The short story in French and its impact on Education for the Sustainable Development Goals in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1040

Keywords:

didactic model, short story, education, sustainability, French

Abstract

This article presents the design, implementation and evaluation of a didactic model based on the story to promote education for sustainable development in the subject French, foreign language in the sixth year of primary education in an educational institution in the Region of Murcia. Partial results of the research of a doctoral thesis are presented, whose main objective is to stimulate the learning of French and raise awareness of aspects of sustainable development in the same language. Using a design-based research and action research methodology, this article presents the design, implementation and results of the evaluation of the Education for Sustainable Development goals advocated by Unesco (2017), which are part of Agenda 2023, the current global framework for sustainability. The results show that the eight specific learning objectives of the Sustainable Development Goals, integrated in the model, have been achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberca, M. (1985). Aproximación didáctica al cuento moderno. Cauce, 8, 205-215. http://hdl.handle.net/11441/30042

Asensio, M. (2019). Una propuesta didáctica etnopluriculturalista de enseñanza de literatura en la clase de español como LE a través de tradición oral. Didacticae, 6, 1-17. https://doi.org/10.1344/did.2019.6.159-175

Badenas, S. (2015). El cuento en la enseñanza del francés como lengua extranjera [Tesis doctoral no publicada]. Universitat Politècnica de València.

Badenas, S. (2018). Short Stories, a Didactic Resource in the Teaching of French as a Second Language. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, 13, 21-30. https://doi.org/10.4995/RLYLA.2018.8694

Bagnoli, P., Dotti, E., Praderi, R. y Ruel, V. (2010). La perspective actionnelle: Didactique et pédagogie par l’action en Interlangue. 3er. Foro de Lenguas de ANEP, 1-16. https://miniurl.cl/dtvslg

Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Anaya.

Coyle, Y. (2000). El relato de cuentos en el aula de inglés: las técnicas del profesor. Lenguaje y textos, 15, 133-144. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/8104/LYT_15_2000_art_13.pdf

Del Cerro, F. y Lozano, F. (2019). Proyecto Técnico Ecourbano apoyado en las TIC para el aprendizaje STEM (dibujo técnico) y la consolidación de los ODS en el aula. RED. Revista de Educación a Distancia, 60, 1-17. http://dx.doi.org/10.6018/red/60/04

Fernández, C. (2010). El cuento como recurso didáctico. Innovación y experiencias educativas, 26, 1-9. https://n9.cl/fzsws

Ferrandis, A. (2016). A propósito del desarrollo sostenible: origen, evolución y teorías alternativa. Terra revista de desarrollo local, 2, 74-96. http://hdl.handle.net/10550/54048

Foy, P. (1998). Agenda 21: desarrollo sostenible: un programa para la acción. Fondo Editorial PUCP.

Gómez, I. (2020). Desarrollo sostenible. Editorial Elearning.

González, M. (1986). El cuento. Sus posibilidades en la didáctica de la literatura. CAUCE, Revista de Filología y su Didáctica, 9, 195-208. http://hdl.handle.net/11441/30060

Gracia-Rojas, J. (2015). Desarrollo sostenible: Origen, evolución y enfoques. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. http://dx.doi.org/10.16925/greylit.1074

Guisasola, J., Ametller, J. y Zuza, K. (2021). Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 180100-180117. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1801

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Educación.

Labrador, M. y Morote, P. (2007). La literatura, algo más que un recurso lingüístico en las aulas de E/LE. En Actas del I Congreso Internacional de Lengua, Literatura y Cultura Española: La Didáctica de la enseñanza para extranjeros (pp. 29-49). JMC. http://hdl.handle.net/10251/156114

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Lépine, M. (2011). L’album de littérature pour adolescents: un outil didactique. Québec français, 163, 68-69. https://id.erudit.org/iderudit/65424ac

López, D. y Benito, B. (2020). Diseño de una propuesta didáctica para el uso de simuladores virtuales en la rama sanitaria de Formación Profesional. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (8), 1-16. https://doi.org/10.6018/riite.383431

López, A. y Encabo, E. (2016). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. Síntesis.

Martínez-Agut, M. (2022). La educación para el desarrollo y la ciudadanía global en el marco de la cooperación al desarrollo y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Revista Electrónica ‘Quaderns d’Animació i Educació Social’, 35, 1-46. https://hdl.handle.net/10550/84411

Mínguez, R. y Pedreño, M. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: una propuesta alternativa. En E. García Lorca y R. Mínguez Vallejos (Coords.), Transformar la educación para cambiar el mundo. I Jornadas nacionales de Educación para el desarrollo sostenible (pp. 29-46). Gobierno de la Región de Murcia y Consejería de Educación y Cultura. http://hdl.handle.net/10201/107076

Mora, W. (2009). Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible ante la crisis planetaria: demandas a los procesos formativos del profesorado. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 26, 7-35. https://doi.org/10.17227/ted.num26-416

Naciones Unidas. (1987). Informe Brundtland de la Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y Desarrollo. Naciones Unidas.

Naciones Unidas. (3-14 de junio de 1992). Declaración de Rio sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo, del 3 al 14 de junio de 1992. Naciones Unidas. http://www.un.org/spanish/esa/sustdev/documents/declaracionrio.htm

Naciones Unidas. (2003). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. Naciones Unidas. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/dam/jcr:85a7c380-d96b-4a9e-9908-951d826ecb8b/re200913-pdf.pdf

Orejudo, J. (2019). Gamificar tareas de lectura en una Segunda Lengua: un Estudio Preliminar. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36), 95-103. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836orejudo13

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

Payà, A. y Chamorro, B. (2018). El cuento infantil como elemento pedagógico. La revista El Mundo de los Niños (1887-1891). El Futuro del Pasado, 9, 257-284. http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2018.009.001.010

Piña-Rosales, G. (2009). El cuento: Anatomía de un género literario. Hispania, 3(92), 476-487. https://www.jstor.org/stable/40648388

Plasencia, J., Marreno, F., Bajo, A. y Nicado, M. (2018). Modelos para evaluar la sostenibilidad de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 34(146), 63-73. https://doi.org/10.18046/j.estger.2018.146.2662

Rabal, J., Ganga, A., Bermejo, M. y González, M. (2020). Didáctica a través de los cuentos en educación infantil: ¿por qué es importante el uso del cuento? Brazilian Journal of Development, 6(12), 102285-102307. https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-649

Simović, V. (2019). Lire en classe de FLE: comment motiver les apprenants? Interactions dans les Sciences du Langage. Interactions disciplinaires dans les Études littéraires, 11, 206-215. https://doi.org/10.18485/efa.2019.11.ch15

Vallejos, R. (2022). Una mirada educativa del desarrollo sostenible. O no te andes por las ramas. Revista Boletín Redipe, 11(5), 24-37. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i5.1814

Yepes, E. y Gutiérrez, J. (2022). Evaluación formativa como proceso mentor en la enseñanza y aprendizaje hacia la calidad educativa. Revista de ciencias sociales, 28(6), 255-269. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38844

Published

2025-01-31

How to Cite

Brement, M., & Soto Pallarés, C. (2025). The short story in French and its impact on Education for the Sustainable Development Goals in Primary Education. Mamakuna, (24), 7–20. https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1040