Geogebra as an educative tranformation tool in Maths

Authors

  • Juan Carlos Mora Saavedra Universidad Nacional de Educaci´ón

Keywords:

GeoGebra, Mathematic, Tic, Learning, Knowledge

Abstract

The investigation allowed us evaluate the effects the application of GeoGebra to the students of Basica superior in the teaching of Matematicts Subject in order to solve reasoning problems and communicate matematicts.

This study was done in two phases: the first one was the application of traditional teaching, in the second step, was use the software GeoGebra. At the end of each phase the respective evaluation was done to the educaters.  Its resuls after the use of GeoGebra were significative in the teaching of matematicts.

The hermeneutics about this subject Starts from writing, comprehention and interpreting the concepts Writing in the texts and also the personal experiences of teachers in order to get a wide view about this subject.

Finally the triangular between the theory, the author´s experiences and the results of the research concludes that: The moment the teacher innoves the ways of teaching Matematics, the students seems to learn in a better and fast way the objectives gave to them, and also the students are able to construct their own knoledge, this knoledge allows them to put into practics right away in the resolution of daily problems, by doing this they generate generate a significative learning concerning to matematicts in conexion with GeoGebra.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barahona, F., Barrera, O., Vaca, B., & Hidalgo, B. (2015 ). GeoGebra para la enseñanza de la matemática y su incidencia en el rendimiento académico estudiantil. Revista Tecnológica ESPOL, 102.
Carvajal, J., Rincón, E., Zúñiga, L., & García, L. (2017). Uso del software GeoGebra como estrategia de enseñanza para triángulos rectángulos de 30° - 60° dirigida a estudiantes de décimo grado. Escuela de graduados en educación.
Cinderella. (23 de 12 de 2019). Cinderella.de. Obtenido de Cinderella.de: https://www.cinderella.de/tiki-index.php
Compas, C. R. (23 de 05 de 2015). car regla y compas. Obtenido de car regla y compas: https://car-regla-y-compas.uptodown.com/windows
Díaz, L., Rodríguez, J., & Lingán, S. (2018). Enseñanza de la geometría con el software GeoGebra en estudiantes secundarios de una institución educativa en Lima. Propósitos y Representaciones, 220.
GEoGebra. (20 de 03 de 2020). GeoGebra.org. Obtenido de GeoGebra.org: https://www.geogebra.org/
Geometry, C. (24 de 9 de 2016). cabri geometry. Obtenido de cabri geometry: http://cabrigeometrysancarlos.blogspot.com/2016/09/que-es-cabri-geometre-cabri-geometre-es.html
Jiménez, J., & Jiménez, S. (2017). GeoGebra, una propuesta para innovar el proceso enseñanza, aprendizaje en matemáticas. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 3.
Kozanitis, A., Ménard, L., & Boucher, S. (2018). Capacitación y acompañamiento pedagógico de profesores universitarios noveles: efectos sobre el uso de estrategias de enseñanza. Praxis Educativa .
MINEDUC. (2012). Ley Orgánica de Educación Intercultural del Ecuador. Quito: MINEDUC.
Mosquera, M., & Vivas, S. (2017). Análisis comparativo de software matemático para la formación de competencias de aprendizaje en cálculo diferencial. Plumilla Educativa, 101.
Navarrete, G., & Mendieta, R. (2018). Las tic y la educación ecuatoriana en tiempos de internet: breve análisis. Espirales revista multidisciplinaria de invetigación, 127.
Pabón, J., Nieto, Z., & Gómez, C. (2015). Modelación matemática y GEOGEBRA en el desarrollo de competencias en jóvenes investigadores. . Logos Ciencia y Tecnología., 68.
Revelo, J., & Carrillo, S. (2018). Impacto del uso de las TIC como herramientas para el aprendizaje de la matemática de los estudiantes de educación media. Cátedra., 71.

Published

2020-05-26

How to Cite

Mora Saavedra, J. C. . (2020). Geogebra as an educative tranformation tool in Maths. Mamakuna, (14), 70–81. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/349