Google Classroom: como herramienta para la gestión pedagógica.

Authors

  • José Manuel Gomez Universidad Internacional de La Rioja

Keywords:

Google classroom, aulas virtuales, entornos digitales

Abstract

Google Classroom is a tool that allows you to quickly and easily manage educational processes, create classes, assign obligations, rate, send comments and have access to the entire educational process in one place. The objective was to develop classrooms in Google classroom for pedagogical management through digital environments. The methodology used was descriptive, collaborative, with the participation of 24 teaching students of the master's degree in education from the Universidad Tecnológica Indoamérica del Ecuador. The result was the creation of classrooms following a didactic planning, where different resources were observed such as presentations of prezi, slideshare, videos of youtube and applications of gamification of educaplay. In conclusion, its use is demonstrated with advantages for students, where they are very participatory and immense in virtual environments, with different tools to work collaboratively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional. (2013). LEY ORGÁNICA DE COMUNICACIÓN. Quito
Espinoza, R. y. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Universidad Técnica de Machala, 18.
Jiménez, Victor (2019) Google classroom en el proceso enseñanza aprendizaje de la asignatura de química analítica en la carrera de pedagogía de las ciencias experimentales, química y biología, durante el período 2018- 2019. UNIVERSIDAD CENTRAL DEL ECUADOR
INEC. (25 de Enero de 2016). Ecuacifras. Obtenido de Tecnologías de la Información y Comunicaciones (TIC´S) 2016: https://www.ecuacifras.gob.ec
Guaján, Yessenia (2019) Aplicación del Modelo ADDIE en el proceso de enseñanza-aprendizaje de operaciones con números racionales, en el Octavo Año de Educación General Básica, en la Unidad Educativa Municipal Calderón en el año lectivo 2018-2019 UNIVERSIDAD CENTRAL DEL ECUADOR Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/18469
Senescyt. (4 de Abril de 2018). Gobierno promueve programa de Educación Superior Virtual, ante brecha de acceso a la universidad. Quito, Pichincha, Ecuador
SIBAMBE, A. D. (2018). El uso de las TIC en la gestión docente. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
Soporte de Google (s.f.). Acerca de Classroom. Recuperado de: https://support.google.com/edu/classroom/answer/6020279?hl=es
Vélez Serrano, Mayra (2016) Google Classroom en la enseñanza: Manual sobre las funciones básicas y mejores prácticas de uso. Universidad de Puerto Rico – Río Piedras
UNESCO; IIPE. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en américa latina. IIPE-UNESCO-OEI . Disponible en: www.iipe-buenosaires.org.ar
Peterson, C. (2003). Bringing ADDIE to Life : Instructional Design at Its Best. California University of Pennsylvania, 12, 227–241.

Published

2020-05-26

How to Cite

Gomez, J. M. (2020). Google Classroom: como herramienta para la gestión pedagógica. Mamakuna, (14), 44–54. Retrieved from https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/340