The design of a learning environment in the course of mathematics using ICT

Authors

Keywords:

Enviroment, learning, mathematics, ITC

Abstract

The present project is developed in the subject of mathematics with students of the tenth year of General Basic Education, where it was found that, although the teacher performs a good pedagogical practice, he or she does not make use of ICT, so the following research question is posed: How to improve the learning environment in the process of teaching and learning of inequalities through the use of ICT?

The project was assumed from a socio-critical paradigm and a qualitative approach. During the intervention, it was observed that the students responded positively since they were active and participative. In addition, the relationship between students and teachers improved considerably, showing that math classes are not boring, and it is the teacher's task to look for more enjoyable ways for the student to understand and acquire the expected concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHATO, I. (2014). Ambiente de Aprendizaje: Su significado en educación preescolar. Revista de Educación y Desarrollo, (29),63-72. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/29/029_Garcia.pdf
Garay, V. (2015). Habilidades de pensamiento desarrolladas en escolares de educación básica en entornos de aprendizaje mediados por tic de centros con alto rendimiento académico. [Tesis de doctorado, Universidad de Salamanca]. Repositorio. https://gredos.usal.es/handle/10366/129322
Guerrero, Villa, Martínez y Hernández. (2018). “El uso del software Geogebra en la resolución de sistemas de inecuaciones”, Revista Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/11/software-geogebra-inecuaciones.html
Gutiérrez, P. (2016). Las reformas educativas y la incorporación de las TIC en las aulas. La innovación docente y las nuevas tecnologías. En P. Gutiérrez., A. Fernández., E. Tabasso (ed.) HUMANIZAR LA UTILIZACIÓN DE LAS TIC EN EDUCACIÓN (PP. 63-80). Madrid: DYKINSON, S.L.
Jiménez, J y Jiménez, S. (2017). GeoGebra una propuesta para innovar el proceso enseñanza-aprendizaje en las matemáticas. Revista Electrónica sobre Teconología, Educación y Sociedad, 4(7), 2-17.
Molano, E. G. (2016). Diseño de ambientes de Aprendizaje para la enseñanza de la termodinámica. Educación y Ciencia, (19), 173-184. https://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/educacion_y_ciencia/article/download/7775/6159/.
Rodríguez, H. (2014). Ambientes de Aprendizajes. CIENCIA HUASTECA, 2(4). Universidad Autónoma del Estado:México.
Ruiz, A. (2015). Desarrollo Tecnológico y Uso Educativo de las TIC: visión vrítica de la modernidad. En F. Ramas (ed.), TIC EN EDUCACIÓN: Escenarios y experiencias (pp. 25-46). Mexico: Ediciones Días de Santos.

Published

2020-05-26

How to Cite

Uyaguari Fernández, N. I. ., & Pillcorema Lema, S. (2020). The design of a learning environment in the course of mathematics using ICT. Mamakuna, (14), 10–22. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/355