Cossettini Sisters’ Escuela Serena. An Example of Educational Innovation at 20th Century’s Beginning

Authors

Keywords:

Escuela nueva, escuela nueva, Educación, Escuela nueva, innovación educativa, aprendizaje, arte, creatividad.

Abstract

This article aims to present an innovative educational experience, even for our time, despite it had its heyday at the beginning of the 20th century, when it was conducted, designed, and applied by sisters Olga and Leticia Cossettini, at Santa Fe province, Argentina. Their Escuela Serena (Serene School), as they call it, broke an educational paradigm in a time when behaviorism dominated the educational system, not only in Argentina. 

To learn about this experience, bibliographical material has been consulted, testimonial accounts preserved in videos, several writings alluding to the subject, which has allowed the understanding of the methodology of this school —created by women in a world of men during the first decades of the 20th century—, which contributed to changing the social thinking of an era and allocating comprehensive educational processes to generate significant learning. This type of educational innovation remains valid, since the objective of current teaching is aimed at enhancing students' skills and aptitude, in flexible contexts which serve as basis and support to develop meaningful learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calviño, L. y Ratliff, W. (s.f.) Guía a La Argentina del Siglo xx en los Archivos Hoover. https://www.hoover.org/sites/default/files/library/docs/hoover_argentina_guide_spa.pdf

Cossettini, O. (1935). Escuela serena. Apuntes de una maestra. Talleres Gráficos Argentinos. [Imagen]. https://drive.google.com/file/d/1j9HBscE58ovaaqAgIlT0knJz1T7EU6LZ/view

Educ.ar Portal. (2015). Leticia Cossettini: la maga de la infancia. [Imagen]. https://www.educ.ar/recursos/126461/leticia-cossettini-la-maga-de-los-chicos

El Ciudadano. (2015). Una escuela que inquietó. El Ciudadano. https://www.elciudadanoweb.com/una-escuela-serena- que-inquieto/

Formichella, M. (2005). La evolución del concepto de innovación y su relación con el desarrollo [Monografía]. Beca de Iniciación del INTA https://core.ac.uk/download/pdf/48031881.pdf

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Gardner, H. (2001). Estructuras de la Mente. Fondo de Cultura Económica. Sexta reimpresión. [La publicación original en inglés, 1983].

https://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/593/1/Estructura%20de%20la%20mente.%20teoria%20de%20las%20Inteligencias%20multiples.pdf

Instituto Nacional de Formación Docente. (2020). Episodio 9 Olga y Leticia Cossettini. https://www.youtube.com/watch?v=CV3TxWEzJG4

John Simon Guggenheim Memorial Foundation. (1941). Olga Cossettini. [Imagen]. https://www.gf.org/fellows/all-fellows/olga-cossettini/

Pacotti, A. (1992). Olga Cossettini y la Escuela Serena. Rosario. Historias de aquí a la vuelta, 19. [Imagen]. http://www.irice-conicet.gov.ar:8080/access/content/group/6ef38658-93c8-464c-ad87-47fbf1a97dab/Perspectivas%20teorico%20metodol%C3%B3gicas/Rosario-historias%20de%20aqui%20a%20la%20vuelta%20-%20Olga%20Cossettini%20y%20la%20Escuela%20Serena%20-Parte%201.pdf

Piaget, J. (1998). La Equilibración de la Estructuras Cognitivas. Problema central del Desarrollo. Siglo veintiuno Editores [Primera edición en español, 1978].

Piazza, M. (1991). La Escuela de la Señorita Olga, Documental Pedagógico, https://www.youtube.com/watch?v=YJRzTcNWlTY [archivo de video]

Rosario en el recuerdo. (2017). En la imagen de 1939 vemos alumnos de la escuela No 69 “Gabriel Carrasco” de barrio Alberdi, la ‘Escuela Serena’, ese formidable experimento pedagógico que en esos años llevaban adelante las hermanas Leticia y Olga Cossettini. Facebook. [Imagen]. https://www.facebook.com/rosarioenelrecuerdo/photos/a.432975456759431/1413036928753274/?type=3

Serra, M. S. y Pierella, M. P. (2007). El pasado como innovación. Acerca la recuperación de la ‘Escuela Serena’ en el contexto de democratización política de los ‘80. Historia Regional, Sección Historia, 25, 229-243 https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/17252/229- 243%20serra.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Tiramonti, G. (2004) La trama de la desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media, Manantial. Colombia.

Published

2022-07-29

How to Cite

García Macías, Z. E. . (2022). Cossettini Sisters’ Escuela Serena. An Example of Educational Innovation at 20th Century’s Beginning . Mamakuna, (19), 48–60. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/679