Teaching role in hospital pedagogy: challenges and perspectives in education
DOI:
https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1051Keywords:
Socio-emotional well-being, Curricular challenges, Education, Hospital pedagogy, Teaching roleAbstract
This study addresses the complexity of hospital education and highlights its importance as a comprehensive response to this challenge. It therefore analyses and evaluates the role of the teacher in this context and its impact on student wellbeing and learning. A qualitative methodology, including interviews with teachers and surveys of students and parents, was used to understand this pedagogy. The results show the centrality of the teacher in personalizing education, emotional support and student well-being. Interdisciplinary collaboration and adaptation to the specific challenges of the hospital environment are key aspects of this analysis. Despite the obstacles identified (scarcity of resources and the need for better coordination between the actors involved), overall satisfaction with Hospital Classrooms program was remarkable. This highlights the perceived effectiveness of hospital education and its value in complex health contexts.
Downloads
References
Anta, L. (2021). El impacto psicosocial de la enfermedad oncológica en los niños y sus familiares. Gredos.
Antón, E. (2022). La educación compensatoria en tiempos de pandemia: el caso de la atención domiciliaria. En S. Carrascal, D. Melaré y D. Gallego (Coords.), Nuevas metodologías, espacios y estilos de enseñanza-aprendizaje: Prácticas docentes e innovación educativa (pp. 319-334). Editorial Universitas.
Bagur, S. y Verger, S. (2022). Educación inclusiva y pedagogía hospitalaria: las actitu-des docentes promotoras de la inclusión. Revista Brasileira de Educação Espe-cial, 28(3), 379-398. https://www.scielo.br/j/rbee/a/k9wGTdTyzZPWMpHwxwjywFf/#
Borbor, S. y Feijoo, D. (2023). Manual práctico para una correcta nutrición enteral do-miciliaria dirigida a los cuidadores o pacientes de un hospital público de Guaya-quil [Tesis no publicada]. Escuela Superior Politécnica del Litoral.
Bustos, C. y Cornejo, R. (2014). Sentidos del trabajo en docentes de aulas hospitalarias: Las emociones y el presente como pilares del proceso de trabajo. Psicoperspecti-vas, 13(2), 186-197. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=171031011018
Briales, M. (2024). Formación en centro para las maestras de aulas hospitalarias y domi-ciliarias. Aula Abierta, 53(1), 15-23. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/19777
Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades [CDC]. (15 de mayo de 2023). Diagnóstico y tratamiento del cáncer-Sobrevivientes del Cáncer. Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. https://www.cdc.gov/spanish/cancer/survivors/patients/index.htm#print
Cleves, G., Arango, J., Celis, W. y Giraldo, Y. (2023). Aulas hospitalarias, una esperan-za de vida para niños con enfermedad crónica. PANORAMA, 17(32). https://www.redalyc.org/journal/3439/343975993016/html/
Chávez, D. (2022). Arte terapia como estimulación del neurodesarrollo en aulas hospita-larias [Tesis de maestría, Universidad Casa Grande]. Repositorio de la Universi-dad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/3662
Fonseca, M. (2019). La pluridimensionalidad del rol del docente hospitalario. Educ@ción en contexto, 1(2), 38-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6296644
Garuz, M., Vallejos, T. y Blanco, J. (2020). Buenas prácticas e innovación en pedagogía hospitalaria: La atención educativa hospitalaria y domiciliaria. Ediciones Octae-dro.
González, C. (2021). Relevamiento acerca del uso de tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) en la educación domiciliaria y hospitalaria en CABA du-rante la pandemia de coronavirus 2020 [Tesis de licenciatura, Universidad Abierta Interamericana]. Repositorio de la Universidad Abierta Interamericana. https://repositorio.uai.edu.ar/items/7883c79e-a7e5-4109-9261-ec8ada657dce
Mendoza, M. (2022). Perfil y rol del docente en aulas hospitalarias inclusivas. Educa-ción, 28(2), 1-10. https://doi.org/10.33539/educacion.2022.v28n2.2642
Molina, M. (2021). La pedagogía hospitalaria, base para la equidad y la inclusión en si-tuación de enfermedad. Revista educarnos, (41), 31-44. https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2021/04/maria-cruz.pdf
Murgueitio, J. (2020). Historia y rol de la pedagogía hospitalaria en la educación [Tesis de licenciatura, Institución Universitaria Antonio José Camacho]. Repositorio de la Institución Universitaria Antonio José Camacho. https://repositorio.uniajc.edu.co/handle/uniajc/1836
Navalón, V., Perales, P. y Phlips, M. (2023). Programa escolar para el desarrollo emocio-nal en el tratamiento del cáncer infantil en el ámbito de la atención educativa domiciliaria. Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopeda-gogía, 8, 115-126. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9269161
Ocampo, A. y Monsalve, C. (2020). Epistemología de la pedagogía hospitalaria. Revista Educación las Américas, 10(1), 118-128. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/93
Ortus, A. y Menéndez, E. (2023). Aula hospitalaria, atención domiciliaria y centro edu-cativo: diferentes espacios, un proyecto educativo inclusivo. Avances en Supervi-sión Educativa, (40), 1-40. https://doi.org/10.23824/ase.v0i40.826
Palomares, A., Sánchez, B. y Garrote, D. (2016). Educación inclusiva en contextos iné-ditos: La implementación de la pedagogía hospitalaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1507-1522. https://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v14n2/v14n2a43.pdf
Pérez, D., Cerdeira, M. y Cabrera, O. (2019). La labor de los maestros ambulantes en la inclusión socioeducativa de escolares con necesidades educativas especiales: ex-periencias desde un proyecto de investigación. Luz, 18(3), 140-149. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589163662012
Perlaza, V. (2022). Estrategias y herramientas de enseñanza y aprendizaje de las Cien-cias Naturales en estudiantes de aulas hospitalarias [Tesis de licenciatura, Uni-versidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio de la Universidad Dis-trital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/31586
Teshaboyev, A. (2024). Bridging the Gap Between Education and Healthcare for Hos-pitalised Children. International Sciences, Education and New Learning Tech-nologies, 1(4), 54-57. https://internationalsciences.org/index.php/is/article/view/65
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mamakuna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.