Podcast as an Educommunication Resource with a Gender Perspective for Early Childhood Education

Authors

  • Johanna Garrido Sacan UNAE
  • Claudia Marcela Barreiro Moreira UNAE
  • Nicolle Soria Molina Investigadora externa

Keywords:

educommunication, educommunication, gender perspective, podcast, stereotype, gender perspective, podcast, stereotype

Abstract

Universidad Nacional de Educación’s project, Axiomas, because of November 25, presented a campaign, which included the development of podcast, in order to promote a space for demand and reflection for university students. This article presents an Early Childhood Education podcast systematization, understanding them as an educommunicational resource. The literature review aboard the relationship that cyberactivism has in the construction of meaning and social struggle, as well as the use of the podcast and the gender perspective in web 2.0. Through a qualitative approach based on experiences systematization, we analyze four podcasts. In the discussion of results, we analyze the gender stereotypes that the students of Early Childhood Education career manifested regarding their training, their practice as teachers, and: the assignment of colors, the use of toys. and the field of knowledge of one gender or another. It is concluded that, in order to achieve a more participatory and inclusive society, it is necessary to generate spaces that enable reflection and demand from university students regarding gender violence. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Accossatto, R. y Sendra, M. (2018). Movimientos feministas en la era digital. Las estrategias comunicacionales del movimiento Ni Una Menos. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 6(8),117-136. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Venezuela/ceshcunermb/20180909030404/07_Accossatto.pdf

Axiomas. (2020, diciembre 22). No discriminación. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/1334820590201199

Axiomas. (2020, diciembre 29). Promover la autonomía. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/229818895183931/

Axiomas. (2021, enero 7). Educación inicial. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/427895418573098

Axiomas. (2021, febrero 1). Eliminar estigmas sociales. Facebook Universidad Nacional de Educación. https://www.facebook.com/UNAEec/videos/axiomas/227403389089857/

Barnechea, García M., y Morgan, Tirado M. (2010). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Tendencias y Retos, 15(7), 97-107. https://ciencia.lasalle.edu.co/te/vol1/iss15/7/

Cuello, J; Ludueña L. y Sosa S. (2019). Hecha la Ley. Una serie de podcast sobre la importancia de incorporar la perspectiva de género al derecho. [Trabajo final de grado] Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/12842

Delménico, M.; Parlatore, B.; Beneitez, M.; Clavellino, M.; Di Marzio, M. y Gratti, A. (2020). El podcast y el desafío de repensar lo radiofónico. Questión, 2(66), 1-18. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/6335

Figueroa Portilla, C. (2019). El Pódcast: un medio y una forma de comunicación. Acta Herediana, 62(1), 129-33. https://revistas.upch.edu.pe/index.php/AH/article/view/3615

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2017). Comunicación, infancia y adolescencia: Guías para periodistas. Autoedición. http://repositorio.dpe.gob.ec/handle/39000/2740

Gómez, A. y Astigarraga, R. (2020). Resonantes. Serie de podcast de la escena cultural y feminista disidente de Córdova. [Trabajo final de grado] Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/15325

González Barea, E. y Rodríguez Marín, Y. (2020). Estereotipos de género en la infancia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 36, 125-138. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/143993/76829-Galerada%20FASE-1-270549-2-10-20200810.pdf?sequence=1&isAllowed=y&fbclid=IwAR0Ih-ZgAj7dR2eByq654f_i6z-51uBJzGKZopz7Tc6TIsSR0AUxl_H-kD0

Iglesias-García, M. y González-Díaz, C. (2013). Podcasting, una herramienta de aprendizaje para la docencia universitaria. El caso del ciberperiódico Comunic@ndo. Razón y Palabra, (81). http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/26998

Jara, Holliday O. (2012). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. CEP-Centro de Estudios y Publicaciones Alforja. http://educacionglobalresearch.net/wp-content/uploads/EGR06-05-Recensi%C3%B3n-Jara-English.pdf

Lo que menos hay en la Calle es amargura 2.0. (2022, febrero 18). Desequilibrio de género en la U. https://open.spotify.com/episode/7jLxLuRUXpMsCGVTOdvEty

Males Vasco, P. (2017). Roles de género y juego simbólico en Educación Inicial. [Trabajo de titulación de grado académico de Magister] Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/13940/1/T-UCE-0010-ISIP057-2017.pdf

Mendoza Cardona, E. (2021). El rojo es para hombres y el rosa es para niñas: la construcción de las masculinidades en la escuela. En J. González y V. Gámez (ED.), Familias, géneros y diversidades: reflexiones para la educación (1ra ed., pp. 207-233). Editorial UNAE y Casa Editorial del GAD de Cuenca. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2022/01/Familias-generos-y-diversidades-Reflexiones-para-la-educacion.pdf

Piñeiro-Otero, T. (2012). Los podcast en la educación superior. Hacia un paradigma de formación intersticial. Revista Iberoamericana de Educación, 58(1), 1-12. https://rieoei.org/RIE/article/view/1462

Piñeiro-Otero, T. (2021). “Escúchanos, hermana”. Los podcast como prácticas y canales del activismo feminista. Revista Inclusiones, 8, 1-31. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2600

Saborío Taylor, S. (2018). Podcasting: Una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Revista Innovaciones Educativas, 20(29), 95-103. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2254

Sánchez, M. (2014). Ciberactivismos peruanos: resonancias locales de un fenómeno global. Conexión, 3(3), 66-79. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/11576

Solano Fernández, I. y Sanchez Vera, M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 125-139. https://www.redalyc.org/pdf/368/36815128010.pdf

Rodríguez López, L. y Arias Rodríguez, M. (2019). El podcast feminista. En A. López, L. Aguayo y A. Gómez (Ed.), (Re) Construíndo o Coñecemento (169-173). Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións.

Ruiz Méndez, M. y Aguirre Aguilar, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 21(41), 67-96. https://www.redalyc.org/journal/316/31639397004/html/

Universidad Nacional de Educación. (2020, noviembre 25). #Axiomas. Facebook. https://www.facebook.com/UNAEec/

Published

2022-07-29

How to Cite

Garrido Sacan, J., Barreiro Moreira, C. M., & Soria Molina , N. . (2022). Podcast as an Educommunication Resource with a Gender Perspective for Early Childhood Education . Mamakuna, (19), 8–18. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/680