Ethnomathematical proposal 'Yupaywan Pukllay' to develop the number sense in first grade students from the Escuela de Educación Básica de Innovación UNAE.

Authors

  • Wilmer Fernando Quinde Sánchez UNAE

Keywords:

Infant education, ethnomathematics, khipu, number sense

Abstract

This research aims to implement an ancestral resource such as khipu for the development of number sense in first grade students from the Escuela de Educación Básica de Innovación UNAE. The main objective in the area of ​​mathematics in early childhood education is the construction of the concept of quantity-number by the child. A participatory action research implemented under the qualitative paradigm, the quality of the interpretation of the facts in their own nature. The participants were 28 children, between women and men, ages 5 and 6, from the secondary level (first grade) of the Escuela de Educación Básica de Innovación UNAE. The Ethnomathematical proposal entitled Yupaywan Pukllay was based on the counting principles proposed by Gelman and Gallister for the understanding of number in early childhood. After the implementation of the proposal with the khipu in the process of teaching and learning the number and quantity developed, it will come that the students have the sense of number and the understanding of the number, it will be identified with the help of the parents that the students have reached different levels of acquisition of cantinela.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, M. (2007). La investigación educativa. Claves teóricas. Editorial Mc Graw Hill
Ander-Egg, E. (2003). Repensando la acción participativa. Grupo Editorial Lumen Hvmanitas.
Álvarez, S. (1997). Cronica desde el mar: una aproximación a la condición indigena en la costa ecuatoriana. Serie pueblos del Ecuador, 14, 89-113.
Chamorro, M. (2005). Didáctica de las matemáticas para educación infantil. Pearson Educación.
Hernández, S., Fernández, C., y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
Fuson, K. (1991). Relations entre comptage et cardinalité chez les enfants de 2 à 8 ans. Les Chemins Du Nombre, 159-179.
Gellman, R., y Gallistel, C. (1986). Yhe childs understanding of number. Harvard university Press.
González, P., y Ordóñez, C. (2019). Estrategias innovadoras para desarrollar el sentido numérico en los niños y niñas del Centro de Educación Inicial “ciudad de Cuenca”. Universidad Nacional de Educación: http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/1152/1/TrabajodeTitulacion.pdf
Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Revista perfiles libertadores, 4(80), 73-80. https://www.ugel01.gob.pe/wp-content/uploads/2019/01/1-La-Observaci%C3%B3n-y-el-Diario-de-campo-07-01-19.pdf.
Ministerio de Educación. (2014). Currículo Educación Inicial 2014. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf
Montaluisa, L. (2018). Taptana. Ministerio de Educación del Ecuador.
MOSEIB. (2013). Modelo del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe. MINEDUC.
Quizhpi, M. (2019). La taptana cañari en la enseñanza de los sistemas de numeración a los estudiantes de prmiero de bachillerato general unificado. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/8229/QUIZHPI%20LOPEZ%2c%20MARIA%20VIRGINIA.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Published

2021-07-26

How to Cite

Quinde Sánchez, W. F. (2021). Ethnomathematical proposal ’Yupaywan Pukllay’ to develop the number sense in first grade students from the Escuela de Educación Básica de Innovación UNAE. Mamakuna, (17), 8–17. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/500