Educational innovation with information and communication technologies: challenges and opportunities from the perspective of teachers and students
DOI:
https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1054Keywords:
information and communication technologies, resources, educational contexts, teaching-learning, digital competencesAbstract
Since the 1990s, information and communication technologies (ICTs) have transformed education in Ecuador as they have been integrated into pedagogical practices. The COVID-19 pandemic accelerated this process by revealing strengths and weaknesses in the digital competences of teachers and students. This study focused on the Unidad Educativa Gabriela Mistral (Cuenca, Ecuador) with the aim of analyzing perceptions of the use of technological resources in the classroom and the challenges and opportunities associated with their implementation. Using a mixed methodology, 45 teachers and 48 students were interviewed. The results showed that ICT enriched learning by promoting motivation and interaction, but also revealed limitations in terms of access and continuity of learning. It was concluded that the integration of technology has had a positive impact on educational processes, although there is a need to develop effective strategies to ensure the equitable and sustainable use of these resources in different educational contexts.
Downloads
References
Albornoz, M. (2019). Políticas tecnológicas para la educación: Caso QuitoEduca.net. Revista Ciencia Unemi, 12(30), 118-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=582661249008
Arias, F. (2023). El paradigma pragmático como fundamento epistemológico de la investigación mixta. Revisión sistematizada. Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica e Investigativa, 12(2), 11-24. https://doi.org/10.54753/eac.v12i2.2020
Artero, C. y Casado, A. (2023). Integración de las TIC en la educación: Percepciones y necesidades docentes. En Conference proceedings CIVINEDU 2023: 7th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation (pp. 24-27). CIVINEDU. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9293500
Banco Mundial. (2023). La tecnología y la educación: Herramientas para un futuro inclusivo. Banco Mundial.
Banco Mundial y Banco Interamericano de Desarrollo. (2024). Transformación digital para acelerar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Banco Mundial y Banco Interamericano de Desarrollo. https://www.bancomundial.org/es/events/2023/10/30/transformacion-digital-educacion-america-latina-caribe
Bautista, Y. y Zúñiga, M. (2021). La práctica docente mediada por las tecnologías de la información y comunicación. Retos y experiencias en educación básica. Conrado, 17(79), 81-88. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1699
Bedoya, A. y Estevez, J. (2020). Percepciones de los estudiantes de Psicología de la Fundación Universitaria del Área Andina, modalidad virtual, frente a un curso de alfabetización digital basado en ambientes virtuales de aprendizaje. Citas, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.15332/24224529.6359
Bonilla, K. y Ferra, G. (2021). Comunidades virtuales e innovación: propuestas desde la asesoría técnica pedagógica en la escuela telesecundaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, 1-14. https://www.redalyc.org/journal/5216/521665144003/521665144003.pdf
Boza, J. y Torres, M. (2021). Perspectiva sobre la educación inicial y el acceso a las TIC: Revisión crítica de la literatura. ReHuSo, 6(2), 44-52. https://www.redalyc.org/journal/6731/673171217004/html/
Canta, J. y Quesada, J. (2021). El uso del enfoque del estudio de caso: Una revisión de la literatura. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 775-786. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.236
De la Peña, D. (2018). Integración del tic al modelo pedagógico institucional como fundamento de la calidad educativa [Tesis de pregrado, Universidad de la Costa]. Repositorio institucional de la Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/entities/publication/d981668a-7f50-4987-9b06-3385946debe2
Etecé. (2021). Recursos tecnológicos. Concepto. Etecé. https://acortar.link/AHWtrp
Ertmer, P. y Ottenbreit, A. (2020). Teacher Technology Change: How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture Intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ882506.pdf
Fundación Aquae. (2021). Beneficios de las nuevas tecnologías en la educación. Fundación Aquae. https://acortar.link/rMVUqY
González, I. (2021). Influencia de las TIC en el rendimiento escolar de estudiantes vulnerables. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 1-10. https://www.redalyc.org/journal/3314/331464460017/331464460017.pdf
Juca, F. y Beatriz, M. (2018). La tecnología desde su perspectiva educativa en función del nivel de bullying escolar. Luz, 17(3), 1-12. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589167671006
Lifeder. (2022). Recursos tecnológicos. Lifeder. https://www.lifeder.com/recursos-tecnologicos/
Lorduy, D. y Naranjo, C. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación en ciencias. Praxis & Saber, 11(27), 1-16. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n27.2020.11177
Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. (s.f.). Logros de la revolución tecnológica en Ecuador. Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. https://www.telecomunicaciones.gob.ec/logros- de-la-revolucion-tecnologica-en-ecuador-
Páez, Y. (2023). Plataforma edu2.0: uso de recursos y actividades interactivas por estudiantes de formación básica. Telos, 25(1), 24-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99375792004
Pérez, Á. (2021). La enseñanza online post pandemia: nuevos retos. Holos, 2, 1-13. https://doi.org/10.15628/holos.2021.12082
Pobea, M. (2015). La encuesta. S.e. https://limid2020.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/03/la-encuesta.pdf
Sánchez, S., Perabá, C. y Peinado, R. (2022). Inclusión educativa y social de la Internet de las cosas en la neurodiversidad. Texto Livre, 15, 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=577170677055
Sánchez, F. y Rivas, R. (2021). El enfoque de métodos mixtos: Una aproximación metodológica en las ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Investigación Educativa, 45(3), 83-91. https://doi.org/10.1590/12345
Segrera, J., Páez, H. y Polo, A. (2020). Competencias digitales de los futuros profesionales en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25, 1-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27964922015
Tovar, E. (2019). Implementación de estrategias pedagógicas constructivistas mediadas por las herramientas Web 2.0 para el fortalecimiento de la comprensión teórica en los contenidos conceptuales de las ciencias naturales y la educación ambiental. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 12(2), 71-112. https://www.redalyc.org/journal/5610/561068684004/561068684004.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mamakuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.