
Iglesias-García, M. y González-Díaz, C. (2013). Podcasting, una herramienta de aprendizaje para la docencia universitaria. El caso del ciberperiódico Comunic@ndo. Razón y Palabra, (81). http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/26998
Jara, Holliday O. (2012). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. CEP-Centro de Estudios y Publicaciones Alforja. http://educacionglobalresearch.net/wp-content/uploads/EGR06-05-Recensi%C3%B3n-Jara-English.pdf
Lo que menos hay en la Calle es amargura 2.0. (2022, febrero 18). Desequilibrio de género en la U. https://open.spotify.com/episode/7jLxLuRUXpMsCGVTOdvEty
Males Vasco, P. (2017). Roles de género y juego simbólico en Educación Inicial. [Trabajo de titulación de grado académico de Magister] Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/13940/1/T-UCE-0010-ISIP057-2017.pdf
Mendoza Cardona, E. (2021). El rojo es para hombres y el rosa es para niñas: la construcción de las masculinidades en la escuela. En J. González y V. Gámez (ED.), Familias, géneros y diversidades: reflexiones para la educación (1ra ed., pp. 207-233). Editorial UNAE y Casa Editorial del GAD de Cuenca. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2022/01/Familias-generos-y-diversidades-Reflexiones-para-la-educacion.pdf
Piñeiro-Otero, T. (2012). Los podcast en la educación superior. Hacia un paradigma de formación intersticial. Revista Iberoamericana de Educación, 58(1), 1-12. https://rieoei.org/RIE/article/view/1462
Piñeiro-Otero, T. (2021). “Escúchanos, hermana”. Los podcast como prácticas y canales del activismo feminista. Revista Inclusiones, 8, 1-31. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2600
Saborío Taylor, S. (2018). Podcasting: Una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Revista Innovaciones Educativas, 20(29), 95-103. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2254
Sánchez, M. (2014). Ciberactivismos peruanos: resonancias locales de un fenómeno global. Conexión, 3(3), 66-79. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/11576
Solano Fernández, I. y Sanchez Vera, M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 125-139. https://www.redalyc.org/pdf/368/36815128010.pdf
Rodríguez López, L. y Arias Rodríguez, M. (2019). El podcast feminista. En A. López, L. Aguayo y A. Gómez (Ed.), (Re) Construíndo o Coñecemento (169-173). Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións.
Ruiz Méndez, M. y Aguirre Aguilar, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 21(41), 67-96. https://www.redalyc.org/journal/316/31639397004/html/
Universidad Nacional de Educación. (2020, noviembre 25). #Axiomas. Facebook. https://www.facebook.com/UNAEec/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.