Cossettini Sisters’ Escuela Serena. An Example of Educational Innovation at 20th Century’s Beginning
Keywords:
Escuela nueva, escuela nueva, Educación, Escuela nueva, innovación educativa, aprendizaje, arte, creatividad.Abstract
This article aims to present an innovative educational experience, even for our time, despite it had its heyday at the beginning of the 20th century, when it was conducted, designed, and applied by sisters Olga and Leticia Cossettini, at Santa Fe province, Argentina. Their Escuela Serena (Serene School), as they call it, broke an educational paradigm in a time when behaviorism dominated the educational system, not only in Argentina.
To learn about this experience, bibliographical material has been consulted, testimonial accounts preserved in videos, several writings alluding to the subject, which has allowed the understanding of the methodology of this school —created by women in a world of men during the first decades of the 20th century—, which contributed to changing the social thinking of an era and allocating comprehensive educational processes to generate significant learning. This type of educational innovation remains valid, since the objective of current teaching is aimed at enhancing students' skills and aptitude, in flexible contexts which serve as basis and support to develop meaningful learning.
Downloads
References
Calviño, L. y Ratliff, W. (s.f.) Guía a La Argentina del Siglo xx en los Archivos Hoover. https://www.hoover.org/sites/default/files/library/docs/hoover_argentina_guide_spa.pdf
Cossettini, O. (1935). Escuela serena. Apuntes de una maestra. Talleres Gráficos Argentinos. [Imagen]. https://drive.google.com/file/d/1j9HBscE58ovaaqAgIlT0knJz1T7EU6LZ/view
Educ.ar Portal. (2015). Leticia Cossettini: la maga de la infancia. [Imagen]. https://www.educ.ar/recursos/126461/leticia-cossettini-la-maga-de-los-chicos
El Ciudadano. (2015). Una escuela que inquietó. El Ciudadano. https://www.elciudadanoweb.com/una-escuela-serena- que-inquieto/
Formichella, M. (2005). La evolución del concepto de innovación y su relación con el desarrollo [Monografía]. Beca de Iniciación del INTA https://core.ac.uk/download/pdf/48031881.pdf
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Gardner, H. (2001). Estructuras de la Mente. Fondo de Cultura Económica. Sexta reimpresión. [La publicación original en inglés, 1983].
Instituto Nacional de Formación Docente. (2020). Episodio 9 Olga y Leticia Cossettini. https://www.youtube.com/watch?v=CV3TxWEzJG4
John Simon Guggenheim Memorial Foundation. (1941). Olga Cossettini. [Imagen]. https://www.gf.org/fellows/all-fellows/olga-cossettini/
Pacotti, A. (1992). Olga Cossettini y la Escuela Serena. Rosario. Historias de aquí a la vuelta, 19. [Imagen]. http://www.irice-conicet.gov.ar:8080/access/content/group/6ef38658-93c8-464c-ad87-47fbf1a97dab/Perspectivas%20teorico%20metodol%C3%B3gicas/Rosario-historias%20de%20aqui%20a%20la%20vuelta%20-%20Olga%20Cossettini%20y%20la%20Escuela%20Serena%20-Parte%201.pdf
Piaget, J. (1998). La Equilibración de la Estructuras Cognitivas. Problema central del Desarrollo. Siglo veintiuno Editores [Primera edición en español, 1978].
Piazza, M. (1991). La Escuela de la Señorita Olga, Documental Pedagógico, https://www.youtube.com/watch?v=YJRzTcNWlTY [archivo de video]
Rosario en el recuerdo. (2017). En la imagen de 1939 vemos alumnos de la escuela No 69 “Gabriel Carrasco” de barrio Alberdi, la ‘Escuela Serena’, ese formidable experimento pedagógico que en esos años llevaban adelante las hermanas Leticia y Olga Cossettini. Facebook. [Imagen]. https://www.facebook.com/rosarioenelrecuerdo/photos/a.432975456759431/1413036928753274/?type=3
Serra, M. S. y Pierella, M. P. (2007). El pasado como innovación. Acerca la recuperación de la ‘Escuela Serena’ en el contexto de democratización política de los ‘80. Historia Regional, Sección Historia, 25, 229-243 https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/17252/229- 243%20serra.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Tiramonti, G. (2004) La trama de la desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media, Manantial. Colombia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.