Pre-professional practice in teacher training: strengths and experiences of the virtual modality

Authors

  • Edwin Pacheco UNAE
  • Joana Abad Calle Universidad Nacional de Educación
  • Gladys Cochancela Patiño Universidad Nacional de Educación

Keywords:

Experiences, practicum, teacher education

Abstract

Teacher education in an initial teacher-training program is built from the strengths and experiences that practitioners live in the contextualized educational practice. The objective of this research is to qualitatively build the experience of virtual teaching practicum through a case study with the participation of several pre-service teachers. Students in undergraduate career training from UNAE, contribute from their experiences and experiences by answering the questions in a survey; What strengths of the practice did you find in this virtual modality? And what was your experience in direct application of practice - narrating the learning process? The realization of this phenomenon implies locating those strengths and experiences of the practice achieved through the virtual educational modality. In this study, it is concluded that learning to teach, knowing how to be an educator, and knowing how to do things is built on the relation and interaction of professional components within a practice-driven model that adapts and allows the educational experience to converge in a constant process of activating theory, dynamizing didactics, strengthening knowledge and improving educational quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cox, C. (2018). Formación Inicial Docente en Competencias para el Siglo XXI y Pedagogías para la Inclusión en América Latina Análisis comparativo de siete casos nacionales. Secretaría Técnica UNESCO-OREALC. Recuperado de https://www.unisantos.br/wp-content/uploads/2018/09/INFORME-REGIONAL-SXXI-a-INCLUSION-version-FINAL-JUNHO2018.pdf
Cardini, A.; Bergamaschi, A.; D´Alessandre, V.; Torre, E. y Ollivier, A. (2020) Educar en pandemia: entre el aislamiento y la distancia social, Banco Internacional del Desarrollo. Recuperado de: https://publications.iadb.org/es/publications/spanish/document/Educar-en-pandemia-Entre-el-aislamiento-y-la-distancia-social.pdf
García, L. (2021), COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, España, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 24, núm. 1, DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460001
Lara, S. (2011) El trabajo de campo desde la perspectiva del docente Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela vol. 12, núm. 1, pp. 76-93.
Gómez, R. (2019). La reflexión docente como estrategia para adquirir conocimiento práctico: interacciones de supervisión en el Prácticum. (Tesis Doctoral). Universidad de Salamanca, Salamanca, España.
Kemmis, S. (2010), “Research for Praxis: Knowing doing”, Pedagogy, Culture & Society, vol. 18, núm. 1, pp. 9-27.
Molerio, L.; Fraga, O. & Vásquez, M. (2021). Las prácticas preprofesionales virtuales en la Universidad Nacional de Educación UNAE. Mamakuna, (16), 28-38. Recuperado a partir de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/449
Osorio, A. (2016) El Desarrollo Profesional Docente en Educación Básica Primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 12, núm. pp. 39-52, Universidad de Caldas Manizales, Colombia.
Páez, R. (2016) Capitulo 9. Experiencia práctica y saber pedagógico. Campos analógicos y posibilidades para el maestro. (pp. 169- 175)
Tejada-Fernández, J.; Carvalho-Dias, M.; Ruiz-Bueno, C. El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 9, núm. 19, pp. 91-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2810/281052678005.pdf
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
UNAE, (2017) Modelo Pedagógico de la Universidad Nacional de Educación, Comisión Gestora UNAE, Ed. UNAE. Azogues, Ecuador.
UNESCO-OREALC. (2016). “Perspectivas sobre políticas docentes en América Latina y el Caribe. Aprendizajes de la Estrategia Regional de Docentes de la OREALC/UNESCO 2012-2016”. Publicado por la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).
Valladares, L. (2017). La “práctica educativa” y su relevancia como unidad de análisis ontológico, epistemológico y sociohistórico en el campo de la educación y la Pedagogía. Perfiles educativos, 39(158), 186-203. Recuperado en 30 de mayo de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000400186&lng=es&tlng=es.

Published

2021-07-26

How to Cite

Pacheco, E., Abad Calle, J., & Cochancela Patiño , G. . (2021). Pre-professional practice in teacher training: strengths and experiences of the virtual modality. Mamakuna, (17), 18–27. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/524